Ons werk

Energieopslag

Opslag van energie in batterijen op schepen heeft de toekomst. Energieopslag vormt een deel van een brede aanpak van TNO om de energievoorziening aan boord van schepen intelligenter en efficiënter te maken. Het elektrisch vermogen aan boord is de laatste decennia fors gestegen en de netwerken zijn steeds verder uitgebreid. Met name schepen met een sterk wisseleld verbruiksprofiel kunnen profiteren van energieopslag.

Aan boord van schepen moet alle elektrische energie lokaal worden opgewekt. Plotselinge pieken in de energievraag of onverwachtse uitval van generatoren mogen niet leiden tot een "dood schip". Daarom moet er altijd één of meer diesel-generatorsets onbelast meedraaien om ogenblikkelijk te kunnen bijspringen. Dat kost een hoop extra brandstof, terwijl het slecht is voor de diesels om langdurig onbelast te draaien. Batterijen kunnen in "no time" bijspringen en de opstarttijd van extra dieselgeneratorsets overbruggen of, als de piek in de vraag kort genoeg duurt, zelfs de inschakeling ervan overbodig maken.

Emissievrij

Jachteigenaren willen graag over elektrische energie kunnen beschikken zonder dat de dieselgenerator draait (geen geluid, geen rook). Sommige havens die door jachten aangedaan worden eisen emissievrij varen. Rondvaartboten in grachten of natuurgebieden varen bij voorkeur geluidloos en emissievrij. Veerponten en binnenvaartschepen die varen in verstedelijkt gebied komen vaak zo dicht bij de huizen dat elektrisch varen een legitieme wens is.

Opslag in batterijsystemen

Opslag in batterijsystemen is de nieuwe trend, vooral doordat er veilige Li-ion batterijen beschikbaar zijn gekomen. In de maritieme markt is grote belangstelling voor geavanceerde opslagsystemen. Eerder deed TNO voor jachtbouwer Royal Huisman onderzoek naar de toepasbaarheid en veiligheid van batterijsystemen voor het superjacht Ethereal (zie bovenstaande foto van Royal Huisman). Momenteel doet TNO in samenwerking met bedrijfsleven en wetenschap breed onderzoek naar de toepassing van batterijen op schepen. Partners daarbij zijn: Imtech Marine & Offshore, Damen Shipyards, Moonen Shipyards, Vacon Benelux, Pon Power, Instituut voor Wetenschap en duurzame Ontwikkeling (IWO) en de Nederlandse Defensie Academie. De Nederlandse maritieme maakindustrie kan hier het verschil maken door wezenlijk rendabeler en schonere schepen aan te bieden.

Contact

Ir. Berend Evenblij

  • Elektrische energie techniek; Vermogenselektronica; Elektromagnetische velden en krachten; Toepassen batterijen; Elektrische aandrijvingen
E-mail

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren.