blik op de toekomst

Op weg naar betaalbare hybridevrachtvoertuigen

18 januari 2017 • 3 min leestijd

Zware hybridevoertuigen zijn aanzienlijk schoner dan dieselvrachtverkeer, maar hun inzet is beperkt. De hoge totaalprijs van hybridewagens speelt daarbij een belangrijke rol. Het Europese project ORCA zet in op hybridevrachtvoertuigen, die veertig procent minder koolstofdioxide uitstoten en toch geen cent meer kosten dan conventioneel vrachtverkeer. TNO leidt het project.

De emissie van koolstofdioxiden moet in Nederland drastisch omlaag: om te voldoen aan het Parijsakkoord, moet de uitstoot in 2030 zijn gehalveerd ten opzichte van die in 1990. TNO levert op allerlei gebieden belangrijke kennis en innovaties om deze doelstelling te bereiken. Zo biedt TNO steden een integraal instrumentarium om zowel hun luchtkwaliteit, als hun bereikbaarheid en economische vitaliteit te verbeteren. Dat kan bijvoorbeeld door de verkeersdoorstroom in steden met behulp van logistieke modellen en sensorentechnologie te verbeteren: hoe beter de doorstroom van het verkeer, des te minder onnodige uitstoot er is.

40% minder uitstoot

Ook op het gebied van schone voertuigtechnologie en intelligente transportsystemen is TNO een belangrijke kennisleverancier. Als het bijvoorbeeld gaat om de implementatie van nieuwe technologieën op het gebied van elektrisch en hybride rijden, loopt TNO in Europa voorop. Het Europese project ORCA (Optimised Real-world Cost-Competitive Modular Hybrid Architecture for Heavy Duty Vehicles) is hier een duidelijk voorbeeld van. Het project heeft het ambitieuze doel om een aandrijflijn voor hybridebussen en vrachtwagens te ontwikkelen, die veertig procent minder brandstof verbruikt dan conventionele dieselvoertuigen. Tegelijkertijd mogen de totaalkosten van deze voertuigen niet hoger zijn dan van de gebruikelijke bussen en vrachtwagens. “Er is al hybridevrachtverkeer op de markt”, legt projectleider Rene Corbeij van TNO uit, “maar systemen die aan deze strenge voorwaarden voldoen, bestaan nog niet. Als onze oplossingen over vier jaar op de markt komen, zijn ze echt uniek.”

“De totale kosten van zware hybridevoertuigen moeten omlaag om de introductie van elektrische voertuigen in Europa te versnellen”

Energie optimaal inzetten

Allerlei onderzoeksinstellingen en industriële partners – zoals Volvo, Iveco, Fraunhofer, CRF, Valeo en Bosch – werken binnen een consortium samen aan deze nieuwe oplossingen. TNO coördineert het project en ondersteunt de partners met kennis op het gebied van energiemanagement. “Wij hebben veel kennis over hoe allerlei onderdelen van een voertuig samen inwerken op het energieverbruik”, licht Corbeij toe. “Op grond van die onderdelen en het specifieke gebruik van een voertuig kunnen we met computermodellen berekenen, hoe we de energie optimaal kunnen inzetten.”

Op tijd aan de accu

Een concreet voorbeeld: de optimale laadcyclus van een voertuig maakt duidelijk wat dit inhoudt. Een hybridevoertuig rijdt zowel op elektriciteit als op vloeibare brandstof. Hoe minder brandstof er wordt gebruikt en hoe constanter het rijgedrag, des te minder uitstoot is er. Het is dus zaak om te voorkomen dat een accu leeg is op het moment dat de eerstvolgende oplaadpaal nog ver weg is. Te vroeg opladen is echter niet goed voor de levensduur van de batterij. De optimale laadcyclus van een voertuig hangt van nog meer zaken af: een stadsbus, die vaak moet stoppen en optrekken, heeft een heel ander energieverbruik dan een bus die lange afstanden rijdt. Ook verwarmings- of koelsystemen van een bus of vrachtwagen spelen een rol. TNO weet door jarenlang onderzoek, hoe al dit soort onderdelen op elkaar zijn af te stemmen. Het project biedt de mogelijkheid om die kennis toe te passen in de praktijk.

