Ons werk

Social media in het Defensiedomein?

Social media zijn niet meer weg te denken in het (digitale) straatbeeld. Er is bijvoorbeeld geen verkiezing meer te denken waarbij social media niet worden ingezet. Zowel privé als zakelijk groeit het aantal mogelijkheden met social media, en deze worden steeds beter, en door steeds meer mensen en organisaties benut; een exponentiële groei in gebruik en gebruikers is het gevolg. Maar hoe kan Defensie haar voordeel doen met social media?

De informatie op social media, de grote aantallen mensen die potentieel bereikt kunnen worden met social media en de mogelijkheden die social media bieden om samen te werken maken dat deze media zeer interessant zijn voor Defensie. Defensie heeft TNO gevraagd om advies uit te brengen over wat zij met social media zou kunnen doen tijdens expeditionair optreden. TNO heeft al een vakgebied-neutrale SWOT van social media opgesteld. Nu is samen met Defensie gekeken naar mogelijkheden voor de inzet van social media voor defensie. Denk hierbij aan nieuwe vormen van kennisdeling, het achterhalen van de opinie van lokale bevolking, maar ook communiceren met de lokale bevolking en het thuisfront. Maar er zijn ook gevaren te bedenken: kost bezig zijn met social media te veel tijd? Komt informatie terecht bij mensen waar deze niet terecht moet komen? En waar liggen de grenzen, wat zijn de onmogelijkheden? Is het mogelijk om social media in te bedden in een hiërarchische cultuur?

De voors- en tegens op een rij

Welke gevolgen kan de inzet, of het juist niet inzetten van social media hebben?
Om een beeld te geven van de argumenten en opinies voor en tegen het gebruik van social media ter ondersteuning van militair optreden is een overzichtskaart gemaakt. Een belangrijk uitgangspunt hierbij was het verbeteren van de samenwerking tussen de verschillende partijen tijdens expeditionair optreden. De overzichtskaart is tot stand gekomen op basis van een korte literatuurstudie en een workshop met 19 belanghebbenden en deskundigen, waaronder ambtenaren van het Rijk, Defensie en medewerkers van Earth, Life and Social Sciences van TNO. De overzichtskaart is een resultaat van een lopende studie naar de mogelijkheden die de inzet van social media Defensie kan bieden. Als u meer informatie wilt hebben over wat social media voor uw organisatie kan betekenen, of als u meer informatie wilt over de resultaten van het onderzoek, neem dan contact met ons op.

Wat is uw mening?

Met deze overzichtskaart (hieronder te downloaden) is een eerste overzicht van argumenten voor- en tegen inzet van social media door Defensie gemaakt. Wellicht ziet u nog andere mogelijkheden? Uw mening telt. U kunt Defensie helpen een visie te ontwikkelen op beleid rondom social media voor Defensie. Wij zien dan ook uit naar uw reactie op deze overzichtskaart. Carlijn Broekman, Arnout de Vries en Rick van der Kleij.

Dr. Rick van der Kleij

Contact

Dr. Rick van der Kleij

  • human factors
  • samenwerken
  • teamfunctioneren
  • human-agent teaming
  • cyber security
E-mail

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren.