verhaal van de klant

Binnenkort: 112-meldingen met beeld

24 januari 2018 • 3 min leestijd

Beeld is tegenwoordig allesbepalend. Het 112-meldproces is echter nog helemaal op spraak gebaseerd. Beeld meesturen met een melding, zoals een burger die een video stuurt van een ramkraak die op dat moment plaatsvindt, zal dit proces ingrijpend veranderen. In de publicatie 'Wie kijkt er mee? Het Nieuwe Melden. De impact van beeld' onderzocht TNO wat hier allemaal bij komt kijken.

“Veel meldkamers geven aan dat ze verwachten binnen afzienbare tijd met meer beeldmeldingen te zullen werken”, vertelt Arnout de Vries expert en innovator bij TNO. “Maar tot nu toe konden burgers die beelden niet aan de meldkamer kwijt. Een medewerker van de meldkamer krijgt met beeld – een foto, video of livestream – een beter overzicht van de situatie. Onze publicatie moet het beleid en de invoering van beeld in het meldproces versnellen. Laten we aan de slag gaan door te experimenteren en van elkaar te leren.”

Datastroom van video’s

Wim van Vemde, werkzaam bij de Nationale Politie, is directeur van het programma Landelijke Meldkamerorganisatie (LMO). Hij ziet de noodzaak van beeld bij een melding uitstekend, maar heeft kanttekeningen: “Iedereen in de meldkamer weet dat beeld een enorme toevoeging is, maar vooralsnog is het meldkamerproces primair ingericht op telefonie.” Medewerkers van de meldkamer zijn getraind op het uitvragen van melders over de telefoon. Met beeld gaat dat veranderen. Kan de meldkamer bovendien een datastroom van tientallen video’s van een brand wel aan, naast tweets, Facebookberichten en nog veel meer? Het gaat er immers vaak om levensreddende informatie naar boven te halen. De robuustheid van 112 – het functioneert ook als de stroom uitvalt – is nu juist een van de belangrijkste pijlers van het meldproces.

“Onze publicatie moet het beleid en de invoering van beeld in het 112-meldproces versnellen”

Meldingen via sociale media

Toch moeten we hierover nadenken. We zitten in het tijdperk van digitalisering, internet en sociale media. “Voor ons als LMO is het essentieel dat 112 voor 100% betrouwbaar is en blijft in het contact met medewerkers van de meldkamer”, vervolgt Van Vemde. “Met sociale media moeten we dat nog bezien. De meldkamer kan bijvoorbeeld moeilijk alle sociale media op eventuele meldingen afzoeken. We monitoren die sociale media wel en er komen steeds slimmere applicaties op de markt, maar bij 112 weten we direct dat het om een noodoproep gaat.”

Verwerking van beeldmeldingen vraagt veel

Melden met beeld is de toekomst, maar een die we zorgvuldig moeten afwegen omdat de gevolgen groot zijn. Voordelen zijn er genoeg, zoals beter overzicht voor iedereen. Maar zijn de ingezonden beelden wel echt? Ook zijn er ethische aspecten om rekening mee te houden, want mag je een verkeersdode wel in beeld brengen? En welke beeldinformatie mogen hulpdiensten eigenlijk delen met anderen? Het verwerken van meldingen met beeld zal veel vragen van mens en organisatie (er moeten nieuwe specialisten komen), van de technologie (hoe behap je de enorme datastroom met ICT?) en van het proces zelf. Wat doe je bijvoorbeeld met de livebeelden op internet van een brand als je weet dat een pyromaan vaak – op straat of online – meekijkt? Mag je die informatie opslaan of niet?

“Melden met beeld is de toekomst, maar een die we zorgvuldig moeten afwegen omdat de gevolgen groot zijn”

Stapsgewijs innoveren

Op dit moment vinden er op bescheiden schaal al experimenten plaats om uit te vinden wat de best practices zouden kunnen zijn. Dat is ook de insteek van De Vries: “Om beeld integraal onderdeel te maken van de 112-melding, moeten we stapsgewijs innoveren. Niet weer tien jaar nadenken over hoe we tot een nieuw meldkamersysteem kunnen komen. Gewoon kleinschalig proberen en van elkaar leren.”

Nieuwe 112-app

Dit jaar volgt de nieuwe 112-app, een eerste stap richting een modern meldproces. “Met de nieuwe 112-app kan beeld een eerste echte intrede doen in het meldproces”, zegt De Vries. “Als mensen bellen is hun locatie direct bekend en worden ze gelijk verbonden met de juiste meldkamer. Beeld gaat net als locatiebepaling echt helpen. Trauma-artsen hebben ons bijvoorbeeld nu al gevraagd of het niet mogelijk is de triage te doen met Skype: omstanders instrueren een slachtoffer in beeld te brengen, zodat men bijvoorbeeld via de gelaatskleur kan zien of iemand in levensgevaar is.”

“Als we straks bij een brandmelding direct kunnen zien of het gaat om een vlam in de pan of dat de vlammen al uit het dak slaan, kunnen beelden heel relativerend of juist alarmerend werken”

Beelden werken relativerend of alarmerend

Van Vemde: “Misschien dat mensen de 112-app straks niet zo innovatief vinden, maar 100% betrouwbaarheid is voor ons fundamenteel.” Wel is hij overtuigd van het belang van melden met beeld: “Als we straks bij een brandmelding direct kunnen zien of het gaat om een vlam in de pan of dat de vlammen al uit het dak slaan, dan kunnen beelden dus heel relativerend of juist alarmerend werken.” 112-meldingen met beeld. Ze komen eraan.

Wie kijkt er mee? Het Nieuwe Melden. De impact van beeld

Download de TNO-publicatie ‘Wie kijkt er mee? Het Nieuwe Melden. De impact van beeld’ voor meer informatie.

Download publicatie
blik op de toekomst

CPB-model hindert innovatie

9 nov '18 - 7 min
TNO heeft regelmatig contact met de overheid over innovatiebeleid en de rol van organisaties voor toegepast onderzoek (TO2-instellingen). Is het innovatiebeleid... Lees meer
blik op de toekomst

Podcast Insights #3: Kansen voor datagedreven overheidsbeleid

5 nov '18 - 1 min
Big Data, Machine Learning en Kunstmatige Intelligentie veroorzaken een revolutie bij overheden. Datagedreven overheidsbeleid belooft een meer efficiënte en een... Lees meer
nieuwsbericht

Welkom op TNO Insights!

1 nov '18 - 1 min
TNO Insights is de nieuwe naam voor het TNO TIME platform. Lees meer
verhaal van de klant

TNO actief in de regio: vruchtbare samenwerkingen in Gelderland

24 okt '18 - 6 min
TNO is flink actief in de provincie Gelderland. Binnen een aantal consortia wordt samengewerkt met onder meer Wageningen University & Research (WUR), diverse grote... Lees meer
verhaal van de klant

RESPECT4U: hoe de nieuwe privacyregels ook kansen bieden voor organisaties

26 jan '18 - 3 min
Vanwege nieuwe EU-maatregelen op het gebied van privacy moeten organisaties die persoonsgegevens verwerken hun procedures aanpassen. Dat is een flinke operatie,... Lees meer

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd  worden.