dossier

Op naar een efficiëntere logistieke wereld

1 juni 2015 • 2 min leestijd

Door beter informatie uit te wisselen kunnen logistieke partijen veel tijd en geld besparen. Meer logistieke efficiëntie zorgt bovendien voor minder broeikasgassen en meer ruimte op de snelweg. Binnen het Europese onderzoeksproject iCargo ontwikkelde TNO technieken die dit mogelijk maken.

Er werd al jaren gezocht naar een oplossing voor inefficiënte logistieke trajecten. Ouderwetse papieren vrachtbrieven en bureaucratische rompslomp. Wegen die dichtslibben met vrachtwagens die bovendien vaak halfleeg zijn. Containers die op de kade blijven staan. Dat alles moest te voorkomen zijn door betere samenwerking tussen logistieke partijen. Maar hoe?

Een goede logistieke afstemming

“Logistieke waarde is een belangrijk agendapunt in Nederland en Europa”, vertelt TNO-onderzoeker Matthijs Punter. “Allerlei onderzoeksmodellen toonden aan dat het mogelijk was om bijvoorbeeld de CO2-uitstoot te verminderen door betere logistieke afstemming. Nu zijn bijvoorbeeld veel vrachtwagens op hun terugweg leeg; door hun laadruimte te vullen met nieuwe vracht voorkom je extra ritten. Alleen kwam de toepassing van die modellen nooit van de grond.”

Uitwisseling van informatie

Het Europese iCargo-consortium, met TNO als partner, heeft daarom onderzoek gedaan naar nieuwe technieken voor informatie-uitwisseling tussen logistieke partijen. “Die informatie-uitwisseling is essentieel voor een logistieke efficiëntieslag, maar vereist de nodige bereidwilligheid”, legt Punter uit. “Logistieke modellen, techniek en bedrijfsmodellen moeten op elkaar afgestemd zijn. Uit onze gesprekken met allerlei logistieke partijen bleek vooral, dat ze zelf controle willen houden over de informatie. Zelf kunnen beslissen over wie de informatie kan inzien en wie niet, is essentieel. Op dat punt ging het in het verleden vaak mis.”

“Die informatie-uitwisseling is essentieel voor een logistieke efficiëntieslag, maar vereist de nodige bereidwilligheid”

Hobbels op de weg

Ook technisch gezien waren er hobbels op de weg. Informatie uitwisselen via ICT klinkt vanzelfsprekend, maar hoe ontwikkel je een systeem dat goedkoop is, eenvoudig in het gebruik en waar honderden partijen mee kunnen werken zonder bestaande investeringen in ICT overboord te hoeven gooien?

Een decentrale aanpak

“Voorheen waren er wel experimenten met een centraal informatiesysteem waar iedereen al zijn data in moest stoppen”, zegt Punter. “Maar dat is erg problematisch in een dynamische omgeving als de logistieke sector. In iCargo kiezen we voor een decentrale aanpak. We hebben technieken en standaarden voor informatie-uitwisseling ontwikkeld die aansluiten op alle bestaande systemen.” Met deze standaard in de hand kunnen bedrijven software ontwikkelen waar logistieke partijen direct mee aan de slag kunnen. “Denk aan een eenvoudig te downloaden app voor vervoersbedrijven, waarmee ze kunnen controleren of een schip al klaar ligt, of vertraging heeft.”

Daad bij het woord voegen

De eerste praktische toepassingen zijn al ontwikkeld. Zo zijn delen van de standaarden gebruikt voor het online vrachtbrief-managementsysteem ‘TransFollow’ dat de tachtig jaar oude papieren vrachtbrief moet vervangen.
Een samenwerkingsverband van Unilever, DHL en andere partijen werkt aan een applicatie om de CO2-uitstoot te monitoren en te verminderen. En in Rotterdam loopt een pilot om vraag en aanbod van vrachtgoederen zo op elkaar af te stemmen dat de beladingsgraad van schepen omhoog gaat.

Trots op meewerkende bedrijven

“Juist omdat zo op korte termijn ook resultaten zijn te behalen, zie je dat bedrijven bereid zijn hier energie in te steken”, vertelt Punter. Hij is trots dat bedrijven zo voortvarend met de resultaten van aan de slag gaan. “Wat al jarenlang in wetenschappelijke publicaties werd geschreven, maken we zo ook echt toepasbaar.”

“Juist omdat zo op korte termijn ook resultaten zijn te behalen, zie je dat bedrijven bereid zijn hier energie in te steken”

Toekomstplannen

Punter: “Momenteel kijken we naar vervolgstappen, waarbij we dit nog grootschaliger doen. We zoeken daarbij heel nadrukkelijk de samenwerking met het logistieke bedrijfsleven. TNO helpt deze bedrijven ook in de toekomst snel voor te sorteren.”

“Wat al jarenlang in wetenschappelijke publicaties werd geschreven, maken we zo ook echt toepasbaar”

Meer informatie

Wilt u meer weten over het Europese onderzoeksproject iCargo? Neem dan een kijkje op www.i-cargo.eu of neem contact op met Matthijs Punter.

blik op de toekomst

Hoe controleer je de betrouwbaarheid van data?

26 okt '17 - 5 min
Het verkeer, werkomstandigheden, ons voedsel: alles is voor onze veiligheid en gezondheid gereguleerd en staat onder streng toezicht. Hoe zit dat met data, nu veel... Lees meer
dossier

Blockchain zet extra vaart achter containertransport in Rotterdamse haven

29 jun '17 - 4 min
Afgesloten en verzegelde containers staan een derde deel van hun transporttijd doelloos te wachten. Omdat ligplaatsen schaars en kostbaar zijn, is dat ongewenst.... Lees meer
blik op de toekomst

In een toekomstbestendig mobiliteitssysteem staat de reiziger centraal

9 jun '17 - 4 min
Er moet iets gebeuren om Nederland bereikbaar te houden. Met de toenemende groei van economie en wegverkeer neemt het verlies van reistijd in 2021 toe met 38% ten... Lees meer
verhaal van de klant

Tankterminal van de toekomst: big brother is watching

8 sep '16 - 3 min
Kunstmatige oren en ogen. Ze zijn enorm nuttig in een industriële omgeving die veilig, schoon en rendabel dient te zijn. Koninklijke Vopak N.V. onderzoekt momenteel... Lees meer
blik op de toekomst

12 redenen waarom truck platooning een succes wordt

29 apr '16 - 5 min
Nog dit jaar rijden trucks in treintjes op de snelweg: truck platooning. Het maakt wegtransport sneller, goedkoper, schoner en veiliger terwijl ook de wegcapaciteit... Lees meer

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd  worden.