Ons werk

Van kentekenplaat naar chip

Meer dan honderd jaar na de introductie van de kentekenplaat werkt de RDW aan een upgrade van de voertuigidentificatie. De huidige kentekenplaten zullen niet verdwijnen, maar met behulp van slimme chips wil de RDW de voertuigidentiteit beter waarborgen.

Samen met TNO werkt de RDW sinds 2008 aan de ontwikkeling van een systeem van Elektronische Voertuig Identificatie (EVI). EVI kan bijvoorbeeld een rol spelen bij het terugdringen van kenteken- en voertuigidentiteitsfraude. Zo kan EVI een rol spelen bij preventie tegen diefstal, omkatten van auto's en tanken zonder betalen. Daarnaast komen er steeds meer verplichtingen waarbij het voor kwaadwillende personen interessant wordt om de autoriteiten om de tuin te leiden. Zo werken milieuzones in (binnen)steden met voertuigidentificatie voor vergunningen en heffingen.

TNO en RDW werken aan upgrade

TNO en RDW hebben samen met andere belanghebbenden de eisen en wensen voor een EVI systeem opgesteld. Op basis van deze eisen en wensen heeft TNO het ontwerp gemaakt voor het beoogde EVI systeem. TNO heeft inmiddels de RFID-chip ontwikkeld die kan worden ingebouwd in auto's, de chip is geschikt voor zowel inbouw in nieuwe auto's af fabriek, als voor het bestaande wagenpark. Deze chip is onlosmakelijk verbonden met het chassis van de auto, en daardoor lastig verwijderbaar, in tegenstelling tot de huidige kentekenplaten. Daarnaast heeft TNO samen met RDW een volledig werkend EVI systeem gerealiseerd, waarbij de identiteit van een voertuig kan worden gecontroleerd.

Proef Spitsmijden

De identificatie kan rechtstreeks bij een stilstaande auto gedaan worden door een keurmeester van RDW of een politie agent, maar ook bij een rijdende auto via mobiele datacommunicatie. De eerste beproeving van EVI vond plaats in het voorjaar van 2009. Deelnemers aan de bestaande proef Spitsmijden II, die regelmatig op de A12 tussen Gouda en Den Haag rijden, kregen een chip en uitleesapparatuur ingebouwd. Door de gegevens van Spitsmijden II waarbij nog gebruik gemaakt wordt van kentekenherkenning te vergelijken met de gegevens vanuit het EVI systeem krijgen we meer duidelijkheid over het functioneren van EVI in de praktijk.

Contact

Ir. Peter Laloli

  • projectmanagement
  • structural health monitoring
  • sensornetwerken
E-mail

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren.