nieuws

Truck Platooning techniek klaar voor de openbare weg

EcoTwin consortium: vrachtwagens automatisch en veilig rijden op 0,3 seconden afstand • 31 okt 2017

Het EcoTwin consortium van TNO, DAF, NXP en Ricardo heeft technisch bewezen dat Truck Platooning op de openbare weg is toe te passen. De techniek maakt het mogelijk om veilig met pelotons van tenminste drie vrachtwagens geautomatiseerd, en door datacommunicatie onderling met elkaar verbonden, op 0,3 seconden afstand van elkaar te rijden. Met deze mijlpaal is platooning klaar om samen met truckfabrikanten, dienstverleners, onderzoekers, overheden en verzekeraars te gaan testen op de openbare weg. Truck Platooning heeft duidelijke voordelen:  brandstofbesparing, vermindering CO2-emissies, verbetering verkeersveiligheid en betere doorstroming van het verkeer. Daarnaast maakt het nieuwe businesscases mogelijk, voor het efficiënt inzetten van logistieke processen en daarmee besparen van kosten.

De hedendaagse logistiek en het wegverkeer vragen om een innovatieve, veilige en intelligente manier van goederenvervoer. Europa loopt wereldwijd voorop met Truck Platooning. TNO en Rijkswaterstaat hebben in april 2016 de Visie Truck Platooning 2025 opgesteld. Overleg met vijftien verschillende stakeholders uit het European Truck Platooning-netwerk, heeft geleid tot een heldere visie op de toekomst. De partners van EcoTwin achten de tijd nu rijp deze visie in de praktijk in te vullen.

Toekomst Truck Platooning

Bij Truck Platooning rijden trucks op korte afstand van elkaar door gebruik te maken van speciaal ontwikkelde technologie voor het geautomatiseerd rijden. In het EcoTwin innovatieproject van TNO, DAF, NXP en Ricardo is een grote stap gezet in de manier waarop voertuigen met elkaar communiceren, waarop ze reageren op de sensoren (radar, camera’s en voertuig-voertuig communicatie ‘V2V’) en op de manier waarop de voertuig- en de platooning controls samenhangen. De afstand tussen de trucks kan daarbij worden beperkt tot 0,3 seconden, zonder dat de veiligheid van de chauffeurs en het overige verkeer in gevaar is.

Daan de Cloe, Director Mobility & Logistics bij TNO: “De volgafstand is nu dermate kort geworden dat het platooning-systeem alle beslissingen moet en kan nemen én dat moet blijven doen als er iets afwijkends gebeurt. Om het volledige potentieel van vrachtwagens te benutten is het van essentieel belang om op minimaal volgende afstanden te rijden, terwijl onder alle omstandigheden comfort en veiligheid is gegarandeerd. De samenwerking met EcoTwin heeft met succes bewezen dat dit mogelijk is, waardoor alle partners de volgende stappen kunnen maken voor de openbare weguitvoering van dit innovatieve logistieke concept. We willen er samen met de verschillende partners voor zorgen dat het in 2020 technologisch en wettelijk mogelijk is om Truck Platooning op grote schaal toe te passen.”

Kijk voor meer informatie over Truck Platooning en de bijdragen van de deelnemers binnen het EcoTwin Consortium naar deze video:

Ons werk

Automatisch en coöperatief rijden

Binnen het Automated Driving Program werkt TNO aan de versnelde implementatie van automatisch rijden van zowel personen- als vrachtauto’s, met als onderliggend doel de verkeersveiligheid te vergroten,... Lees verder
Roadmap

Automotive onderzoek bij TNO

Sinds 1993 heeft TNO een sterke staat van dienst opgebouwd op het gebied van toegepast automotive onderzoek, waarbij het zijn klanten innovatieve, geïntegreerde en op maat gemaakte oplossingen biedt voor... Lees verder
Nieuws

Mediavragen?

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren. Ons privacystatement is aangepast aan de nieuwe privacywetgeving in de EU.