Ons werk

Ship dynamics

Slamming en whipping vormen een extra belasting van de scheepsconstructie, die tot schade of zelfs ongelukken kan leiden. Slamming is de klap die een schip krijgt wanneer het hard in een golf duikt. Het schip gaat daardoor langdurig trillen: whipping. Gezamenlijk onderzoek door de TU Delft en TNO heeft in 2010 een praktische methode opgeleverd waarmee voor het eerst het effect van deze verschijnselen op de scheepsconstructie is te bepalen.

Slamming en whipping kunnen het buigend moment en de vermoeiingsschade van de constructie aanzienlijk vergroten. Dat leidde bijvoorbeeld tot het ongeluk van de MSC Napoli in 2007 in het Kanaal. Toch wordt er bij het ontwerp van scheepsconstructies nauwelijks rekening gehouden met slamming en whipping.

Scheepsconstructie geoptimaliseerd

Tijdens het onderzoek heeft TNO een softwarepakket ontwikkeld dat de gegevens over scheepsbewegingen, structurele responsie en de belasting door slamming aan elkaar koppelt. De TNO-methodiek geeft een aanzienlijk betere voorspelling van het buigend moment in zware zeegang dan voorheen. De berekeningen geven niet alleen inzicht in starre lichaamsbewegingen van het schip, maar ook in de responsie van de trilvormen. Daardoor is bekend wat het maximaal buigend moment en de vermoeiingsschade zijn tijdens de levensduur van het schip. Zo kan het ontwerp van de scheepsconstructie worden geoptimaliseerd.

Rekenmethodes

De rekenmethodes zijn beproefd in de labs van TNO en TU Delft. Dat gebeurde met een schaalmodel van aluminium, waarvan de materiaaleigenschappen goed bekend zijn, en een van een ultra large container ship. Door de generale opzet van het softwarepakket is het mogelijk allerlei problemen te analyseren waarbij de flexibiliteit en het dynamisch gedrag van de scheepsconstructie een rol spelen.

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren.