Ons werk

Groen en Gemak onder één dak

ECN part of TNO onderzoekt in het Groen & Gemak project beslissingen over groene maatregelen in en om het huis. Onze stelling is dat bewoners bij het nemen van deze beslissingen vaak tegen "gedoe" aan lopen. We nemen deze gedoefactoren onder de loep, ontwerpen nieuwe marktconcepten die de gedoefactor wegnemen en testen deze in de praktijk. Het onderzoekt loopt t/m 2019.

ECN part of TNO, TU Delft, Winst uit je Woning, De Energiebespaarders, Woningontruiming Regionaal, het Amsterdam Institute for Metropolitan Solutions en diverse gemeentes zijn een ‘Groen & Gemak’ onderzoek gestart naar welke keuzefactoren beslissingen over groene maatregelen in en om het huis beïnvloeden.

Als huishoudens klimaatvriendelijke beslissingen willen maken, lopen ze vaak aan tegen gedoe. Denk bijvoorbeeld aan het gedoe van het opruimen van een zolder als je het dak van je huis wilt isoleren. Of aan het gedoe van je gasfornuis en radiatoren vervangen als je wilt overschakelen van een gasgestookte ketel naar een warmtepomp. Of aan het zware werk dat je te wachten staat als je wilt zorgen dat de waterberging in je tuin klimaatvriendelijker geregeld is.

Het doel van het onderzoek is om bewoners te verleiden tot het nemen van groene beslissingen in en om het huis. De thema’s hierbij zijn het verminderen van energieverbruik (energiebesparing), het overschakelen op duurzame energiebronnen (energietransitie), en het water-robuust inrichten van de directe omgeving van woningen (klimaatadaptatie). Het onderzoekt loopt t/m 2019.

De insteek voor het onderzoek is: verleiden door ontzorging, het eigenaren én huurders makkelijker maken een groene maatregel te nemen door een Groen & Gemak concept aan te bieden dat rekening houdt met één of meer psychologische factoren. Een bekend voorbeeld van een Groen & Gemak concept op het gebied van energiebesparing is het aanbod om de zolder op te ruimen als de zolder geïsoleerd wordt; uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen zolderisolatie uitstellen omdat ze opzien tegen het opruimen van hun zolder.

Het onderzoek bestaat uit 4 fases

Eerst zoeken we met een vragenlijst uit welk gedoe mensen nou precies tegenhoudt bij het nemen van klimaatvriendelijke of ‘groene’ beslissingen. Dat kan namelijk variëren van hele duidelijke en bewuste gedoe-factoren zoals aanhikken tegen het opruimen van een zolder of het zware werk in de tuin, tot de meer onbewuste gedoe-factoren zoals het moeten nemen van lastige beslissingen over nog onbekende technieken in huis.

Daarna doen we een intentieonderzoek. Dat houdt in dat we mensen vragen zich een specifieke situatie voor te stellen, om ze daarna te vragen wat ze in zo’n situatie zouden doen. We vragen bijvoorbeeld aan mensen of ze voor bedrag X in zouden gaan op een aanbieding van het Groen & Gemak concept, of wat de verschillen in overwegingen zijn als het Groen & Gemak concept aangeboden wordt door verschillende instanties (zoals de gemeente of een particuliere organisatie).

Vervolgens willen we een gedragsexperiment doen. We denken dat het handig is experimenten klein te starten, zodat je goed kunt uitzoeken wat werkende factoren zijn. En omdat het wetenschappelijk onderzoek is, hebben we op zijn minst twee groepen huishoudens per gedoe-factor nodig: Als je bijvoorbeeld wilt testen of huishoudens sneller beslissen tot het isoleren van een zolder als je helpt de zolder op te ruimen, heb je een groep nodig die je isolatie én zolderopruiming aanbiedt, en een groep die je alleen isolatie aanbiedt.

We sluiten het onderzoek af met de Grote Groen & Gemak Dag. Hier worden “groene” ondernemers (zoals dakisoleerders) en “gemak” ondernemers (zoals zolderopruimers) via verschillende workshops op ludieke aangespoord om samen nieuwe Groen & Gemak concepten te ontwikkelen. Interesse voor dit onderzoek is nu al erg groot, we zoeken voor uitvoering van dit evenement samenwerking met MKB Nederland, Vereniging Eigen Huis en het VNG.

In dit onderzoek worden een aantal ‘Groen & Gemak’ concepten getest binnen diverse gemeenten. Vervolgens wordt gekeken welk concept het beste in staat is om bewoners te verleiden tot het nemen van groene maatregelen. Uniek binnen het project is dat de ondernemers uit het ‘groene’ domein (bijv. isoleerders) worden samengebracht met ondernemers uit het ‘gemak’ domein (bijv. opruimers). Deze nieuwe samenwerking stimuleert productuitbreiding op beide domeinen.

Groen & Gemak

Hoe ontzorg je bewoners bij groene beslissingen in en om het huis?

meer informatie

Mariëlle Rietkerk, MSc

Contact

Mariëlle Rietkerk, MSc

  • Production
  • Scenarios & Society
E-mail

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren. Ons privacystatement is aangepast aan de nieuwe privacywetgeving in de EU.