TNO Jaarverslag 2018: van krimp naar groei

09 apr 2019

TNO kijkt terug op een goed jaar. Na jaren van krimp is de trend gekeerd en wordt er weer geïnvesteerd. Daarmee komt meer ruimte beschikbaar om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken en de innovatieve slagkracht van het Nederlandse bedrijfsleven te vergroten. Dat is ook hard nodig. Innovatie is cruciaal om de grote uitdagingen van de 21e eeuw aan te kunnen, zoals klimaatverandering, mobiliteit en veiligheid. De TNO strategie “Vliegwiel voor innovatie in Nederland” geeft daar sturing aan.

Digitaal TNO Jaarverslag 2018

Lees het jaarverslag
Paul de Krom - CEO van TNO

Positief operationeel resultaat

2018 is in een aantal opzichten een mooi jaar geweest voor TNO. Ook op het financiële vlak is het beter gegaan dan begroot. Het operationele resultaat van TNO  bedroeg  € 4,9 miljoen. Dit resultaat werd gedrukt door tegenvallende resultaten uit deelnemingen. Geconsolideerd resteerde daardoor een heel kleine plus.  Het is de ambitie om het resultaat de komende jaren te verbeteren. De enkelvoudige omzet steeg van € 425,6 miljoen in 2017 naar € 482,2 miljoen in 2018.

De gestegen omzet komt voor een groot deel door de komst van het duurzame energieonderzoek van ECN per 1 april 2018 en door de additionele middelen die het kabinet als uitvloeisel van het regeerakkoord in de loop van 2018 ter beschikking heeft gesteld. Het vertrek van de onderzoeksgroep Functional Ingredients per 1 januari 2018 had een drukkend effect op de omzet. Deze drie factoren spelen ook mee bij de stijging van het aantal medewerkers in 2018: van 2.907 in 2017 naar 3.265 in 2018.

Investeringen kabinet

Paul de Krom, CEO van TNO: “TNO is verheugd over de extra investeringen van het kabinet in toegepast onderzoek. Daarmee kunnen elf programma’s worden gefinancierd. Twee voorbeelden van onderwerpen die extra aandacht hebben gekregen en krijgen, zijn onderzoek naar kunstmatige intelligentie en innovaties om onze wijken aardgasvrij te maken. TNO wil met de elf programma’s  helpen om de grote maatschappelijke vraagstukken van de 21e eeuw op te lossen.”

Voorbeelden projecten

In het jaarlijkse mediaoverzicht presenteert TNO een bloemlezing van TNO-innovaties die op tv te zien waren. Ook het Jaarverslag 2018 bevat aansprekende voorbeelden uit alle units. Vergezeld van links naar meer informatie gaan die over:

• de toekomst van energie opwekkende gevels;
  • het scherp in beeld brengen van de herkomst van fijnstof;
  • het monitoren van de mentale ontwikkeling;
  • de rol die onderwater drones voor de Nederlandse industrie kunnen hebben;
  • de verbeterde voedselproductie in kassen;
  • laser satellietcommunicatie;
  • privacy-veilig delen van data;
  • huizenbouw in Malawi;
  • nieuwe generaties displays;
  • inpassen van zelfrijdende voertuigen in het verkeer.

Voor het overzicht van deze aansprekende projecten ga naar:

Jaarverslag 2018

Jaarverslag

Al meer dan 85 jaar verbindt TNO mensen en kennis om innovaties te creëren die de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van de samenleving duurzaam versterken. Dat is onze missie en daar werken... Lees verder

Missie en strategie

TNO verbindt mensen en kennis om innovaties te creëren die de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van de samenleving duurzaam versterken. Dat is onze missie en daar werken wij, de ruim 3200... Lees verder

Drs. Maarten Lörtzer

• persvoorlichting
  • woordvoerder
  • media
  • voorlichter
  • pers