nieuws

Pluralism Monitor: automatsiche monitoring van pluriformiteit in de media met text mining technieken

24 nov 2014

Hivos voert verschillende media programma's uit in Afrika. De programma's gaan over media ontwikkeling en het bevorderen van pluriformiteit. Het monitoren van pluriformiteit in de media wordt vaak gedaan met handmatige annotaties. TNO ontwikkelt een automatische monitoring tool die voor betrouwbare monitoring van meer media zorgt in Zimbabwe. De tool kan worden gebruikt om targets te zetten, voortgang te monitoren en te benchmarken.

Met media ontwikkeling bevordert Hivos onafhankelijkheid en toegang, pluriformiteit en diversiteit, professionele kennis van mediamensen en infrastructuur om er voor te zorgen dat de media goed werkt; en in staat is om zijn democratische rol te vervullen en een informatie en educatiekanaal te zijn, plus een middel voor culturele samengang en economische ontwikkeling. Mediawetenschappers spreken van diversiteit – een Europees meer gangbare term dan ‘pluriformiteit’ – naar bronnen van informatie, naar inhoud van informatie en naar bereik bij het publiek. Pluraliformiteit van de media is niet iets dat vanzelfsprekend is; landen in zowel de eerste wereld als in ontwikkelingslanden worstelen ermee.

Media monitoring is noodzakelijk om diverse media te garanderen

Traditionele media monitoring

Media monitoring van pluraliformiteit wordt vaak gedaan op basis van trend analyse van dagelijkse annotaties van media artikelen. Annotaties worden door handmatig gedaan op een regelmatige basis door nieuwsberichten van delen van de media te coderen - een taaie klus. Het is een kwalitatieve aanpak die gedaan moet worden aan de hand van regels om betrouwbaarheid te garanderen. Vaak wordt pluralism alleen rond verhitte onderwerpen in het nieuws zoals verkiezingen geanalyseerd vanwege de hoeveelheid analyse en annotatie werk. Behalve continue monitoring zoals het werk van Reporters zonder Grenzen, wordt pluraliformiteit vaak gemeten door te kijken naar eigendom van media bedrijven. Het idee is dat concentratie van eigendom in de media de diversiteit van de media vermindert. Differentiatie van eigendom van mediabedrijven garandeert echter geen culturele, gender of politieke diversiteit en zeker geen origineel journalisme.

De Pluralism Monitor tool

Automatische monitoring

In plaats van deze traditionele manieer van monitoring ontwikkelt TNO een dagelijkse, geautomatiseerde monitoring van pluraliformiteit, gebaseerd op automatische analyse van media content zoals kranten, transcripts van radio en TV, internet en sociale media met text mining, machine learning en sentiment mining technieken: de Pluralism Monitor. De tool zal diversteits indicatoren meten met een makkelijk te gebruiken tool en zal door Hivos ter beschikking worden gesteld. Met de tool kunt u targets zetten, voortgang monitoren en pluriformiteit benchmarken tussen landen en trend en impact analyse van veranderingen in media pluraliformiteit volgen. Het is een handige tool voor analyse van ontwikkeling en behoefte aan interventies, en een transparante en betrouwbare tool voor het rapporteren. Door het monitoring proces te automatiseren, kunnen media monitoring organizaties hun databases openen en efficienter meer media monitoren.

Nieuws

Mediavragen?

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd  worden.