Waar offshore constructies zoals windturbines steeds groter en zwaarder worden, ontstaan nieuwe uitdagingen voor de verbindingen. Zo blijken aannames die in het verleden zijn gedaan niet altijd meer op te gaan. TNO onderzoekt samen met de industrie wat er nodig is om volgende vergrotingen veilig mogelijk te maken.

Meer weten of bijdragen?

Meer weten over het onderzoek van TNO naar verbindingen of zie je mogelijkheden om eraan bij te dragen? Neem contact op met Martijn van Roermund

Contact opnemen

Alles wordt steeds groter en zwaarder. Zeker voor verbindingen is dat relevant. Neem een simpele boutverbinding. Die bestaat al zo’n 200 jaar, dus dat lijkt niet spannend. Maar zodra je gaat opschalen kom je erachter dat je tegen de limieten aanloopt van wat er in het verleden is getest en uitgedacht. Een bout van 36 mm doorsnede is al een flinke jongen. Maar een windturbine zit vast met een dubbel zo grote M72.

Geschikt voor schaalvergroting

Omdat aannames niet meer kloppen, bestaat de kans dat verbindingen van staal op staal of bijvoorbeeld van staal op composiet kapotgaan. Daarom onderzoekt TNO welke verbindingen het meest geschikt zijn voor schaalvergroting. Om te beginnen analyseren we in laboratoriumomgeving welke parameters wel of juist niet van invloed zijn. Dat doen we in nauwe samenwerking met de industrie, om te horen waar zij tegenaanlopen en wat ze verder ervaren.

Optische en akoestische sensoren

Nog een bijzondere expertise van TNO is het ontwikkelen van sensoren die de status van verbindingen monitoren, zoals een optische sensor die geïntegreerd is in het blad van een windturbine. Nu gaan sensoren twee à drie jaar mee, maar we zetten ons in voor optische, akoestische en andere sensoren met een levensduur van twintig jaar. Zeker met de opkomst van digital twin, waarbij we constructies en verbindingen ook virtueel monitoren, is dat gewenst.

De werkelijkheid nabootsen

Zelfs een M72 kunnen we echt wel kapottrekken of -trillen. Dat is een kwestie van geweld gebruiken. Maar in plaats van doelbewust iets kapot te maken, bootsen we de werkelijkheid na, zodat we inzicht krijgen in het gedrag van een verbinding. De ene keer doen we dat met sensoren of verbindingen die we zelf ontwikkelden, de andere keer testen en kwantificeren we de toepassing van een bedrijf. Zo is elk onderzoek weer een interessante nieuwe uitdaging.

Kennis

Smart megastructures - Efficiëntie en veiligheid op zee

Efficiëntie en veiligheid op zee. Daarvoor maakt TNO zich sterk met onderzoek naar fundaties, alternatieve brandstoffen, verbindingen en ship dynamics. Met name door sensor- en communicatietechnologie... Lees verder
Contact

Ir. Martijn van Roermund

  • Maritime Structures
  • Safety alternative fuels
  • Offshore wind
  • Structural Dynamics
  • Structural Reliability