Ethanol-benzinemengsels met een laag ethanolpercentage

TNO heeft de stand van zaken onderzocht op het gebied van brandstofmengsels met een laag ethanolpercentage en daarbij gekeken naar de beschikbare informatie over prestaties van auto’s en emissies. Het onderzoek was met name gericht op de verschillen tussen waterhoudende en watervrije ethanol voor toepassing in brandstofmengsels met een laag ethanolpercentage.

SGS en TNO voerden onderdelenproeven uit op emissies van CO, HC, NOx, en het brandstofverbruik (CO2).

Waterhoudende ethanol is een brandstof die mogelijk op grote schaal gebruikt kan gaan worden en op een zeer kosteneffectieve manier, omdat de extra processtap van dehydratatie niet nodig is. Er blijven echter vragen bestaan over welke effecten brandstofmengsels met een laag percentage waterhoudende ethanol hebben op de prestatie van een auto en emissies. Hoewel de NOx emissie voor ethanolhoudende brandstofmengsels varieert, wordt dit niet als een belangrijk probleem gezien. Een goed motorregelingssysteem zou in staat moeten zijn deze emissie te beperken tot hetzelfde niveau als die van benzine. Belangrijk is dat toekomstige wet- en regelgeving voor uitlaatgasemissies ook emissie-eisen bevat voor brandstofmengsels met een hoog of laag ethanolpercentage. Er is meer onderzoek nodig om een beter inzicht te verkrijgen in de effecten van brandstofmengsels met een laag percentage waterhoudende ethanol.

TNO stelt voor onderzoek te doen naar mogelijke energiebesparingen in het productieproces, waarbij waterhoudende en watervrije ethanol worden vergeleken en de motorprestaties worden geanalyseerd voor verschillende brandstofmengsels met een laag ethanolpercentage. Op deze manier kan het optimale brandstofverbruik en emissieniveau van de motor worden bepaald.

Contactpersoon

ir.drs. T. (Tariq) van Rooijen
088 866 86 26
Contact opnemen

Niet gevonden wat u zocht?