nieuws

Inzicht in gebruik bestelauto’s biedt basis voor effectief beleid

07 apr 2017

Over de inzet en de gebruikers van de meer dan 876.000 bestelauto’s in Nederland was tot nu toe weinig bekend. Omdat bestelauto’s een flinke bijdrage leveren aan de CO2-uitstoot en luchtvervuiling heeft Connekt de onderzoeksbureaus Buck Consultants International, CE Delft, Districon, Panteia en TNO gevraagd gezamenlijk de wereld van de bestelauto’s in kaart te brengen. Vandaag verschijnt het rapport ‘Gebruikers en Inzet van Bestelauto’s in Nederland’.

Werkpaard

De bestelauto is hét werkpaard van bedrijven en zzp’ers in de Nederlandse economie. Niet alleen het MKB, maar ook grote(re) bedrijven en privépersonen zijn fervente gebruikers van de bestelauto. Het aantal bestelauto’s in Nederland komt neer op 1 per 9 werkende Nederlanders. Ruim de helft wordt gebruikt in de sectoren bouw en handel. De wijze waarop een bestelauto over de dag wordt gereden, is sterk afhankelijk van de bedrijfssector. Zo worden bestelvoertuigen in de bouw typisch gebruikt voor vervoer van en naar de bouwplaats, aan de voorkant van de ochtend- en avondspits. Daartussen wordt het voertuig maar beperkt gebruikt. Dit in tegenstelling tot bestelauto’s voor de bevoorrading van winkels of pakketbezorging, die juist gedurende de hele dag worden gebruikt.

Luchtvervuiling en CO2-uitstoot

Ondanks het feit dat moderne bestelauto’s ongeveer tien keer minder fijnstof uitstoten dan die van 25 jaar geleden, is de bijdrage aan fijnstofuitstoot in de stad nog steeds groot. Dit is het gevolg van het relatief grote aantal oude voertuigen. Uit de studie blijkt dat bestelauto’s lang in de vloot blijven en gemiddeld ongeveer tien jaar oud zijn. Oudere bestelauto’s (Euro 0-2) zorgen voor een relatief grote bijdrage aan de luchtvervuiling: met 8% van de gereden kilometers zijn zij verantwoordelijk voor 39% van de fijnstofuitstoot. Anders dan de fijnstofuitstoot is de NOx-uitstoot van bestelauto’s de laatste decennia nauwelijks afgenomen, waardoor moderne bestelauto’s in de stad per kilometer ongeveer evenveel van deze stof uitstoten als moderne grote vrachtwagens - die veel meer kunnen vervoeren. 14 % van de CO2-uitstoot van het Nederlands wagenpark wordt veroorzaakt door bestelauto’s.

Kilometers maken

Naast de leeftijd kent ook de inzet van bestelauto’s een zeer grote spreiding. Het jaarkilometrage lijkt op dat van personenauto’s: 80% rijdt 30.000 km per jaar of minder; 95% rijdt minder dan 40.000 km per jaar. Grote bedrijven rijden relatief veel kilometers in jonge voertuigen, terwijl kleine bedrijven en particulieren juist in oude auto’s rijden en relatief weinig kilometers maken. Oude bestelauto’s rijden relatief veel kilometers buiten werktijd (40% of meer), en dan vooral in het weekend. De veelrijders (3% van het aantal) zijn verantwoordelijk voor 10 % van het afgelegd aantal kilometers door alle bestelauto’s in Nederland, met jonge bestelauto’s. Bij bezorging aan huis is ca. 2-3 % van de bestelauto’s betrokken. Door een verdubbeling van e-commerce activiteiten zal het aantal bestelauto’s daarom niet sterk doen toenemen.

Download de studie ‘Gebruikers en Inzet van Bestelauto’s in Nederland’

via de website van de Topsector Logistiek

Downloaden
Ons werk

Nederlands wagenpark onderhevig aan veranderingen

In opdracht van het Ministerie van I&M analyseert TNO de samenstelling van het Nederlandse wagenpark aan de hand van mutatiegegevens van de RDW om inzicht te krijgen in de trend van nieuwverkoop,... Lees verder

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren.