nieuws

Gezond volkorenbrood met de smaak en textuur van wit

20 jan 2015

Als we allemaal voldoende vezels binnenkrijgen, bijvoorbeeld door het eten van volkorenbrood, draagt dat bij aan het voorkomen van hart- en vaatziekten, diabetes, obesitas en meer. Maar in de meeste Europese landen haalt de consument zijn neus op voor volkoren. TNO leidde het HealthBread EU-project met een bijzondere uitkomst: brood dat voelt en smaakt als wit maar minstens zo gezond is als volkorenbrood.

Internationale onderscheiding

De uitzonderlijke prestatie werd medio januari door bakeryandsnacks.com van de gerenommeerde online nieuwsdienst FoodNavigator.com erkend. TNO’er Jan Willem van der Kamp, die HealthBread coördineerde, werd uitgeroepen tot “Personality of the Year 2014”. ‘De echte beloning voor mij is echter de brede Europese uitrol van dit concept, zegt hij. ‘Er zijn veel EU-projecten die resulteren in wetenschappelijke publicaties met aanbevelingen hoe iets zou moeten. HealthBread daarentegen levert een reeks tastbare innovatieve producten. Die komen nu voor steeds meer consumenten beschikbaar en leveren zo een belangrijke bijdrage aan een gezonder voedingspatroon en dus de volksgezondheid.’

Samenwerking

TNO werkte in een consortium met onderzoekscentrum VTT uit Finland, het Nederlands Bakkerij Centrum, twee toeleveranciers van ingrediënten en dertien mkb-bedrijven, waaronder acht bakkerijen. Op basis daarvan ontwikkelden de bakkerijen hun eigen HealthBread-brood, aangepast aan de lokale smaak. Het brood bevat uitsluitend bestanddelen van de tarwekorrel en is dus 100% natuurlijk. Uit consumentenonderzoek bij meer dan duizend bakkersklanten bleek dat een grote meerderheid deze broden uitstekend vond smaken, ze wilde kopen en zelfs bereid was er meer voor te betalen. Zes HealthBread bakkerijen verkopen dit type brood nu. Deze maand zijn enkele partners uit het consortium, die internationaal opereren, begonnen met de lancering van het HealthBread concept in onder meer Duitsland, Oostenrijk en Italië. Later dit jaar volgen Nederland, Frankrijk, Turkije en de Verenigde Staten.

Lat hoger leggen

In de bakkerijsector is bekend dat het toevoegen van gezonde stoffen ‘uit een potje’ makkelijk is, maar dat de natuurlijke weg – uitsluitend gebruik van volkorenmeel – leidt tot een brood dat de Europese consument minder waardeert. Het HealthBread onderzoek naar slimme maaltechnologieën en fermentatie- en bakprocessen voor deeg en brood leverde de oplossing voor dit probleem. Het resulteerde in speciale vezelrijke tarwe-melen en een betere opname van belangrijke mineralen als ijzer en zink in het lichaam. Bakkerijen kunnen zonder veel organisatorische of financiële inspanningen met de receptuur aan de slag. Er is een HealthBread Bakers Manual beschikbaar die uitleg geeft over de benodigde ingrediënten en procédés en hoe zij hun klanten volgens de Europese regelgeving  over de gezondheidsvoordelen kunnen informeren.
Waarom blijven de Nederlandse bakkers nog achter? ‘Die hebben de lat weer hoger gelegd en willen met ons een tandje bijzetten om hun product nóg beter te maken. Innovatie stopt nooit’, zegt Van der Kamp.

Expertise

Functional Ingredients

De expertisegroep Functional Ingredients (FI) houdt zich bezig met onderzoek gericht op het ontwikkelen van nieuwe toepassingen voor biopolymeren. Biopolymeren worden op grote schaal in de natuur gevonden... Lees verder
Roadmap

Food & Nutrition: van ingrediënt tot consument

Gezonde voeding draagt bij aan gezondheid en vermindert welvaartsziekten als obesitas en diabetes. TNO ondersteunt bedrijven bij het ontwikkelen en produceren van gezonde voeding en veilige en duurzame... Lees verder
Nieuws

Joost Blankestijn

Contact

Joost Blankestijn

E-mail

Mediavragen?

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren.