nieuws

Branche-innovatie voor bloemisten en hun toeleveranciers

03 mei 2016

Als bloemist heb je genoeg te doen. Klanten helpen, inkopen, administratie en ga zo maar door. Veel tijd om na te denken over de toekomst is er niet. Maar bloemisten die geen duidelijke strategie hebben, zijn niet goed herkenbaar voor de klant en kunnen het moeilijk krijgen. TNO helpt hen op weg met zes profielen van de bloemist van 2020. De profielen zijn samen met de sector ontwikkeld in een Branche Innovatie Agenda.

Herkenbaarheid

Wie wil je zijn als bloemist? Robert de Rijdende Bloemist, Sara Specialist of Conny Conceptbloemist? Of toch liever Victor Verswinkelier, Dorien Doorloopbloemist of Oscar Online Bloemist? Je zult moeten kiezen, zegt Bram Rijkers van VBW, de branche-organisatie van de bloemisten: "De tijd dat je gewoon bloemen kon verkopen, is voorbij. Je moet je bedrijfsvoering aanpassen aan de wensen van een specifieke groep van klanten die jij wilt bedienen. Doe je dat niet, dan ben je niet herkenbaar en loopt de klant je winkel of je webwinkel al snel voorbij."

Geslaagd project

Specialiseren dus, maar hoe doe je dat? Rijkers praatte erover met zijn collega Anton Bril van de VGB, de branche-organisatie van groothandelaren in bloemen en planten. Bril: "We wilden een inventarisatie maken van de klantentypen van bloemisten en de manieren waarop zij die kunnen bedienen. Groothandelaren hebben ook belang bij zo’n inventarisatie. Als zij weten wat een bloemist nodig heeft, kunnen zij daar gericht op inspelen. De VGB had al eerder succesvol met TNO samengewerkt. Het lag dus voor de hand om weer met TNO in zee te gaan." Namens de kwekers haakte ook de veiling Royal FloraHolland aan, waarmee de hele keten vertegenwoordigd was. Het project kreeg de vorm van een Branche Innovatie Agenda, waarin TNO en branche-organisaties op zoek gaan naar innovatieve kennis die voor een hele branche van belang is. Die kennis wordt vervolgens gedeeld met de branche in workshops en lezingen.

Zes profielen

Rijkers: "De werkwijze  van TNO was laagdrempelig en toegankelijk. We hebben eerst gekeken naar het huidige koopgedrag en trends, zoals individualisering en online kopen. Op basis van de klanttypen zijn profielen gemaakt van bloemisten die daarbij passen. Die profielen heeft TNO neergezet als herkenbare mensen, met foto en al." Bril heeft ze uitgeprint en op een kast geplakt: "Ik kijk er iedere dag even naar."

Samenwerking in de keten

Nu moet de aanpak die in de Branche Innovatie Agenda is ontwikkeld, zich in de praktijk bewijzen. Rijkers: "De eerste workshops met bloemisten en hun toeleveranciers zijn achter de rug en de resultaten zijn positief. Het is een effectieve manier om ze te laten nadenken over hun eigen toekomst en ze krijgen ook suggesties over manieren om specifieke klantengroepen te benaderen, bijvoorbeeld met acties." Volgens Bril zal de samenwerking in de keten soepeler worden: "We hebben elkaar beter leren kennen. Een groothandelaar weet wat een bepaald type bloemist nodig heeft en ook de kweker kan daarmee rekening houden. De Branche Innovatie Agenda was een succes en is een aanrader voor andere branches."

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van een Branche Innovatie Agenda voor uw branche? Neem dan contact op met Erik Ham.

TNO en het MKB

Als mkb-ondernemer denkt u voortdurend na over innovatieve producten, diensten of bedrijfsprocessen. Maar waar moet u beginnen? En op wie kunt u een beroep doen als u dat innovatieve product of proces... Lees verder
Nieuws
Contact

Ir. Erik Ham

  • Programma Manager MKB
  • technologie zoekt ondernemer
  • Clusters
E-mail

Mediavragen?

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren.