nieuws

‘Amsterdam Vaart’: minder CO2-uitstoot door vervoer van bouwmaterialen over water

08 nov 2018

TNO, Port of Amsterdam, de gemeente Amsterdam en Waternet hebben de handen ineen geslagen in het streven naar schonere en slimmere stadslogistiek. Onder de naam ‘Amsterdam Vaart’  kijken de partijen naar de mogelijkheden van bouwtransport over het water, aangezien veel van de huidige of toekomstige bouwprojecten in Amsterdam direct aan de gracht of aan het IJ liggen.

Voor meer informatie ga naar de site van het Amsterdam Economic Board

Meer informatie
Bouwlogistiek over water in Amsterdam

Multimodale bouwhub

De grachten van Amsterdam zijn letterlijk gemaakt voor transport, maar tegenwoordig worden ze alleen nog gebruikt voor rondvaart en pleziervaart. Het bouw- en goederenvervoer gaat over de weg, maar dat is vervuilend en belastend voor de toch al zwakke kades en bruggen. Een multimodale bouwhub kan hierin een uitkomst bieden. De haven van Amsterdam, en met name het Coen- en Vlothavengebied, kan uitstekend dienen als hublocatie voor aannemers. De leveranciers brengen per schip of over de Noord- of Zuid-as van Amsterdam (de ringweg) hun goederen naar die hub, waar de vrachten worden samengevoegd en als één lading per schip naar de bouwplaats worden gebracht. Daardoor verminder je het aantal vervoersbewegingen en daarmee uitstoot van CO2. De dekschuiten zijn elektrisch, of varen in ieder geval grotendeels op groene brandstof.

Zero emissie

 TNO, Port of Amsterdam, de gemeente Amsterdam en Waternet streven met project het ‘Amsterdam Vaart’ naar zero emissie. Echter, we staan nog aan het begin van de omslag naar slimmere en schonere stadslogistiek. Maar hoe groter watertransport wordt, hoe meer aannemers durven te investeren in hun arsenaal. Vooralsnog focussen wij ons op bouwlocaties direct aan het water, omdat het transport over de anders resterende ‘last mile’ (de laatste mijl naar de eindbestemming) volgens ons nog te duur is. Er zit al een extra handeling in het overladen op de hub, als je daarna ook nog de stad door moet, krijg je de business case niet rond.

Rol TNO

TNO doet voortdurend onderzoek naar het concrete effect van vervoer over het water op vervoersbewegingen en luchtkwaliteit. Binnen het project Amsterdam Vaart denkt TNO mee in het ontwikkelen van een logistiek plan voor het toepassen van een multimodale bouwhub. Vervolgens rekenen we het logistiek plan door om de impact en besparingen in termen van bespaarde CO2-uitstoot, bespaarde wegkilometers en bespaarde ritten in de stedelijke omgeving in kaart te brengen. Vervolgens worden de transportbewegingen gemonitord om te zien of de gestelde ambitie behaald wordt. De cijfers van TNO zijn dan ook essentieel in de besluitvorming bij de overheid.

TNO werkt in dit project, welke gesubsidieerd wordt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, samen met een aantal grote aannemers en nautisch dienstverleners, die zelf ook investeren in deze duurzame ontwikkeling. We zien dat steeds meer partijen uitwijken naar transport over het water, en we zijn altijd op zoek naar nieuwe partners voor Amsterdam Vaart.

Ons werk

Slimme logistieke concepten en bouwlogistiek in een smart city

Lees verder
Nieuws
Contact

Ir. Siem van Merriënboer

  • Intelligente Transport Systemen
  • Zelforganiserende Logistiek
  • Slimme informatieplatformen
  • Big data
  • DEMANES
E-mail

Mediavragen?

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren. Ons privacystatement is aangepast aan de nieuwe privacywetgeving in de EU.