Onderzoek naar geïntegreerde voertuigveiligheid

TNO wordt door OEM's en TIER's wereldwijd erkend als een waardevolle kennispartner met unieke expertise, tools en faciliteiten. De activiteiten binnen de onderzoeksafdeling Geïntegreerde Veiligheid van Voertuigen richten zich op het verbeteren van de functionele veiligheid van voertuigen en het voorkomen van dodelijke slachtoffers en ernstige verwondingen, door het ontwikkelen van geïntegreerde veiligheidsoplossingen, die robuust en betrouwbaar zijn onder alle omstandigheden.

TNO heeft unieke automotive expertise, hulpmiddelen en faciliteiten voor de ontwikkeling van besturingssoftware op hoog niveau en laag niveau voor veiligheidsgerelateerde toepassingen, zoals:

Advanced Driver Assistance Systems

  • Vehicle State Estimation (VSE)
  • Anti-Lock Braking System (ABS)
  • Electronic Stability Control (ESC)
  • Frontal Collision Warning (FCW)
  • Blind Spot Detection (BSD)
  • Lane Change Assist (LCA)

Automated Driving Applications

Cooperative Driving Applications

  • Cooperative Autonomous Emergency Braking (C-AEB), bekijk de video
  • Cooperative Adaptive Cruise Control (C-ACC), bekijk de video
  • Cooperative Intelligent Bicycle

Activiteiten

TNO ondersteunt de auto-industrie met de ontwikkeling van robuuste en faalveilige softwarebesturingsalgoritmes, innovatieve methodieken en systeemarchitecturen, met gebruik van geavanceerde softwaretools en onderzoeksfaciliteiten.
De afdeling Vehicle Safety is gespecialiseerd in:

  • Gedetailleerde fysica gebaseerde modellering ten behoeve van real-time softwaretoepassingen
  • Model gebaseerde simulatie van meerdere real-world scenario's voor snel virtueel testen
  • Model gebaseerde besturing voor optimalisatie van de functionaliteit en robuustheid van veiligheidssystemen.

Voor onze klanten is het belangrijk om de toegevoegde waarde van onze softwareoplossingen onder reële omstandigheden te bewijzen. Automotive onderzoek bij TNO heeft een sterke staat van dienst op het gebied van software-implementatie op Rapid-Control-Prototyping-niveau, waarbij gebruik wordt gemaakt van de geprefereerde hardwareplatforms en voertuigen van OEM's en TIER's uit de automotive industrie. Om onze klanten in staat te stellen de geïntegreerde veiligheidsoplossingen in productie te nemen, levert TNO ook de benodigde softwarecodes, kennisoverdracht, documentatie- en adviesdiensten voor de implementatie van de software op maat en ondersteunt TNO haar klanten bij de stap naar embedded softwareproducten.

Vehicle Dynamics Estimation & Control

De Vehicle Dynamics, Estimation & Control groep heeft een kerncompetentie in modellering en regeling van de banden- en voertuigdynamica. De groep ontwikkelt bandenmodellen en model gebaseerde voertuig toestandschatters en controllers met de focus op actieve veiligheid en geautomatiseerde rijsystemen. De schatters geven een zeer betrouwbare en real-time gecorrigeerde weergave van de rijmogelijkheden van het voertuig, die van cruciaal belang zijn voor voertuigbesturingsalgoritmen met betrekking tot remmen, accelereren en sturen, of die V2X-veiligheidstoepassingen kunnen voeden. Om de introductie van nieuwe technologieën te ondersteunen en te versnellen, werkt de groep aan volledige voertuigimplementatie en prestatiedemonstraties, waarbij geïntegreerde veiligheidsoplossingen gereed zijn voor de openbare weg.

Cooperative Vehicle Systems

Optimalisatie van het wegverkeer op het gebied van veiligheid, doorstroming en brandstofefficiëntie vereist een integrale aanpak, waarbij niet het individuele voertuig, maar het verkeerssysteem centraal staat. De groep Cooperative Vehicle Systems (CVS) richt zich op coöperatief rijden, dat tot doel heeft het individuele voertuiggedrag te beïnvloeden, door middel van adviserende of geautomatiseerde acties, om het collectieve gedrag te optimaliseren. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van draadloze communicatie, waardoor verkeersdeelnemers buiten hun eigen gezichtsveld informatie kunnen krijgen over hun omgeving. Meer specifiek wil de CVS-groep nieuwe real-time veiligheidskritische coöperatieve en geautomatiseerde systemen realiseren, die fundamentele theorie, model gebaseerde ontwikkeling, simulatie, real-time implementatie en experimentele evaluatie bij proof-of-concept demonstratoren omvatten. De wetenschappelijke en technologische focus ligt op situatiebewustzijn op basis van de samenvoeging van draadloze en multi-sensor informatie, real-time embedded software ter ondersteuning van mixed-criticality toepassingen, (netwerk)controle van onderling gekoppelde systemen van voertuigen en fouttolerantie.

Safety Assessment & Methodologies

De groep Safety Assessment & Methodologies houdt zich bezig met de ontwikkeling van voorspellende modellen voor menselijk gedrag en toepassingen voor het ontwerp en de evaluatie van geïntegreerde veiligheidssystemen voor voertuigen, variërend van passieve veiligheidssystemen, geavanceerde bestuurdersondersteunende systemen (ADAS) tot geautomatiseerde rijtoepassingen. De groep ontwikkelt ook nieuwe methodologieën om de real-world prestaties van geïntegreerde veiligheidsoplossingen te evalueren, om zo de doelstellingen van Vision Zero zowel in Nederland als in de rest van de wereld te ondersteunen en bij te dragen.

TNO heeft een sterke achtergrond en expertise op het gebied van biomechanica, wiskundige modellering, crash test dummies, virtueel testen en evaluatiemethoden. Voor het vrijwillig testen en modelleren van cognitief gedrag werkt de afdeling Integrated Vehicle Safety nauw samen met andere onderzoeksafdelingen binnen TNO. Onze kennis van mensen modellering is vastgelegd in numerieke modellen, simulatietools en databases met letselcriteria. Daarnaast passen we ons onderzoek en advies ook toe in andere domeinen, bijvoorbeeld voor het verbeteren van de veiligheid van de inzittenden van ‘freefall’ reddingsboten.

Expertise

TNO onderzoek op het gebied van powertrains

Moderne vervoermiddelen, van personenauto's tot zware voertuigen voor het wegvervoer en vervoer over water, moeten voldoen aan steeds strengere emissievoorschriften en broeikasgasdoelstellingen. Lees verder
Nieuws

Real-World Scenario gebaseerde validatie helpt bij het realiseren van veilig, geautomatiseerd rijden

10 december 2018
Een van de grootste hindernissen voor de lancering van zelfrijdende voertuigen (en ‘advanced driver assist systems’, ofwel geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen) is validatie, om ervoor te zorgen... Lees verder
1 - 18november - december

NRC Live Zorgserie: een nieuwe blik op leefstijl en vitaliteit

Utrecht | Jaarbeurs
“Prevention is better than cure” – Desiderius Erasmus Met de toenemende vergrijzing, stijgende zorgkosten, een onvermijdelijke toename in chronisch zieken en de verwachte tekorten aan personeel is... Lees verder
6 - 5november - maart

NRC Live Mobiliteit serie: Kansen voor een bereikbare en duurzame toekomst

Utrecht | Jaarbeurs
Nederland dreigt dicht te slibben. Als er nu niets gebeurt, ontstaan na 2030 grote knelpunten op de weg en het spoor, waarschuwt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Tegelijkertijd moet de... Lees verder
13december

Internationaal congres: ‘When Electrons power Molecules’ op de Chemelot Campus van Brightlands

Sittard-Geleen | Brightlands Chemelot Campus
Het open innovatieprogramma VoltaChem, een initiatief van TNO en ECN part of TNO, organiseert haar 4e jaarlijkse event over Industriële elektrificatie. Hiervoor is VoltaChem dit jaar een samenwerking... Lees verder
Expertisegroepen

Ir. Bastiaan Krosse

Contact

Ir. Bastiaan Krosse

E-mail

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd  worden.