Peter van Oorschot
- Market Traffic & Transport
Appl.AI Webinar #2: 'Hoe veilig zijn zelfrijdende auto’s?’
Het belang van het ontwikkelen van zelfrijdende voertuigen ligt op veel verschillende terreinen. De belangrijkste is de verhoging van de verkeersveiligheid (minder ongelukken en slachtoffers).
Het effect op files is nog onduidelijk. Mogelijk heeft het zelfrijdende aspect zelfs nog invloed op de beleving van files. Als je weet dat er elke dag 20 minuten file is, dan bereid je je daar op voor. Een onverwachte file wordt als vervelend ervaren. Maar als je de tijd in het voertuig anders kunt besteden (bv lezen of eten) dan hoeft een file niet zo negatief ervaren te worden.
We zien inderdaad steeds meer initiatieven om voertuigen te gebruiken in plaats van te bezitten. Voor beide vormen zullen doelgroepen blijven bestaan. We verwachten dan ook dat er ontwikkeling zal blijven bestaan op beide onderdelen.
Anticipatie is een wezenlijk deel van slimme software. We willen voertuigen ontwikkelen die kunnen omgaan met rode fietspaden, blokmarkering, matrixborden, spitsstroken, turbo-rotondes en ga zo maar door. Er kunnen echter (ethische) verschillen ontstaan bij voertuigen uit de EU, de VS of China. Vandaar dat ook de ethische kwesties ter sprake kwamen in het webinar. Er zijn veel uiteenlopende design principes en dat geeft ook aan waarom het van belang is dat daar door overheden en voertuigautoriteiten als RDW naar wordt gekeken.
Dit hangt ervan af wie je het vraagt. In het algemeen zou je zeggen dat wanneer er levens gered kunnen worden je dat altijd moet doen. De maatschappelijke acceptatie bij een ongeluk ligt echter lager wanneer het door een machine (AI) wordt veroorzaakt dan door een mens. Het is precies daarom dat maatschappelijke discussie wenselijk is. Het rapport van de EU over ethiek en zelfrijdende voertuigen is een heel goed vertrekpunt voor die discussie.
Uiteindelijk zullen beleidsmakers in wetten en regels bepalen wat de eisen zijn aan zelfrijdende auto’s en hoe ze zich dienen te gedragen ten opzichte van andere weggebruikers. In het EU-rapport ‘Ethics in Connected and Automated Vehicles’ wordt hierbij wel geadviseerd om alle maatschappelijke groeperingen bij deze beslissingen te betrekken.
Hierover wordt actief discussie gevoerd. Belangrijk daarbij is dat er verschillende vormen van verantwoordelijkheid zijn. Fabrikanten zullen bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor de technologie die ze ontwikkelen. Beleidsmakers zijn verantwoordelijk voor het bepalen van standaarden voor het veilig testen van voertuigen op de openbare weg.
Bediening van een voertuig op afstand is inderdaad een optie waar bedrijven mee bezig zijn. Voorlopig wordt de technologie alleen gebruikt om de bestuurder te vervangen, dat wil zeggen dat er continu iemand is die oplet of het voertuig zich correct gedraagt. Het is overigens niet zo dat er pas op het moment dat de auto een seintje geeft iemand gaat meekijken, want dat duurt veel te lang in het geval van veiligheid kritische situaties.
Cybersecurity begint bij het zo veilig mogelijk ontwerpen van het systeem. Om kwetsbaarheden op te sporen zou het inderdaad nuttig kunnen zijn om friendly hackers in te zetten.
test
De vraag is verzonden! Je ontvangt binnenkort een bevestigingsmail.
Er is helaas iets misgegaan. Probeer het later opnieuw!