Ing. Dave van Vliet
- wegenbouw
- wegenbouwinnovatie
- wegenbouwonderzoek
- wegen
- asfalt
Wij richten ons op tien maatschappelijke aandachtsgebieden.
TNO werkt veel samen met bedrijven, overheden en andere organisaties. Onze kennis en expertise is gericht op toepassing met en voor anderen.
We ontwikkelen kennis niet om de kennis, maar om de praktische toepassing.
TNO biedt je de kans om grensverleggend werk te doen en klanten en samenleving te helpen met innovatieve, praktische, slimme oplossingen.
Op TNO Insights lees je verdiepende interviews en artikelen. Laat je inspireren door de innovaties van TNO!
Dakbedekkingsfabrikant Icopal, aannemingsbedrijf Van Gelder en TNO onderzochten de mogelijkheden van lignine als grondstof voor asfalt en dakbedekking. Kennis van chemie en wegenbouw, gekoppeld aan creatief denkwerk, leidde tot een nieuw type bitumen met verbeterde eigenschappen.
Een duurzame economie vraagt om alternatieve grondstoffen. Na cellulose is lignine of houtstof het meest voorkomende organische materiaal op aarde. In de industrie staat lignine vooral bekend als afvalmateriaal bij de productie van papier. Veelal via het Kraftproces wordt het materiaal met zwavelhoudende chemicaliën uit de pulp gehaald. Vervolgens vindt het zijn weg naar de verbrandingsoven, om energie op te wekken voor het eigen productieproces. Of het gaat naar andere fabrikanten, als bindmiddel voor asfalt of beton. Zolang lignine zwavel bevat, kan het niet breed worden toegepast. Dat is jammer, want het is bijvoorbeeld toepasbaar als volwaardige – groene – grondstof voor asfalt en dakbedekking. Momenteel wordt daarvoor bitumen gebruikt, maar als bijproduct van aardolie is dat niet duurzaam en evenmin onbeperkt beschikbaar, wat bij lignine geen rol speelt.
TNO bedacht diverse manieren om lignine nagenoeg zwavelvrij te ontsluiten. Dr. Ted Slaghek is senior specialist bij TNO op het gebied van lignine. Hij vertelt: "In Zeist hebben we een researchgroep die zich bezighoudt met drogen. Superhete stoom wordt daar al decennialang toegepast voor frites bakken, meelwormen drogen, cacao roosteren, enzovoorts. Maar enkele jaren geleden bedachten we dat je er nog meer mee kunt doen. Zodoende kwamen we op het idee om ook stro met superhete stoom voor te behandelen. In plaats van 100% zwavelzuur, zoals in het biosulfurolproces, gebruikten we slechts 0,5%. Tot onze stomme verbazing werkte dat uitstekend. Lignine uit die stro is superlignine! Het is hoogmoleculair, heel mild behandeld en het stinkt niet. Voor bitumen, dat doorgaans tot boven de 150 °C wordt verhit en dus sterk gaat ruiken, is met name die laatste eigenschap interessant."
In 2013 besluiten dakbedekkingsfabrikant Icopal, aannemingsbedrijf Van Gelder en TNO de mogelijkheden van lignine als grondstof voor asfalt en dakbedekking in een cofinancieringsproject te onderzoeken. Na een literatuuronderzoek gaan de onderzoekers met drie typen bitumen aan de slag: 10/20 (een hard type dat wordt toegepast in de wegenbouw), 70/100 (een zachter type dat onder andere wordt toegepast in zoab-deklagen) en 160/220 (een type dat vooral als dakbedekking wordt gebruikt). Ing. Dave van Vliet, specialist wegenbouw bij TNO: "Door diverse hoeveelheden en soorten lignine te mengen, ontdekten we dat je tot 50% van de bitumen door lignine kunt vervangen. Daarbij levert het ook nog eens een daadwerkelijke bijdrage aan de visco-elastische eigenschappen. Fluorescentiemicroscopie laat zien dat als je maar lang genoeg mengt, de lignine zich echt moleculair in de bitumenfractie gaat verspreiden."
De vraag is verzonden! Je ontvangt binnenkort een bevestigingsmail.
Er is helaas iets misgegaan. Probeer het later opnieuw!
De vraag is verzonden! Je ontvangt binnenkort een bevestigingsmail.
Er is helaas iets misgegaan. Probeer het later opnieuw!
blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten
Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden.