Praktijkmetingen bevestigen potentieel zonneauto’s

Thema:
Toepassingen zonnepanelen
8 september 2025

TNO, het Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE en de drie leveranciers van zonne-energiesystemen voor voertuigen – Lightyear, IM Efficiency en Sono Motors – hebben gedurende negen maanden het potentieel van zonneauto’s op Europese wegen gemeten. De resultaten bevestigen dat zonnepanelen op voertuigen een waardevolle, mobiele bron van hernieuwbare energie kunnen zijn voor de transportsector. Tegelijkertijd wijzen de bevindingen op belangrijke uitdagingen, zoals schaduwvorming en gebruikersgedrag.

SolarMoves

Deze en andere bevindingen zijn te lezen in het rapport “SolarMoves: Real life irradiance and energy consumption measurements for solar mobility”.

Meer dan 1 miljoen kilometer aan meetgegevens

Sinds maart 2024 hebben 18 voertuigen – variërend van vrachtwagens en bussen tot bestelwagens en personenauto’s – met sensoren op het dak en de zijkanten meer dan 1 miljoen kilometer afgelegd op Europese wegen.

“De metingen die gedaan zijn in Nederland en Noord-Duitsland tonen aan dat zijkantpanelen ongeveer 50% minder zoninstraling ontvangen dan dakpanelen. Dit is vergelijkbaar met eerdere modelaannames: gemiddeld 2,8 kWh/m² per dag voor het dak en 1,3 kWh/m² per dag voor de zijkanten,” vertelt Lenneke Slooff, senior consultant bij TNO.

In het rapport worden twee casestudy’s beschreven: een bezorgvrachtwagen in de Benelux (IM Efficiency) en stadsbussen in Slowakije (Sono Motors).

Schaduw: een cruciale factor voor prestaties zonneauto

De studie toont aan dat satelliet- en meteorologische data helpen om de schaduwfactor in modellen nauwkeuriger af te stemmen. Daarbij wordt rekening gehouden met schaduw van gebouwen, bomen en andere voertuigen. “We adviseren om schaduwmodellen verder te verfijnen, route- en locatiegegevens, en gebruiksgebonden gedrag mee te nemen voor een realistischer beeld van de energieopbrengst en een effectiever systeemontwerp,” aldus Christian Braun, senior engineer bij Fraunhofer ISE.

Modelvalidatie en energieverbruik

De SolarMoves meetcampagne bevestigt ook uitkomsten van de modellen die in de eerste fase van het project zijn ontwikkeld, zowel voor zoninstraling als voor energieverbruik van voertuigen. Voor de modelvalidatie zijn onder andere de Lightyear 0, een Ford E-Transit (via Sono Motors) en een eVolvo-vrachtwagen (via IM Efficiency) ingezet.

De eerste resultaten met de Lightyear 0 tonen een sterke overeenkomst tussen gesimuleerde en gemeten data, zowel voor zonne-opbrengst als energieverbruik. In Zuid-Europa kunnen voertuigen met geïntegreerde zonnepanelen tot 50% van het jaarlijkse energieverbruik van personenauto’s dekken, en in Centraal-Europa tot 35%. Meer seizoendata – vooral uit de lente en zomer – is nodig om deze trends voor alle voertuigtypes op lange termijn te bevestigen.

IM_Efficiency_Lightyear_website_image
©Lightyear en IM Efficiency

Uitbreiding van de dataset

Om de geografische en seizoensdekking te verbeteren, breidt SolarMoves de meetcampagne in de zomer van 2025 uit naar Zuid- en Oost-Europa. Het eindrapport in 2026 zal geactualiseerde bevindingen bevatten en aanbevelingen doen voor een optimale inzet van geïntegreerde zonnecellen per voertuigtype en regio.

Over SolarMoves

SolarMoves is een Europees pilotproject van TNO, Fraunhofer ISE, Sono Motors, IM Efficiency en Lightyear. Het project onderzoekt het technische en praktische potentieel van zonne-energie in mobiliteit. Het initiatief komt voort uit een verzoek van de Europese Commissie (DG MOVE) om de rol van zonnevoertuigen te verkennen en de impact ervan op toekomstige regelgeving en infrastructuur voor elektrisch laden in Europa.

Meer weten?

Lees hier de resultaten van de modellering uit 2024.

*Headerafbeelding: ©Sono Motors

Laat je verder inspireren

28 resultaten, getoond 6 t/m 10

CO2-voetafdruk drijvende zonne-energiesystemen vergelijkbaar met die op land

Informatietype:
Nieuws
31 juli 2024
Drijvende zonne-energiesystemen op binnenwateren zijn qua CO2-voetafdruk vergelijkbaar met zonne-energiesystemen op land. Dit maakt ze tot een nuttige aanvulling van systemen op land, volgens een rapport dat TNO heeft geschreven voor International Energy Agency, Photovoltaic Power Systems Programme (IEA PVPS) Task 12.

Minder energie-opbrengst door snelle schaduw windturbines op zonnepanelen

Informatietype:
Nieuws
15 december 2023

De volgende generatie zonnetechnologie

Informatietype:
Webinar
5 december 2023
1 aflevering

Productie van zonnepanelen terug naar Europa

Informatietype:
Webinar
21 november 2023
1 aflevering

Onderzoek zonnesystemen in melkveehouderij gestart

Informatietype:
Nieuws
14 november 2023