nieuws

Just-in-time varen naar haven bespaart honderdduizenden ton CO2

Onderzoek TNO en Havenbedrijf Rotterdam: just-in-time varen bespaart honderdduizenden ton CO2 • 18 okt 2018

Als zeeschepen beter worden geïnformeerd over de beschikbaarheid van ligplaatsen en zij hun snelheid daarop aanpassen, leidt dit tot substantiële besparing van brandstof en koolstofdioxide (CO2). Dit blijkt uit een onderzoek dat TNO en het Havenbedrijf Rotterdam recent hebben uitgevoerd.

Ga naar de website van het Havenbedrijf Rotterdam voor de volledige tekst van het persbericht

Lezen

Als zeeschepen beter worden geïnformeerd over de beschikbaarheid van ligplaatsen en zij hun snelheid daarop aanpassen, leidt dit tot substantiële besparing van brandstof en koolstofdioxide (CO2). Dit blijkt uit een onderzoek dat TNO en het Havenbedrijf Rotterdam recent hebben uitgevoerd.

Als zeeschepen met name in de laatste twaalf uur voor aankomst regelmatig op de hoogte worden gehouden van het moment waarop hun ligplaats beschikbaar is, dan kunnen zij hun vaarsnelheid hierop aanpassen. Doorgaans betekent dat vaart verminderen om ‘just-in-time’ aan te komen. Dit leidt weer tot minder brandstofverbruik en dus minder uitstoot van ongewenste stoffen als koolstofdioxide en stikstofoxiden. Ook met kortere wachttijden van schepen in ankergebieden zijn flinke besparingen mogelijk.

5% aanpassing vaartijd

TNO en het Havenbedrijf Rotterdam analyseerden alle scheepsbewegingen van containerschepen naar de Rotterdamse haven in een periode van een jaar. TNO paste haar rekenmodel toe waarmee het verschil in brandstofgebruik en uitstoot als gevolg van 'just-in-time' aankomen en korte wachttijden voor een heel jaar werden berekend.
“Door betere informatievoorziening aan schepen kan er jaarlijks 4 procent, oftewel 134.000 ton CO2 bespaard worden”, licht Jan Hulskotte, senior researcher van TNO, toe. “Door de ligtijd op de ankergebieden te beperken kunnen containerschepen gemiddeld een 5 procent aanpassing van de vaarsnelheid realiseren. Dit levert per saldo een flinke brandstof- en CO2-besparing op.” Daarnaast werd gekeken naar de impact van kortere wachttijden in ankergebieden Hulskotte: “Wanneer schepen 12 uur korter voor anker liggen, zet dat procentueel echt zoden aan de dijk en betekent nog eens een jaarlijkse vermindering van 35% en daarmee 188.000 ton CO2 en 1.000 ton stikstofoxiden.”
TNO verwacht dat grotere reducties in uitstoot en brandstofgebruik mogelijk zijn omdat bij de berekeningen zeer voorzichtige uitgangspunten zijn toegepast.

Port call optimisation

Allard Castelein, president-directeur Havenbedrijf Rotterdam: “Wij lanceerden eerder dit jaar al Pronto. Dit platform voor alle gebruikers van de haven combineert diverse data en kunstmatige intelligentie om een havenbezoek zo nauwkeurig mogelijk te plannen, zodat de activiteiten die dan moeten plaatsvinden zo optimaal mogelijk op elkaar afgestemd kunnen worden. We hebben de data uit het onderzoek direct omgezet in een view waarin een scheepskapitein kan zien wat zijn vaarsnelheid was, wat de ideale snelheid was geweest en hoeveel brandstof en CO2 er dan bespaard had kunnen worden.”

Animatie Glomeep Just-In-Time principe
Expertise

Climate, Air & Sustainability

Wij bieden oplossingen voor problemen rond klimaatverandering, luchtkwaliteit en duurzaamheid, rekening houdend met economische, maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en de doorwerking daarvan... Lees verder
Nieuws

Ir. Ronald Albers MpA

Contact

Ir. Ronald Albers MpA

  • klimaat
  • duurzaamheid
  • ketenanalyse
  • emissies
E-mail

Mediavragen?

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren. Ons privacystatement is aangepast aan de nieuwe privacywetgeving in de EU.