Transitie naar een duurzaam energiesysteem
Hernieuwbare elektriciteit
1 aflevering

Klimaatneutraal energiesysteem voor Nederland

Hoe ziet onze duurzame toekomst eruit en met welk beleid? Wel of geen kernenergie in Nederland? Hoe gaan we versneld van aardgas af? In dit webinar onder leiding van TNO-collega Katharina Andres geeft Martin Scheepers, auteur van de whitepaper: 'Een klimaatneutraal energiesysteem voor Nederland', een beeld van ons toekomstig energiesysteem met onder andere het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, groene waterstof en eventueel kernenergie.

Twee toekomst scenario’s

Om een te grote opwarming van de aarde te voorkomen zullen de broeikasgasemissies sneller naar beneden moeten. Om dat te bereiken hebben zowel de Europese Commissie als het kabinet de doelstellingen inmiddels flink aangescherpt: zo moeten de broeikasgasemissies al in 2030 met tenminste 55% omlaag en zal ons land in 2050 klimaatneutraal moeten zijn. Bovendien staat kernenergie weer op de politieke agenda en de huidige actualiteiten rondom aardgas zijn reden voor TNO de 2 jaar geleden opgestelde toekomstscenario's te actualiseren.

Eén conclusie blijft onverkort overeind: een scenario met hogere ambities leidt niet tot hogere kosten. In dit webinar geeft TNO Martin Scheepers, de auteur van de scenario’s studie, toelichting op het onderzoek en hij gaat in gesprek. Daarnaast geven  de volgende gasten een korte reflectie op deze vernieuwde scenario’s studie vanuit hun vakgebied:

• Annelies Bobeldijk, Ministerie van Economische Zaken: de rol van de overheid en beleid
  • Henri Bontenbal, Lid van de Tweede Kamer voor het CDA;  agenderen en rol overheid
  • Frank Kuijpers, Sabic: verduurzaming industrie en gebruik en hergebruik van plastic
  • Wilco van der Lans, Havenbedrijf Rotterdam: verduurzaming Rotterdamse Haven

Onafhankelijk van Russisch gas? Een overzicht van opties | TNO

3 juni 2022
Onafhankelijk van Russisch gas? Voor de EZK-commissie van de Tweede Kamer stelde TNO een overzicht op van de diverse opties die Nederland heeft. Bekijk het overzicht voor de korte en lange termijn.

Sturing elektriciteitsvraag veelbelovende optie voor toekomstige behoefte flexibiliteit van elektriciteitssysteem

13 mei 2022
De vraag naar flexibiliteit van elektriciteitssysteem verdubbelt. Het benutten van dit potentieel leidt tot lagere systeemkosten en elektriciteitsprijzen.

Ambitieuze scenario’s voor klimaatneutraal energiesysteem

21 april 2022
In een nieuwe studie heeft TNO de twee jaar geleden opgestelde toekomstscenario’s voor de Nederlandse energievoorziening, geactualiseerd. Aan de hand van deze scenario’s onderzocht TNO wat de aanscherping van de klimaatdoelstellingen (tenminste 55% CO2 reductie in 2030 en klimaatneutraal in 2050) betekent voor het verduurzamen van het Nederlands energiesysteem na 2030.

De energietransitie moet sneller

22 maart 2022
De energietransitie moet en kan in een hogere versnelling om de klimaatdoelstellingen daadwerkelijk te halen. De actuele geopolitieke ontwikkelingen en de wens om sneller onafhankelijk van gas te worden onderstrepen de urgentie van een versnelde energietransitie. Daarvoor is er op vele fronten actie nodig.

Bouwinnovatie Lab geopend op TU Delft Campus

6 oktober 2021
In het lab worden innovaties ontwikkeld en onderzoek gedaan op het gebied van bouwmaterialen, klimaatsystemen en constructies.