TargetTri: bijwerkingen nieuwe medicijnen eerder vaststellen
Een nieuw geneesmiddel ontwikkelen duurt al gauw een jaar of 10 en kost vele miljarden. Vaak blijkt pas in de laatste fase dat de gebruikte stoffen niet voldoende werken of ongewenste bijwerkingen hebben. Wij ontwikkelden het ‘webbased’ platform TargetTri. Hiermee inventariseer je al in een vroeg stadium de risico’s op ongewenste effecten. Dat verlaagt de faalkans enorm.
De ontwikkeling van een nieuw medicijn begint bij het kiezen van het eiwit in het lichaam dat op het medicijn moet reageren. Dit heet het ‘drug target’. Dit eiwit remt een ziekteproces of stimuleert andere biologische processen.
Data verzamelen en interpreteren
Op basis van literatuur en beschikbare gegevens maken we al langer rapportages om de risico’s van nieuwe drug targets in kaart te brengen. Dat proces hebben we nu verder geperfectioneerd. We verzamelen niet alleen relevante data. Maar we interpreteren die data ook, zodat de risicoanalyse goed is onderbouwd. Kunstmatige intelligentie (AI) en ‘machine learning’ zijn hierbij essentieel.
Verschillende expertises
We zetten een breed palet aan expertises in die het TargetTri platform uniek maken. Met tekst- en datamining verzamelen en structureren we de juiste informatie. Onze toxicologen kennen de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen en relevante bronnen. Vanuit de systeembiologie bestuderen we de interacties tussen eiwitten en de effecten daarvan. Ook het vakgebied ‘Computational Chemistry’ levert belangrijke bijdragen.
Efficiënter, effectiever en goedkoper
Door de analyse van mogelijke bijwerkingen helemaal naar voren te halen, maakt TargetTri de zogeheten ‘drug discovery'-pijplijn veel efficiënter, effectiever en goedkoper. De farmaceutische industrie krijgt namelijk al aan het begin van het traject inzicht in de werking en risico’s van de gekozen drug targets. Verschillende farmaceutische bedrijven werkten mee aan de ontwikkeling van TargetTri en gebruiken het inmiddels in hun onderzoek.
Interesse?
Heb je interesse in de activiteiten van TargetTri? Of wil je investeren in het commercialiseren van dit platform? Laat het ons weten en neem contact op met Eddy Zwier.