“Als onze oplossingen over vier jaar op de markt komen, zijn ze echt uniek”

Voertuigen testen

“Bij ORCA gaan we onze algemene modellen voor het energiemanagement aanpassen aan wat fabrikanten in huis hebben”, zegt Corbeij. “Zij bouwen de onderdelen van de voertuigen en wij knopen die als het ware op een energie-efficiënte manier aan elkaar.” Ook TNO’s kennis van logistieke modellen op stadsniveau en het optimaliseren van accu’s vindt via dit project de weg naar de markt. De bijdrage van TNO blijft niet beperkt tot rekenwerk en modelleren, benadrukt Corbeij. “In het laatste jaar zal het project daadwerkelijk voertuigen opleveren. Die moeten precies functioneren zoals we bedacht hebben. We kunnen de voertuigen daarom testen in ons Automotive Lab in Helmond en op de baan.”

Totale kosten omlaag

Met het project is een budget van ruim 10 miljoen euro gemoeid. Volvo is een van de industriële partners binnen het samenwerkingsverband van ORCA. Volgens de autofabrikant is het project van groot belang voor de concurrentiepositie van de Europese auto-industrie. “Volvo en Iveco hebben de afgelopen jaren met succes hybridevoertuigen op de markt gebracht”, zegt een woordvoerder. “De totale kosten van zware hybridevoertuigen moeten echter omlaag om de introductie van elektrische voertuigen in Europa te versnellen. Nu Aziatische leveranciers van elektrische vrachtwagens een groeiend marktaandeel in Europa krijgen, is het belangrijk om goedkopere alternatieven te bieden.”

blik op de toekomst

Op weg naar betaalbare hybridevrachtvoertuigen

18 jan '17 - 3 min
Zware hybridevoertuigen zijn aanzienlijk schoner dan dieselvrachtverkeer, maar hun inzet is beperkt. De hoge totaalprijs van hybridewagens speelt daarbij een belangrijke... Lees meer
innovatie

25 jaar onderzoek om kwetsbare verkeersdeelnemers te beschermen

17 nov '17 - 3 min
In 2016 vielen er in Nederland 629 verkeersdoden, waarvan 189 fietsers en 51 voetgangers. TNO ondersteunt de Europese ambitie om het aantal verkeersdoden tot nul... Lees meer
blik op de toekomst

Hoe controleer je de betrouwbaarheid van data?

26 okt '17 - 5 min
Het verkeer, werkomstandigheden, ons voedsel: alles is voor onze veiligheid en gezondheid gereguleerd en staat onder streng toezicht. Hoe zit dat met data, nu veel... Lees meer
blik op de toekomst

Samen toewerken naar een duurzame en efficiënte stadslogistiek

21 sep '17 - 6 min
Logistiek is noodzakelijk om een stad dynamisch en leefbaar te houden. Het efficiënter en duurzamer inrichten van het logistieke systeem kan bijdragen om negatieve... Lees meer
dossier

Blockchain zet extra vaart achter containertransport in Rotterdamse haven

29 jun '17 - 4 min
Afgesloten en verzegelde containers staan een derde deel van hun transporttijd doelloos te wachten. Omdat ligplaatsen schaars en kostbaar zijn, is dat ongewenst.... Lees meer
blik op de toekomst

In een toekomstbestendig mobiliteitssysteem staat de reiziger centraal

9 jun '17 - 4 min
Er moet iets gebeuren om Nederland bereikbaar te houden. Met de toenemende groei van economie en wegverkeer neemt het verlies van reistijd in 2021 toe met 38% ten... Lees meer

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren. Ons privacystatement is aangepast aan de nieuwe privacywetgeving in de EU.