Ons werk

Combineren metaal en kunststof

Waarom worden binnenvaartschepen al meer dan honderd jaar uit het zware staal opgetrokken? De enige innovatie de afgelopen eeuw in de constructie betrof het klinken vervangen door lassen. Maar niet alleen de binnenvaart, ook zeeschepen als tankers of cruiseschepen en offshore-installaties hebben baat bij nieuwe constructies.

Het Centrum voor Mechanische en Maritieme Constructies van TNO ontwikkelt een, aanvankelijk voor onmogelijk gehouden, combinatie van thermoplast en plaatstaal waardoor het gewicht van schepen tot veertig procent afneemt. Veertig procent minder gewicht betekent even zoveel meer lading kunnen meenemen. De kosten zijn daarom snel terugverdiend. De schepen hebben minder diepgang en worden ook duurzamer. Bovendien is het gebruik van kunststof een antwoord op het schaarser worden van metalen.

Nieuwste lastechnieken

Voor het kunnen het combineren van metaal en kunststof moeten de TNO-experts wetenschappelijke en praktisch-technische drempels slechten. Scheepswanden bestaan uit aan elkaar gelaste panelen en de hitte die daarbij vrijkomt, doet het plastic smelten. Onder meer door gebruik te maken van de nieuwste lastechnieken, komt de oplossing voor dat probleem steeds dichterbij.

Mondiaal exportproduct

Door deze en andere innovaties met constructies door TNO kan de Nederlandse scheepsbouw een nieuwe impuls krijgen. In potentie heeft de sector hiermee een mondiaal exportproduct.

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren.