Drs. Jannette de Bes-van Staalduinen
- supply
- chain
- duurzaamheid
- CO2
- lean
Wij richten ons op negen maatschappelijke aandachtsgebieden.
TNO werkt veel samen met bedrijven, overheden en andere organisaties. Onze kennis en expertise is gericht op toepassing met en voor anderen.
We ontwikkelen kennis niet om de kennis, maar om de praktische toepassing.
TNO biedt je de kans om grensverleggend werk te doen en klanten en samenleving te helpen met innovatieve, praktische, slimme oplossingen.
Op TNOTIME vind je blogs, interviews en achtergrondverhalen. Ontdek het werkveld van TNO gevat in foto’s, animaties, video’s en tekst.
In de havenregio Amsterdam valt winst te behalen in de logistieke keten van kegelschepen. Door informatie te delen over lading, positie en route, kunnen de aankomsttijden bij terminals en ligplaatsen worden voorspeld. Dat leidt tot kostenbesparing, betere dienstverlening en minder druk op het milieu. Als schepen eerder zien waar ze moeten zijn en waar ze kunnen wachten, maken ze minder nautische bewegingen waardoor het risico op incidenten vermindert en de efficiëntie verhoogt.
In Amsterdam sloegen schippers (Bugro), bevrachters (Unibarge, Somtrans, TankMatch, Interstream Barging), surveyors (SGS, Saybolt), terminals (Vopak, Eurotank, Oiltanking), Havenbedrijf Amsterdam, Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, branchevereniging BLN-Schuttevaer, digitaal dienstverlener UAB-Online (Advisor Software Solutions) en TNO de handen ineen om een eenvoudige applicatie te ontwikkelen voor de logistieke keten van kegelschepen. In de zogenoemde demonstrator worden real-time scheepsbewegingen zichtbaar op een kaart van de Amsterdamse haven. De architectuur is gebaseerd op vier kaartlagen: een ligplaatsenkaart, een faciliteitenkaart, een scheepskaart en een steigerkaart. Bovendien is er een eigen dashboard voor elk van de vijf stakeholders: terminal, bevrachter, havenbedrijf, veiligheidsregio en surveyor. Na aanvankelijke koudwatervrees, waren de reacties overwegend positief. De ketenpartijen hebben ervaren dat ze baat hebben bij transparantie. “De grootste meerwaarde voor surveyors is dat alle informatie nu beschikbaar komt in één systeem.” (SGS)
Om te beginnen is het belangrijk dat alle partijen ervan overtuigd zijn dat de commerciële data vertrouwelijk wordt behandeld in de demonstrator. Al gaat het om data die de ketenpartijen sowieso per e-mail, telefoon, fax en marifoon uitwisselen – toepassing in een platform vraagt om extra zorg. Door gebruik te maken van het IT-platform van TNO, kan TNO de privacy en wensen van deze partijen borgen en wordt alleen informatie zichtbaar die veilig kan worden gedeeld. “Door met elkaar in gesprek te gaan blijkt er veel meer ruimte te zijn om data te delen dan je in eerste instantie zou denken.” (Havenbedrijf Amsterdam)
Slimme algoritmes verrijken de data die uit bestaande systemen worden opgehaald en gekoppeld. Er is dus geen extra data input vereist. De Estimated Time of Arrival (ETA) module geeft de verwachte aankomsttijd van schepen in de haven. Dit verhoogt de efficiëntie in het havengebied door betere planningsmogelijkheden. De ligplaatsenmodule geeft in een grafiek de bezetting per ligplaats weer. Zo kan iedereen in één oogopslag zien waar plaats is om te wachten. “Het is een mooie gebruikers-tool met potentie om uit te breiden naar andere havens.” (Somtrans)
Als volgende stap wordt de demonstrator verder ontwikkeld tot een operationele tool. Hierbij zijn de ketenpartijen weer nauw betrokken. Wilt u meer weten of heeft u ideeën voor dit project? Wij komen graag met u in contact.
blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten
Lees als eerste over nieuwe innovaties
Blijf op de hoogte van aansprekende projecten
Altijd het laatste TNO nieuws
Bijna dagelijks nieuwe vacatures of career evenementen
Ons Twitterkanaal voor Engelstaligen
Inspirerende video’s over de meest uiteenlopende onderzoeken
Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren.