nieuws

Eerste stap naar Europese standaard coöperatief rijden

GCDC test interactie tussen infrastructuur en de voertuigen uit verschillende landen op de openbare weg • 10 mei 2016

Op 28 en 29 mei zet het project i-GAME met de Grand Cooperative Driving Challenge 2016 (GCDC 2016) in Helmond de eerste stappen naar de Europese communicatie- en interactiestandaardisatie voor geautomatiseerd rijden. GCDC 2016 is een internationale wedstrijd in coöperatief rijden, waarbij het automatiseren van een voertuig (zelfrijdend maken) en de interactie en communicatie tussen infrastructuur en voertuigen (van verschillende merken en types) onderling gecombineerd wordt. Op de A270 tussen Helmond en Eindhoven nemen tien studententeams uit Zweden, Spanje, Frankrijk, Duitsland, Letland en Nederland het tegen elkaar op in verschillende verkeersscenario’s zoals automatisch ritsen, het plaatsmaken voor hulpvoertuigen en het automatisch afslaan op een kruispunt. Complexe situaties die we kennen in het dagelijks verkeer, waarbij de interactie tussen voertuigen centraal staat. Door te werken aan oplossingen  wordt een belangrijke stap gezet in de coöperatieve automatisering van voertuigen met als doel het verkeer veiliger, schoner en efficiënter te maken. De GCDC 2016 maakt deel uit van een integraal plan om de Brainport-regio en Nederland te versterken op het gebied van coöperatief geautomatiseerd rijden.

De GCDC 2016 is onderdeel van het internationale i-GAME (Interoperable GCDC AutoMation Experience) project, gesteund vanuit de Europese Commissie. Het i-GAME project is een combinatie van onderzoek én demonstratie van interoperabele uitwisseling van berichten (communicatie tussen voertuigen onderling en met de infrastructuur) op een gestandaardiseerde wijze, door toegepast onderzoek. Zie ook www.gcdc.net.
In i-GAME werken TNO, Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), het Zweedse Viktoria en het Spaanse IDIADA samen aan het versnellen van de ontwikkelingen van coöperatief en autonoom rijden en het standaardiseren van communicatiemiddelen en –kanalen. Op 14 april jl. maakten de transportministers van de 28 Europese lidstaten in de ‘Declaration of Amsterdam’ afspraken over stappen en regels die nodig zijn voor de ontwikkeling van zelfrijdende technologie in Europa.

Internationale standaardistatie

Om coöperatieve automatisering veilig te kunnen toepassen op Europese wegen met communicatiemiddelen, -protocollen en -kanalen is afstemming nodig tussen de verschillende fabrikanten van apparatuur en voertuigen. “De interacties moeten op Europees niveau worden afgestemd. Een andere belangrijke uitdaging is de robuustheid van de voertuigsystemen onder alle omstandigheden ongeacht het voertuigmerk of de weg waarop het voertuig zich bevindt. Dus in hoeverre een systeem of een applicatie gevoelig is voor storingen van buitenaf. Dit zijn nu precies de dingen die we testen bij de GCDC 2016 in de bijzondere vorm van een competitie met samenwerking als uitgangspunt”, aldus Bastiaan Krosse, programmamanager Automated Driving bij TNO.

Wedstrijd coöperatief rijden op openbare weg

“De studententeams worden beoordeeld op teamwork, onderlinge communicatie en de prestaties in de verschillende scenario’s. Er is bewust gekozen voor testen op de openbare weg A270. Onderzoekers testen veelal in een eigen testomgeving met eigen auto’s, maar op de openbare weg weet je pas echt of iets werkt; als de interactie met andere auto’s en het wegdek er is”, aldus Bastiaan Krosse.

Nederland als Living Lab

Nederland loopt voorop in de ontwikkeling en het testen van coöperatief rijden omdat de mobiliteitsuitdagingen in Nederland van doorstroming, veiligheid en milieu-impact niet meer alleen opgelost kunnen worden door de aanleg van nieuwe wegen. Nederland heeft hier belang bij en heeft hiervoor een gunstig klimaat doordat bedrijven, kennisinstellingen en overheid samen optrekken, een gezamenlijke doelstelling hebben en de wet- en regelgeving daarmee in lijn brengen. Bovendien zijn er in Nederland veel internationaal vooroplopende partijen in de hightech- en verkeersindustrie die met coöperatief rijden bezig zijn. “Dit geeft Nederland en de Brainport-regio een sterke positie in slimme mobiliteit en internationaal een sterke uitgangspositie”, volgens Paul van den Avoort, directeur Mobiliteit en Logistiek bij TNO.

