Transitie naar een duurzaam energiesysteem
Hernieuwbare elektriciteit
1 aflevering

Klimaatneutraal energiesysteem voor Nederland

Hoe ziet onze duurzame toekomst eruit en met welk beleid? Wel of geen kernenergie in Nederland? Hoe gaan we versneld van aardgas af? In dit webinar onder leiding van TNO-collega Katharina Andres geeft Martin Scheepers, auteur van de whitepaper: 'Een klimaatneutraal energiesysteem voor Nederland', een beeld van ons toekomstig energiesysteem met onder andere het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, groene waterstof en eventueel kernenergie.

Twee toekomst scenario’s

Om een te grote opwarming van de aarde te voorkomen zullen de broeikasgasemissies sneller naar beneden moeten. Om dat te bereiken hebben zowel de Europese Commissie als het kabinet de doelstellingen inmiddels flink aangescherpt: zo moeten de broeikasgasemissies al in 2030 met tenminste 55% omlaag en zal ons land in 2050 klimaatneutraal moeten zijn. Bovendien staat kernenergie weer op de politieke agenda en de huidige actualiteiten rondom aardgas zijn reden voor TNO de 2 jaar geleden opgestelde toekomstscenario's te actualiseren.

Eén conclusie blijft onverkort overeind: een scenario met hogere ambities leidt niet tot hogere kosten. In dit webinar geeft TNO Martin Scheepers, de auteur van de scenario’s studie, toelichting op het onderzoek en hij gaat in gesprek. Daarnaast geven  de volgende gasten een korte reflectie op deze vernieuwde scenario’s studie vanuit hun vakgebied:

• Annelies Bobeldijk, Ministerie van Economische Zaken: de rol van de overheid en beleid
  • Henri Bontenbal, Lid van de Tweede Kamer voor het CDA;  agenderen en rol overheid
  • Frank Kuijpers, Sabic: verduurzaming industrie en gebruik en hergebruik van plastic
  • Wilco van der Lans, Havenbedrijf Rotterdam: verduurzaming Rotterdamse Haven

Bekijk het webinar

1 resultaat

De mens als succesfactor voor de energietransitie

31 januari 2024
1 aflevering
Hoe krijgen we iedereen mee met de energietransitie? Bekijk onze webinar en ontdek hoe sociale innovatie overheden, bedrijfsleven en burgers verbindt op weg naar een klimaatneutrale samenleving in 2030 - 2050.