Ons werk

Eerste personenauto op zonne-energie: zonnecellen in carrosserie

In 2021 komt de Lightyear One op de markt, de eerste personenauto die volledig op zonne-energie rijdt dankzij in dak, motorkap en achterklep verwerkte zonnecellen. Het is een wereldprimeur die te danken is aan technologie die ECN part of TNO heeft ontwikkeld. De vierwiel aangedreven vijfpersoonsauto kan tot 800 kilometer afleggen zonder opladen en dat gaat tenminste twee keer sneller dan bij de huidige elektrische auto’s. Een belangrijke doorbraak voor het versnellen van de energietransitie.

Meer weten

over geintegreerde zonnecellen in de infrastructuur, gebouwde omgeving, op land en op het water?

Go to page

Eind juni is het prototype van de Lightyear One gepresenteerd, die voortkomt uit de Stella die in 2013 de World Solar Challenge in Australië won. De studenten van de TU Eindhoven die de auto hadden ontworpen, zijn hiermee verder gegaan in het in 2016 opgerichte bedrijf Lightyear. Het oorspronkelijke concept is met ECN part of TNO doorontwikkeld tot een toepassing die zich leent voor massaproductie. De technologie is geoptimaliseerd, waarbij prestaties, betrouwbaarheid, esthetiek en veiligheid hand in hand gingen.

Technologische doorbraak

De sterk verbeterde prestaties van de auto zijn te danken aan een technologische doorbraak, die is ontwikkeld door experts van ECN part of TNO en waarvoor extreme verouderingstests zijn gedaan in de onderzoeksfaciliteiten van TNO in Petten. Ook TNO-deskundigen op het gebied van automotive hebben hieraan bijgedragen. Het gaat hier namelijk om samenhang tussen energie, materialen, aandrijving en veiligheid.

Het bijzondere van de ontwikkelde technologie is het kunnen buigen van kristallijn silicium PV-zonnepanelen die per definitie onbuigbaar zijn. Daardoor werd het mogelijk de zonnecellen te integreren in dak, motorkap en achterklep waarbij de vormen van de auto nauwkeurig zijn gevolgd. De Lightyear One is namelijk extreem aerodynamisch ontworpen, waardoor de lucht- en rolweerstand al zeer laag zijn. Om die lijnen te kunnen volgen, moesten de panelen in twee richtingen worden gekromd. Daardoor loopt Lightyear hiermee voor op de internationale concurrentie.

De gebogen zonnepanelen beslaan een oppervlak van ongeveer vijf vierkante meter. Hierdoor halveert het aantal keren dat de auto moet worden opgeladen. De auto oogst namelijk energie via de zonnemodules tijdens rijden en stilstaan. In zonnige perioden kan het opladen vaak volledig achterwege blijven. De batterij zelf heeft een bereik van zes- tot achthonderd kilometer.

TOEPASSING EN OPSCHALING

De nieuwe technologie van in materialen geïntegreerde zonnecellen is ook van belang voor toepassing in andere domeinen, zoals de gebouwde omgeving. De gekromde, lichtgewicht PV-modules zijn toe te passen in gevels, daken en tal van andere denkbare oppervlakken. Omdat vorm, formaat en kleur geen belemmering meer vormen voor het oogsten van zonne-energie, zijn esthetische oplossingen voor woningen en gebouwen mogelijk. ECN part of TNO heeft voor de toepassing van geïntegreerde zonnemodules op allerlei oppervlakken een uitgebreide technologie-toolbox beschikbaar die in uiteenlopende sectoren bruikbaar is.

ECN part of TNO ontwikkelt samen met partners technologieën voor geïntegreerde zonnepanelen, om de esthetische inpasbaarheid van zonnepanelen te verbeteren en te onderzoeken hoe we producten kunnen maken van elke vorm, maat en kleur zonder in te leveren op veiligheid, efficiency en betrouwbaarheid.

Ons werk

Solar Highways: geluidsscherm produceert energie

Wereldprimeur met Solar Highways: een geluidsscherm langs de snelweg van 400 meter lang en vijf meter hoog waarin 1.600 vierkante meter zonnecellen zijn verwerkt die aan beide kanten zonlicht omzetten... Lees verder
Nieuws

Lancering Solar Visuals maakt marktintroductie energieopwekkend design-gevelmateriaal mogelijk

25 oktober 2018
Vandaag werd tijdens de Dutch Design Week de lancering van Solar Visuals aangekondigd. Deze startup introduceert een nieuw revolutionair gevelmateriaal dat maximale energieopwekking combineert met hoogwaardige... Lees verder
Ons werk

4 manieren om de industrie CO2 neutraal te maken

De CO2 uitstoot van onze industrie is 30% van de totale CO2 uitstoot in Nederland. Wij zijn in Nederland nog altijd vrijwel helemaal afhankelijk van fossiele brand- en grondstoffen. ECN part of TNO ontwikkelt... Lees verder
Contact

Dr. Jan Kroon

  • PV Modules
E-mail

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd  worden.