Ons werk

Connected Truck Trials: opmaat naar veilige en verantwoorde uitrol van connectiviteit in het zware wegtransport

Samen met de logistieke sector onderzoekt TNO de impact van ADAS-systemen en (ACC-)konvooi rijden op brandstofverbruik, chauffeursgedrag en business case. Gedurende 12 weken monitort TNO 10 trucks en 11 chauffeurs, uitgerust met verschillende sensoren, terwijl ze hun dagelijkse ritten uitvoeren in de container – of de bloemenlogistiek. Een belangrijke stap naar veilige uitrol van connectiviteit en automatisering in het zware wegtransport.

Meer weten / benieuwd naar de resultaten?

Neem contact met ons op en ontvang de laatste updates.

Mail Robbert Janssen

We zien steeds meer connectiviteit en automatisering in het wegtransport. Momenteel worden vrachtwagens al steeds vaker standaard uitgerust met verschillende systemen die de chauffeurs ondersteunen bij het rijden – de zogenaamde Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), zoals bijvoorbeeld Adaptive Cruise Control (ACC). Voor de toekomst verwachten we dat de mate van automatisering in het voertuig toeneemt, en dat er bijvoorbeeld in truck platoons gereden gaat worden.

Integrator Connected Truck Trials

In het Integrator Connected Truck Trials project onderzoekt TNO samen met de logistieke sector de impact van ADAS-systemen en (ACC-)konvooi rijden op brandstofverbruik, chauffeursgedrag en logistieke business case. Gedurende verschillende testcampagnes van in totaal 12 weken monitort TNO 10 trucks en 11 chauffeurs, uitgerust met verschillende sensoren, terwijl ze hun dagelijkse ritten uitvoeren in de container – of de bloemenlogistiek.
Nu weten we nog onvoldoende wat de impact is van deze systemen en hoe ze gebruikt worden door de chauffeurs. Dit is de eerste real-life test met konvooi rijden waarbij het in kaart brengen van de impact centraal staat:

• Waar en wanneer gebruikt de chauffeur de beschikbare Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) technologieën zoals Adaptive Cruise Control?
• Wat betekent (ACC-)konvooi rijden voor het brandstofverbruik? Hoe reageert de chauffeur op het gebruik van deze systemen?
• Hoe ziet integratie in de dagelijkse logistieke praktijk eruit? En wat is de business case voor logistiek dienstverleners?
Hoe kijken chauffeurs aan tegen de technologische ontwikkelingen?

Voor het meten van brandstofverbruik zet TNO het Smart Emissions Measurement System (SEMS) in. Dit meetsysteem is speciaal ontwikkeld om gedurende langere tijd brandstofverbruik en praktijkemissies van voertuigen te meten. Het gedrag van de chauffeur wordt gemonitord met behulp van camera’s in de cabine, een hartslagmeter en verschillende enquêtes. Business case vragen worden beantwoord door interviews met de logistieke partijen.

Op weg naar veiligheid en duurzaamheid

De proeven in de testcampagnes vormen een opmaat naar verdere connectiviteit en automatisering in het zware wegtransport; coöperatief rijden en truck platooning. Door nu de impact in kaart te brengen van verschillende ‘basis-scenario’s’, kunnen we ervoor zorgen dat truck platooning technologie versneld en veilig in de maatschappij uitgerold kan worden, wat verkeersveiligheid en duurzaamheid ten goede komt.

Partners

De Rijke Transport, DHL Global Forwarding, Getru Bedrijven, GVT Group of Logistics, Overbeek Int. Transport, Starmans Transporten, Koninklijke Van der Slot Transport, Hogeschool Rotterdam, Universiteit Twente.

Ons werk

Praktijkemissies van voertuigen meten met TNO’s Smart Emissions Measurement System (SEMS)

Lees verder
Contact

Robbert Janssen MSc

  • logistiek
  • supply chain
  • platooning
  • ecotwin
  • 3d printing
E-mail

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd  worden.