Haven van de toekomst

Hoe zorg je voor een economisch vitale, duurzame en toekomstbestendige haven? TNO beschikt over technologische kennis, oplossingen en expertise waar het bedrijfsleven mee aan de slag kan (zowel nationaal als internationaal). We dragen bij met innovaties en oplossingen (o.a. door inzet van ICT en data) op het vlak van logistiek, slimme schepen, gezond en veilig werken, duurzame energie en veiligheid. Op deze pagina vindt u wat TNO de haven en bedrijven in de haven te bieden heeft.

(Bron: ECT)

Nooit meer in de file in de haven

Op de Maasvlakte wordt langzaam maar zeker duidelijk hoe het afhandelen van containers er in de toekomst uit gaat zien. TNO past hier samen met logistieke bedrijven een nieuwe technologie toe, die eerder in een Europees project is ontwikkeld. Die maakt het mogelijk wacht- en aankomsttijden voor vrachtwagens nauwkeurig te voorspellen, waardoor het logistieke proces op de containerterminal veel efficiënter verloopt. Lees meer hier. (TNOTIME)

Slim datagebruik voor logistieke innovaties

Het beschikbaar maken van real-time data vanuit voertuigen, infrastructuur en bedrijfssystemen draagt bij aan het realiseren van nieuwe toepassingen voor een effectiever en efficiënter vervoer. Drie voorbeelden: containerterminal, sluizencomplex en de stad.
Lees meer hier.

Hoe vervoer je een container van A naar B? Serious game SynchroMania biedt uitkomst

Je kunt kiezen uit drie ‘modaliteiten’ zoals dat in vaktermen heet: schip, trein of vrachtauto. Maar er is meer. Welke route moet je gebruiken en wat moet het tijdstip van vertrek zijn om tijdig op de eindbestemming te arriveren? Om de optimale keuze te maken, gaan planners van containervervoer synchromodaal denken. Met computergame SynchroMania leren ze dat op een speelse en spannende manier. Sinds kort wordt de game ook ingezet in het onderwijs.
Lees meer: Studenten leren synchromodaal denken met SynchroMania (TNOTIME)

Efficiënt transport: truck platooning vanuit de haven

Nog dit jaar rijden trucks in treintjes op de snelweg: truck platooning. Het maakt wegtransport sneller, goedkoper, schoner en veiliger terwijl ook de wegcapaciteit toeneemt. Grote bedrijven als Albert Heijn, Jumbo en Unilever omarmen het innovatieve concept. Zij omarmen technologische innovaties als deze en zijn al in gesprek met overheid en transportsector om te kijken hoe en wanneer zij truck platooning kunnen gaan inzetten. Binnen enkele jaren rijden truck platoons vanuit de haven van Rotterdam door heel Europa en op andere belangrijke transportcorridors.
Lees meer: 12 redenen waarom truck platooning een succes wordt (TNOTIME)

Operationele veerkracht van personeel versterken met serious gaming

Het werk in de haven verandert. Innovaties en automatisering zorgen ervoor dat er in de haven nieuwe beroepen ontstaan en oude verdwijnen. Om zowel operationele medewerkers als hun management te trainen in het veerkrachtig opereren onder de veranderende omstandigheden in het werk, is de serious game TORC ontwikkeld. De game wordt op maat gemaakt en gespeeld op basis van bedrijfsspecifieke casuïstiek.
Meer informatie over de game leest u hier.

Om de fysieke veerkracht en duurzame inzetbaarheid te waarborgen, werkt TNO aan innovatieve concepten zoals de robotisering van werk. Een voorbeeld hiervan is de Robo-Mate, een draagbaar skelet als ondersteuning bij fysiek zwaar werk. Bekijk hier de korte video voor meer informatie.
Meer informatie over gezond, veilig en productief werken, vindt u hier.

Kan de haven van Rotterdam zich opnieuw uitvinden?

De Nederlandse energievoorziening staat voor belangrijke keuzes om de noodzakelijk emissiereducties te bereiken en verdere vergroening in te zetten. Rotterdam vormt met zijn raffinaderijen, overslagmogelijkheden en industrie het meest concurrerende en grootste fossiele cluster van Noordwest-Europa. Meer dan de helft van de fossiele overslag van deze regio heeft hier plaats. Dat betekent dat de continuïteit van de haven ook sterk gekoppeld is aan deze fossiele stromen. Dat geeft een dilemma voor Rotterdam: inzetten op versterking van de bestaande, en vooralsnog zekere, fossiele concurrentievoordelen of juist op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden om te concurreren door groene opties uit te bouwen? De discussie paper ‘fossiele dilemma van Rotterdam’ bespreken we de huidige situatie en de mogelijkheden en beperkingen van groene alternatieven. De paper eindigt met mogelijke wegen uit het fossiele dilemma. Lees meer in het artikel op TNOTIME.

VOPAK en TNO onderzoeken Tankterminal van de toekomst

Kunstmatige oren en ogen. Ze zijn enorm nuttig in een industriële omgeving die veilig, schoon en rendabel dient te zijn. Voor tankterminals bieden sensoren, in combinatie met ICT, een scala aan mogelijkheden: van het in beeld brengen van corrosievorming of de samenstelling van een mengsel in een tank tot aan monitoring van de lucht- en bodemkwaliteit in de directe omgeving. Bijzonder interessant zijn de glasvezelsensoren, ofwel sensing op basis van licht. Explosieveilig, razendsnel, ongevoelig voor storingen en in staat om wel heel veel dingen te meten: temperatuur, concentraties, vervorming, viscositeit, noem maar op. Koninklijke Vopak N.V. onderzoekt momenteel samen met TNO de mogelijkheden van sensing in combinatie met ICT. En die zijn er legio.
Lees meer in het artikel op TNOTIME.

Lees meer

Nieuws

Informatiedeling verhoogt veiligheid en efficiëntie kegelschepen

30 augustus 2016
Waar bevinden binnenvaartschepen met olieproducten zich? Als de partijen in de logistieke keten van de zogeheten kegelschepen die vraag op elk moment nauwkeurig kunnen beantwoorden, kan dat leiden tot... Lees verder

Dossiers in het nieuws
Contact

Drs. Merle Blok

  • sustainable transport
  • logistics
E-mail

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren.