Transitie naar een duurzaam energiesysteem
Hernieuwbare elektriciteit
1 aflevering

Klimaatneutraal energiesysteem voor Nederland

Hoe ziet onze duurzame toekomst eruit en met welk beleid? Wel of geen kernenergie in Nederland? Hoe gaan we versneld van aardgas af? In dit webinar onder leiding van TNO-collega Katharina Andres geeft Martin Scheepers, auteur van de whitepaper: 'Een klimaatneutraal energiesysteem voor Nederland', een beeld van ons toekomstig energiesysteem met onder andere het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, groene waterstof en eventueel kernenergie.

Twee toekomst scenario’s

Om een te grote opwarming van de aarde te voorkomen zullen de broeikasgasemissies sneller naar beneden moeten. Om dat te bereiken hebben zowel de Europese Commissie als het kabinet de doelstellingen inmiddels flink aangescherpt: zo moeten de broeikasgasemissies al in 2030 met tenminste 55% omlaag en zal ons land in 2050 klimaatneutraal moeten zijn. Bovendien staat kernenergie weer op de politieke agenda en de huidige actualiteiten rondom aardgas zijn reden voor TNO de 2 jaar geleden opgestelde toekomstscenario's te actualiseren.

Eén conclusie blijft onverkort overeind: een scenario met hogere ambities leidt niet tot hogere kosten. In dit webinar geeft TNO Martin Scheepers, de auteur van de scenario’s studie, toelichting op het onderzoek en hij gaat in gesprek. Daarnaast geven  de volgende gasten een korte reflectie op deze vernieuwde scenario’s studie vanuit hun vakgebied:

• Annelies Bobeldijk, Ministerie van Economische Zaken: de rol van de overheid en beleid
  • Henri Bontenbal, Lid van de Tweede Kamer voor het CDA;  agenderen en rol overheid
  • Frank Kuijpers, Sabic: verduurzaming industrie en gebruik en hergebruik van plastic
  • Wilco van der Lans, Havenbedrijf Rotterdam: verduurzaming Rotterdamse Haven

TNO brengt energiearmoede gedetailleerd in kaart

23 september 2021

Ruim een half miljoen huishoudens in ons land leeft in energiearmoede: ze hebben hoge energiekosten, wonen meestal in een huis dat niet goed is geïsoleerd en hebben een laag inkomen. Gebaseerd op cijfers van het CBS heeft TNO onderzoek gedaan naar aard, omvang en regionale spreiding van de energiearmoede in ons land. Versnelling van de energietransitie helpt in de bestrijding van dit fenomeen. Dat is niet alleen van belang voor de getroffen groep maar zal ook een vliegwieleffect hebben voor de gehele transitie.

Bedrijfsleven en kenniswereld maken afspraken over Nederlandse opschaling waterstof en groene chemie

25 juni 2021
Tijdens een rondetafel zijn ambities uit klimaatakkoord vertaald naar mijlpalen en acties richting 2030 en 2050 in de ‘Actieagenda Waterstof en Groene Chemie’.

Tekort materialen dreigt voor productie groene waterstof

15 juni 2021
Er dreigt een groot tekort aan de grondstoffen nodig voor de zogenoemde electrolysers om groene waterstof te kunnen produceren.

New Energy Coalition en TNO bundelen kennis en expertise

20 mei 2021
TNO en de New Energy Coalition (NEC) bouwen hun samenwerking uit om de energietransitie te versnellen en de klimaatdoelen te behalen. Lees meer.

Rol kernenergie in energietransitie Noord-Brabant onderzocht

25 maart 2021
TNO heeft in opdracht van de provincie Noord Brabant onderzoek verricht naar welke rol kernenergie kan spelen in de provincie Noord Brabant.