Ons werk

Maatje in ziekenhuis en thuis voor kinderen met diabetes

In het Europese PAL (Personal Assistant for a healthy Lifestyle) project (ref. H2020-PHC-643783) wordt, voortbouwend op een eerder Europees project (ALIZ-e, aliz-e.org) waar TNO bij betrokken was, het gedrag van een robot en virtueel maatje ontwikkeld voor kinderen met diabetes type 1.

Diabetes heeft grote impact op het leven van kinderen met diabetes en hun familie. Kinderen met diabetes hebben problemen om hun bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Naast voeding hebben ook je metabolisme, beweging, hormonen en emoties invloed op de bloedsuikerspiegel. Een goed bloedsuikergehalte tijdens de puberteit is hierdoor bijzonder moeilijk te behouden. Er zijn groeispurten die de hormonen veranderen en de eerste verliefdheden komen. Daarnaast zijn de consequenties van stress voor kinderen met diabetes meer ingrijpend, doordat het bloedsuikergehalte hierdoor zowel omhoog als omlaag kan gaan. Bij een toets kan dan bijvoorbeeld de concentratie verminderen en deze kennis kan op zichzelf weer de stress doen toenemen.

Voor ouders betekent dit bezorgdheid en moeite om de verantwoordelijkheid voor de ziekte aan hun kind te geven, omdat verkeerd omgaan met de ziekte verstrekkende gevolgen kan hebben. Directe gevolgen zijn een hypo of een hyper (te lage of te hoge bloedsuikerspiegel) en op de lange termijn bijvoorbeeld schade aan organen.

Omgaan met diabetes

Robot met kind

In het PAL project leren we het kind om op een goede manier zelfstandig met diabetes om te gaan. Tegelijkertijd leren we ouders hun kind te vertrouwen. Hiervoor ontwikkelen we een maatje die in de vorm van een robot of als virtueel maatje op een scherm het kind kan ondersteunen. Met het maatje zal het kind verschillende activiteiten doen, zoals het bijhouden van een dagboekje en spelen van een quiz, om bepaalde doelen te behalen. Zorgverleners kunnen deze doelen, samen met het kind, vaststellen en zo bijhouden hoe de gezondheid van het kind zich ontwikkelt. Ook kunnen ze de inhoud van de activiteiten aanpassen aan het kind. Ouders kunnen de informatie over de gezondheid en de doelen bekijken.

Plannen in het PAL-project

Onderstaand figuur geeft een beeld van onze plannen. De robot zal ingezet worden in het ziekenhuis en tijdens kampen, waar kinderen 1-op-1 en in groepsverband met de robot activiteiten doen. In andere situaties, zoals thuis en op school, kunnen ze een deel van dezelfde en andere activiteiten met een virtueel karakter doen. Tijdens het 4-jarige project zullen we drie keer de ontwerp- en evaluatiecyclus doorlopen, waarbij de doelgroep breder wordt, de tijdsduur langer en de effectmetingen steeds meer gericht op gedragsverandering.

De inzet van robot, avatar en activiteiten

Samenwerking

De benodigde kennis over: kinderen (met diabetes), dialoogsystemen, emotie herkenning uit tekst, gedragsinterventies, aanpassen van interactie aan hand van kennis en gedrag gebruiker, het ontwerp van interfaces, en exploitatie van de uitkomensten komt van de verschillende partners (MeanderMC Amersfoort, ZGV Ede, DVN, Ospedale San Raffaele Milaan, Sostegno70, TNO, FCSR, DFKI, TU Delft, Mixel, Produxi en Imperial College London).

WIlt u meer weten over het project en/of mogelijke samenwerking neem dan contact op met Rosemarijn Looije.

Meer informatie bij Rosemarijn Looije of op de website www.pal4u.eu

website
Expertise

Perceptual & Cognitive Systems

De expertisegroep Perceptual and Cognitive Systems van TNO optimaliseert situational awareness, besluitvorming en menselijk gedrag door onderzoek te doen naar de interactie en samenwerking tussen mensen... Lees verder
Nieuws

Partners gezocht: robot voor kinderen met diabetes

05 augustus 2015
Het Europese PAL (Personal Assistant for a healthy Lifestyle) project ontwikkelt, voortbouwend op een eerder Europees project (ALIZ-e, aliz-e.org) waar TNO bij betrokken was, het gedrag van een robot... Lees verder

Drs. Rosemarijn Looije

Contact

Drs. Rosemarijn Looije

  • robot
  • diabetes
  • user modeling
  • evaluatie
  • user centered design
E-mail

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren.