blik op de toekomst

Koningsnacht op afstand

26 april 2019 • 3 min leestijd

Koningsnacht 2035. Met vrienden een rondje vrijmarkt in Utrecht of langs de Haagse pleinen. Genieten van de muziek en proosten op het leven. Eén groot verschil: je bent niet in Den Haag maar beleeft alles vanuit een hotelkamer aan de andere kant van de wereld.

Meer weten?

Benieuwd hoe Extended Reality de grenzen van uw wereld kan oprekken? Neem dan contact met ons op.

Neem contact op

Toekomstmuziek, maar absoluut een realistisch scenario volgens Omar Niamut van TNO.

Andere toepassingsgebieden

Zodra we realiteit en virtualiteit naadloos in elkaar kunnen laten overlopen, zal dat een revolutie teweegbrengen. Niet alleen voor het beleven van Koningsnacht, maar bijvoorbeeld ook binnen het onderwijs of de gezondheidszorg. Het kan een oplossing zijn voor de ochtendspits, want waarom naar kantoor reizen als je daar ook vanaf thuis kunt zijn?

Het speelveld XR

De ontwikkelingen op het gebied van virtuele en verrijkte belevingen vorderen razendsnel. Augmented en Virtual Reality zijn niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. In de Efteling kan de attractie ‘Droomvlucht’ in VR beleefd worden als je slecht ter been bent en Pokémon kunnen overal op straat gevangen worden met behulp van AR. Zelfs het ‘teleporteren’ van mensen wordt mogelijk door, met gebruik van hologrammen, realiteit en virtualiteit met elkaar te verweven in Mixed Reality (MR).

VR, AR en MR vormen samen het speelveld dat we XR noemen: een Extended Reality, waarin de realiteit en virtualiteit in wisselende samenstelling met elkaar zijn verweven.

“Door de realiteit naadloos te laten overlopen in de digitale wereld is afstand niet langer een beperkende factor”

Eindeloze mogelijkheden

De mogelijkheden van XR zijn eindeloos, want door de realiteit naadloos te laten overlopen in de digitale wereld is afstand niet langer een beperkende factor. “Het grenzeloos in elkaar laten overlopen van de realiteit en virtualiteit zonder dat je het idee hebt in een schokkerig Minecraft-landschap te staan, is echter een uitdaging van formaat”, stelt Niamut. “Zeker voor gedeelde belevingen, waarin je met andere mensen communiceert of samenwerkt.”

“In de eerste plaats stelt het enorm hoge eisen aan de kwaliteit van de virtuele weergave van mensen”, vervolgt Niamut. “Die mag niet van ‘echt’ te onderscheiden zijn. Maar nog veel lastiger is het naadloos verweven en schaalbaar maken van de onderliggende technologische infrastructuur, waarin XR-technologie, snelle 5G-netwerken en tactiele systemen samenkomen en met elkaar moeten worden vervlochten. De XR-technologie kan er namelijk wel klaar voor zijn, maar die wordt pas gemeengoed als zij accuraat, goedkoop en zonder al te veel randapparatuur overal en op grote schaal werkt. Dat vereist onder meer zeer nauwkeurige synchronisatie van alle media en gebuikersdata, en een gedegen ontwerp van een netwerkinfrastructuur waar een uitdagende XR-toepassing zonder problemen werkt naast alle andere applicaties die van hetzelfde netwerk gebruikmaken.”

“We ontwerpen een generiek XR-platform voor sociale en gedeelde ervaringen, waarmee we vele scenario’s mogelijk maken”

Fysiek in een virtuele wereld

TNO buigt zich over de doorontwikkeling van XR-technologie op zich, maar ook over het overkoepelende vraagstuk om de drie eerdergenoemde sleuteltechnologieën samen te brengen. “We ontwerpen een generiek XR-platform voor sociale en gedeelde ervaringen, waarmee we vele scenario’s mogelijk maken”, vertelt Niamut. Dat brengt een scala aan nieuwe mogelijkheden geënt op XR-technologie in een stroomversnelling.

Niamut: “Het duurt niet lang meer voordat je met VR-technologie samen met wie dan ook, waar ook ter wereld hetzelfde kunt beleven. Het is straks mogelijk om fysiek aanwezig te zijn in een virtuele wereld, door camerabeelden van de persoon die het evenement in VR beleeft, toe te voegen als ‘extra laag’ aan een 360-graden-video-opname. Door meerdere lagen van gefilmde personen te combineren in dezelfde VR-experience wordt het mogelijk om samen op afstand dezelfde realiteit ‘mee te beleven’. Of het Koningsdag op het plein is, of de Champions League-finale waar je vrienden in het uitverkochte stadion zitten en jij aanschuift in de virtuele skybox.”

“Er is een enorme bandbreedte nodig en een minimale vertraging om geloofwaardig samenzijn in VR mogelijk te maken”

“Bij TNO zijn we inmiddels zo ver dat je in ons Medialab ook kunt samenkomen in een virtuele wereld, waarbij die virtuele wereld overigens een opname kan zijn van de echte wereld”, zegt Niamut. “De eerste stap, in XR-vergaderen met iedereen aan een virtuele tafel, is daarmee gezet. We werken nu aan de schaalbaarheid van een dergelijke toepassing. Er is een enorme bandbreedte nodig en een minimale vertraging om geloofwaardig samenzijn in VR mogelijk te maken. Dat zorgt weer voor een hele hoop andere uitdagingen. Er zijn dus nog wel wat hordes te nemen voordat we samen met onze internationale vrienden op afstand van Koningsnacht kunnen genieten.”

Eén ding is zeker. XR zal onze wereld vergroten.

feiten & cijfers

TNO heeft positieve impact op bedrijvigheid

14 nov '19 - 3 min
De missie van TNO is het verbinden van mensen en kennis om zo innovaties te creëren die de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van de samenleving duurzaam... Lees meer
blik op de toekomst

Minder administratieve rompslomp door self-sovereign identity

4 nov '19 - 3 min
Self-Sovereign Identity (SSI) is een technische innovatie die nieuwe mogelijkheden biedt om onze privacy te beheren én het (digitale) leven van meer gemak kan voorzien.... Lees meer
innovatie

Een snellere uitrol van flexibele displays dankzij SALDtech

27 mrt '19 - 3 min
Ja, er bestaan al telefoons met flexibele displays. Maar het kost momenteel wel veel tijd en geld om beeldschermen met de gewenste buigbaarheid te produceren. Ondertussen... Lees meer
verhaal van de klant

"Met MPC maken we marketing software privacyvriendelijk"

22 mrt '19 - 3 min
Het Nederlandse bedrijf Flytxt ontwikkelt voor ruim honderd ondernemingen in vijftig landen softwareproducten voor marketing automatisering met machine learning... Lees meer
innovatie

D-score: wereldwijd inzicht in de ontwikkeling van kinderen

20 mrt '19 - 2 min
Wereldwijd zijn er nog altijd veel kinderen die in hun eerste vijf levensjaren een achterstand oplopen, doordat ze te weinig goede voeding, zorg en leermogelijkheden... Lees meer

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd  worden.