Carlo van de Weijer, directeur van de Strategic Area Smart Mobility van de TU/e is trots dat GCDC dit jaar terugkeert: “We hosten de Olympische Spelen van het autonoom rijden in de achtertuin van de universiteit. De GCDC vindt plaats op de A270 tussen Eindhoven en Helmond. Een letterlijke proeftuin die de verbinding van de universiteit met de Automotive Campus laat zien.”

Op zaterdag 28 mei van 11.00 - 19.00 uur is de GCDC bij te wonen voor publiek en is er als belangrijk onderdeel van de Dutch Technology Week op de Automotive Campus in Helmond een speciale ‘Hightech Ontdekkingsroute’ met activiteiten voor jong en oud. De GCDC is op zondag 29 mei van 13.30 - 17.30 uur voor mobiliteitsexperts en wordt op maandag 30 mei afgesloten met een internationaal i-GAME congres op de TU Eindhoven.

Over TNO

De 2.900 professionals van TNO zetten hun kennis en ervaring in om slimme oplossingen te realiseren voor complexe vraagstukken. Deze innovaties dragen bij aan het duurzaam versterken van de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van onze samenleving. Met bedrijven en organisaties in binnen- en buitenland werkt TNO samen om de stedelijke bereikbaarheid te verbeteren en de doorstroming en het benutten van de wegcapaciteit te vergroten. Het levert meer comfort, veiligheid en brandstofbesparing op. Een volgende stap in het verminderen van emissies en het verbeteren van zuinigheid, doorstroming en veiligheid van het verkeer. Coöperatief en betaalbaar. Veilig, schoon en betrouwbaar. TNO is de verbindende factor in de samenwerking tussen bedrijven, wegbeheerders, kennisinstellingen en overheid.

Over TU/e

Technische Universiteit Eindhoven is een universiteit gespecialiseerd in engineering wetenschap en technologie. De universiteit komt met technologische oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. In het bijzonder op het gebied van gezondheid, energie en mobiliteit. Meer dan 200 wetenschappers dragen bij aan het meer productief en slimmer maken van mobiliteit en transport en aan voertuigen die slimmer, veiliger, schoner en zuiniger zijn. Voor meer informatie kijk op www.tue.nl/smartmobility.

Kijk voor meer informatie over mobiliteit in Europa

Nieuwsbericht Nederlands EU-voorzitterschap 2016

Persmap GCDC 2016

STAP NAAR EUROPESE STANDAARDISERING VAN COÖPERATIEF EN AUTOMATISCH RIJDEN TIJDENS GCDC 2016 In deze persmap vindt u informatie, foto’s en filmmateriaal over de GCDC 2016, het project i-Game en over... Lees verder
Nieuws

Visie op Truck Platooning 2025

18 april 2016
Twee of drie vrachtwagens die vlak achter elkaar als konvooi op de snelweg rijden; vanaf 2020 zal dit een steeds vertrouwder beeld voor weggebruikers zijn. Dit vooruitzicht is onderdeel van de ‘Visie... Lees verder
Ons werk

Automatisch en coöperatief rijden

Binnen het Automated Driving Program werkt TNO aan de versnelde implementatie van automatisch rijden van zowel personen- als vrachtauto’s, met als onderliggend doel de verkeersveiligheid te vergroten,... Lees verder
Kennis

Geautomatiseerd en coöperatief rijden

TNO werkt – samen met de industrie en de overheid - aan de technologie die het geautomatiseerd rijden op de openbare weg praktisch mogelijk moet maken. Zowel voor personenauto’s als voor vrachtwagens.... Lees verder
Roadmap

Mobility & Logistics: voor veilig, schoon en efficiënt verkeer

Voor een leefbare omgeving is veilig en schoon verkeer en efficiënt transport van goederen van groot belang. “Met industrie en overheden willen we de uitstoot van CO2 in het verkeer en het aantal verkeersslachtoffers... Lees verder
Nieuws
Contact

Drs. Maarten Lörtzer

  • persvoorlichting
  • woordvoerder
  • media
  • voorlichter
  • pers
E-mail

Mediavragen?

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren.