verhaal van de klant

"Met MPC maken we marketing software privacyvriendelijk"

22 maart 2019 • 3 min leestijd

Het Nederlandse bedrijf Flytxt ontwikkelt voor ruim honderd ondernemingen in vijftig landen softwareproducten voor marketing automatisering met machine learning en artificial intelligence. Sinds de invoering van de Europese privacywetgeving (GDPR) in 2018 moeten alle Flytxt-softwareproducten voldoen aan de Europese eisen op het gebied van bescherming van commerciële en klant- of patiëntgevoelige informatie. Om aan die eisen te kunnen voldoen werkt Flytxt al sinds 2015 samen met TNO.

Meer weten?

Wil je meer weten over secure multi-party computation en de mogelijke toepassingen? Neem dan contact op met Thijs Veugen.

Neem contact op

Met haar partners – zoals Flytxt – ontwikkelt TNO algoritmes waarmee privacygevoelige data kunnen worden versleuteld. Daarvoor wordt de technologie van secure multi-party computation (MPC) gebruikt. “Dit is een veilige manier waarop partijen met hun eigen beveiligde database gezamenlijke berekeningen kunnen doen”, zegt Thijs Veugen. Hij is cryptograaf en senior scientist bij TNO. “Met MPC kun je virtueel gedeelde data analyseren zonder datadeling of data-uitwisseling. De deelnemende partijen bepalen gezamenlijk wie het eindresultaat van de gewenste berekening te zien krijgt.”

“TNO heeft veel wetenschappelijke kennis in huis en kan bovendien praktische toepassingen van die kennis laten zien”

Logische keuze

“Ruim voor de invoering van de Europese Privacywetgeving waren wij al bezig met het privacyvriendelijk maken van onze software,” zegt CTO Prateek Kapadia van Flytxt. “We hebben TNO gevraagd ons daarbij te helpen. Een logische keuze want TNO heeft een enorme hoeveelheid wetenschappelijke kennis in huis en kan bovendien veel praktische toepassingen van die kennis laten zien. Mijn ervaring is dat Thijs Veugen en zijn collega’s ook onze taal spreken en onze zakelijke uitdagingen echt snappen. TNO is een betrouwbare researchpartner.”

Aanbieding op maat

Vanuit Nederlandse wil Flytxt wereldwijd zijn positie als privacy-vriendelijke marketingtechnologie verstevigen bij de zogenoemde business-to-consumer of B2C-ondernemingen. Dit zijn bedrijven die hun goederen en diensten leveren aan particulieren. Daarbij kun je denken aan financiële instellingen, autoproducenten, vliegmaatschappijen en grote telecombedrijven. Zo maakt Flytxt’s marketingtechnologie aanbevelingssystemen voor ‘telco’s’, waarbij allerlei persoonlijke gegevens die de consument deelt met het bedrijf, veilig moeten worden gebruikt: je consumptiegedrag, welke producten je gebruikt, hoe vaak je die gebruikt, enzovoorts.

Dankzij de door Flytxt ontwikkelde analyse- en aanbevelingssoftware kan een bedrijf een klant een aanbieding op maat doen. Iets dat steeds lastiger wordt door privacywetgeving en waarvoor MPC een oplossing kan bieden.

Drie patenten

In nauwe samenwerking met Flytxt heeft Veugen drie patenten ontwikkeld op basis van de MPC-technologie. Deze patenten zijn of worden geïncorporeerd in de Flytxt-softwareproducten voor telco’s. Het eerste patent heeft te maken met dat er in de Flytxt-softwareproducten nu een soort automatische stop zit als er berekeningen dreigen te worden gedaan met beveiligde data van een te klein aantal mensen. Via de berekening is het in principe namelijk mogelijk om de versleutelde persoonsgegevens terug te herleiden naar specifieke personen. En dat verbiedt de Europese Privacywetgeving.

2 plus 3 is 5

Veugen: “Je kunt het zo zien: 2 plus 3 is 5. Maar als je weet dat de conclusie 5 is, kun je daar iets uit afleiden: dat was 1 plus 4 of 2 plus 3. De conclusie zegt dus iets over de data. En dat moeten we zien te voorkomen. Dat kan door met een minimumaantal aan mensen te werken dat groot genoeg is. Dus - ik noem maar een getal - pakweg honderd of duizend personen.”

“Niemand – ook de server niet – weet welke personen voor de berekening zijn geselecteerd”

Het tweede patent dat in de Flytxt-software kan worden opgenomen, bouwt voort op het eerste patent maar geeft een nog betere privacybescherming. De persoonlijke data voor een berekening worden willekeurig geselecteerd. Niemand – ook de server niet – weet welke personen voor de berekening zijn geselecteerd.

Clusteren

De klantpopulatie van een telecombedrijf kun je clusteren in bijvoorbeeld de veelbellers, de prepaidbellers etcetera. Je kunt een algoritme loslaten op je eigen clusters en op basis van die clusters conclusies trekken. Maar die conclusies worden nauwkeuriger en beter als je met meer telco’s gezamenlijke berekeningen gaat doen. Het derde patent dat Veugen voor Flytxt heeft ontwikkeld, heeft te maken met zogenoemde hiërarchische clustermethoden.

“Telecombedrijven die werken met deze Flytxt-software kunnen op een veilige manier gezamenlijke berekeningen gaan doen”

“Die methoden bestaan al,” zegt Veugen, “maar wat er nog niet was, is een privacyvriendelijke oplossing daarvan. Ik heb een MPC-oplossing bedacht, die je kunt toepassen op de virtueel gedeelde database van telecombedrijven. Na de berekening weten ze alleen hoe hun eigen clusters eruitzien. Daarmee kan elk bedrijf weer aanbevelingen doen aan hun eigen klanten.” Dit patent wordt geïncorporeerd in de Flytxt-software zodat de telecombedrijven die werken met deze software, op een veilige manier gezamenlijke berekeningen kunnen gaan doen.

Nieuwe markten

Met enkele andere TNO’ers verkent Flytxt ook andere domeinen dan alleen telecombedrijven, voor het gebruik van hun software. Kapadia: “We onderzoeken nu de logistiek en mobiliteit als een potentiële, nieuwe markt. TNO is een betrouwbare partij die zelf veel contacten heeft. En daar maken we graag gebruik van!”

feiten & cijfers

TNO heeft positieve impact op bedrijvigheid

14 nov '19 - 3 min
De missie van TNO is het verbinden van mensen en kennis om zo innovaties te creëren die de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van de samenleving duurzaam... Lees meer
blik op de toekomst

Minder administratieve rompslomp door self-sovereign identity

4 nov '19 - 3 min
Self-Sovereign Identity (SSI) is een technische innovatie die nieuwe mogelijkheden biedt om onze privacy te beheren én het (digitale) leven van meer gemak kan voorzien.... Lees meer
blik op de toekomst

Koningsnacht op afstand

26 apr '19 - 3 min
Koningsnacht 2035. Met vrienden een rondje vrijmarkt in Utrecht of langs de Haagse pleinen. Genieten van de muziek en proosten op het leven. Eén groot verschil:... Lees meer
innovatie

Een snellere uitrol van flexibele displays dankzij SALDtech

27 mrt '19 - 3 min
Ja, er bestaan al telefoons met flexibele displays. Maar het kost momenteel wel veel tijd en geld om beeldschermen met de gewenste buigbaarheid te produceren. Ondertussen... Lees meer
innovatie

D-score: wereldwijd inzicht in de ontwikkeling van kinderen

20 mrt '19 - 2 min
Wereldwijd zijn er nog altijd veel kinderen die in hun eerste vijf levensjaren een achterstand oplopen, doordat ze te weinig goede voeding, zorg en leermogelijkheden... Lees meer

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd  worden.