nieuws

Eerste reeks proeven met autonoom varend schip op de Noordzee

27 mrt 2019

Op 19 en 20 maart vond een unieke reeks proeven plaats met autonome operaties op de Noordzee, ongeveer 5 zeemijl vanaf de kust bij Den Helder. Het schip SeaZip 3, een Damen Fast Crew Supplier 2610 'Twin Axe' (Bureau Veritas klasse, Nederlandse vlag) van SeaZip Offshore Services, werd uitgerust met intelligente aansturing. Hiermee kunnen aanvaringen voorkomen worden. Het schip nam deel aan verschillende runs van nautische scenario's om de interactie van het schip met ander scheepvaartverkeer te kunnen beoordelen.

Kijk voor meer informatie over dit project op www.autonomousshipping.nl

Meer informatie

De proeven maken deel uit van het Joint Industry Project Autonomous Shipping. Dit twee jaar durend onderzoeks- en innovatieproject over autonome operaties van zeeschepen startte in 2017. "We zijn er trots op dat ons consortium van zeventien partners de eerste autonome operaties met zeegaande schepen op de Noordzee ooit heeft uitgevoerd", zegt Marnix Krikke, Innovation Director bij brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) en projectleider van het Joint Industry Project: "In totaal werden elf scenario's uitgevoerd waarin de SeaZip 3 interactie had met twee andere schepen. Dit waren de 'Octans' een opleidingsvaartuig van het Maritiem Instituut Willem Barentsz en de ‘Guardian’, een Emergency Towing Vessel aangestuurd door de Nederlandse Kustwacht. Deze scenario’s zijn het resultaat van onderzoek van de kennisinstellingen TU Delft, MARIN en TNO. Ze werden eerst getest in het MARIN-simulatiecentrum in Wageningen en vorige week dus op de Noordzee."

Beslissingsproces

Door de scenario's te testen demonstreerden de betrokken partners hoe het beslissingsproces van een autonoom systeem werkt om veilig te varen en tijdig uit te wijken voor andere scheepvaart. Het autonome systeem van Robosys Automation was gekoppeld aan het besturingssysteem van de SeaZip 3 en voerde de manoeuvres op een veilige wijze uit. De partners concludeerden dat doorontwikkeling van autonome systemen nodig is om op efficiënte wijze te reageren op complexe situaties in het scheepvaartverkeer.

Roadmap autonome zeescheepvaart

De demonstratie levert input voor een roadmap naar autonome zeescheepvaart. De roadmap geeft, gezien de staat en de potentie van de huidige technologie en de nog te nemen obstakels richting aan ontwikkeling binnen de maritieme industrie, de kennisinstellingen, de universiteiten en de overheden. Daarnaast geeft de roadmap inzichten op het gebied van regelgeving en aspecten zoals risicobeheer. “De impact en de mogelijkheid van ontwikkelingen op het vlak van autonomie in de scheepvaart zijn enorm groot. Als SeaZip Offshore Service zijn wij continue bezig met innovatie en er daarom ook erg trots op dat ons offshore service schip SeaZip 3 het eerste schip is dat volledig autonoom een testvaart uitvoert op de Noordzee. Door te participeren in dit project hebben wij op diverse vlakken enorm veel kennis opgedaan wat ons nu en in de toekomst helpt om te groeien als rederijbedrijf”, aldus Mark van der Star, managing partner bij SeaZip Offshore Service.

TNO

Vanuit TNO is in dit project een belangrijke bijdrage geleverd aan de opbouw van zogenoemd situational awareness en het leggen van een link voor communicatie met de wal. Goede situational awareness en communicatie met de wal is essentieel om de veiligheid op zee te verhogen. ‘Dat is bijvoorbeeld van belang voor scenario’s waar het autonome schip zelf niet kan ingrijpen, aldus Maurits Huisman, Business Development Manager bij TNO. ‘Denk aan een complexe situatie die optreedt waar het de voorkeur heeft dat een mens vanaf de wal meekijkt en besluit. Door de unieke combinatie van expertise op het gebied van situational awareness en human factors kan TNO deze bijdrage leveren.’

Breed consortium

Dit Joint Industry Project is uniek omdat het gesteund wordt door een breed consortium van belanghebbenden: rederijen SeaZip Offshore Service, Fugro en het Loodswezen, scheepsbouwers Damen Shipyards en Feadship, ontwerpbureau DEKC Maritime, technologieleveranciers Bosch Rexroth, Robosys Automation, kennisinstellingen MARIN, TNO, TU Delft, klassebureau Bureau Veritas, maritieme scholen Maritiem Instituut Willem Barentsz - NHL Stenden Hogeschool, Rotterdam Mainport Institute (STC en Hogeschool Rotterdam) en projectcoördinator Nederlands Maritime Technology. De Rijksoverheid is vertegenwoordigd door het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en het Ministerie van Defensie (Defensie Materieel Organisatie). Het project is deels gefinancierd uit de Toeslag voor Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI’s) van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Roadmap

Maritime & Offshore

Om de groeiende wereldbevolking van voedsel te kunnen blijven voorzien, worden schone oceanen steeds belangrijker. TNO werkt daarom voortdurend aan nieuwe technieken om bijvoorbeeld slimmer te vissen,... Lees verder
Nieuws

Mediavragen?

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd  worden.