Ons werk

Levensduurvoorspelling staalconstructies

Wisselende belasting, zoals vrachtverkeer over bruggen of golfbelasting op sluisdeuren, kan zorgen dat er vermoeiingsscheurtjes in stalen constructies ontstaan en groeien. Dit kan uiteindelijk leiden tot het falen van de constructie. Dit beperkt de levensduur. TNO ondersteunt bij het optimaliseren van het ontwerp van nieuwe constructies en bij het voorspellen van de resterende levensduur van bestaande constructies.

Normen en modellen op basis van zogenaamde Wöhlercurven of S-N-curven kunnen de vermoeiingslevensduur van een constructie helpen voorspellen. TNO beschikt over diepgaande kennis, waarmee we een slag dieper gaan. Zo kunnen we inventariseren waar vermoeiingsgevoelige onderdelen in het ontwerp zitten. Daardoor kunnen we adviseren met welke aanpassingen de constructie minder vermoeiingsgevoelig wordt. Dit resulteert in een langere levensduur.

Bestaande constructies

Voor bestaande constructies kunnen we de resterende levensduur voorspellen op basis van berekeningen. Daarbij nemen we de resultaten van inspecties mee. Verder voeren we voor bestaande constructies metingen uit aan spanningen of belastingen. Zo kunnen we de voorspelling van de resterende levensduur verder aanscherpen.

Ons werk

Veiligheid en risicoanalyse van de infrastructuur

Veiligheid is een randvoorwaarde voor onze infrastructuur. Bij de bestaande constructies is bestaande regelgeving vaak ontoereikend. Vandaar dat TNO met analyse en beoordeling kaders ontwikkelt, zodat... Lees verder
Ons werk

Schade aan constructies

Bij calamiteiten is expertkennis noodzakelijk om snel een beeld te krijgen van de situatie. Wanneer de oorzaak in beeld is, kunnen adequaat maatregelen worden getroffen. De kennis die bij calamiteiten... Lees verder
Ons werk

Monitoren van kunstwerken

Veel bruggen, viaducten en sluizen bereiken de komende jaren het einde van hun beoogde levensduur. Vervanging of renovatie is echter ingrijpend voor het netwerk. Het brengt kosten met zich mee en vereist... Lees verder
Ons werk

Bruggen en viaducten

Onze infrastructuur bevat ongeveer 40.000 bruggen en viaducten. Deze kunstwerken verouderen terwijl de verkeersbelasting toeneemt. Vandaar dat we vooral inzetten op levensduurverlenging van bestaande... Lees verder

Dr. ir. Adri Vervuurt

Contact
E-mail

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren.