column

Peter Werkhoven: "Solar fluids - innovatie toen en nu"

8 augustus 2016 • 1 min leestijd

Toen wij zo’n 120.000 jaar geleden – tussen twee ijstijden in – onze eerste rotstekeningen maakten en innoveerden met stenen bijlen, was de temperatuur vergelijkbaar met nu. En al wat langer, waardoor de zeespiegel ruim 6 meter hoger lag. Reden om de nu hoge CO₂-concentratie en temperatuur terug te dringen, en dan denken we aan duurzame energieproductie uit zon en wind. Die productie is echter nogal wispelturig, en dus wordt ook het bufferen van energie cruciaal.

De natuur nabootsen

De deeltjes waarmee we oplossingen denken te vinden voor het omvormen en opslaan van energie zijn een miljoen maal kleiner dan een stenen bijl en zouden de energiewereld drastisch kunnen veranderen. Onze toponderzoeker Pascal Buskens en zijn team werken in Eindhoven aan nano-deeltjes waarmee we bijna de natuur kunnen nabootsen door zonlicht met een hoog rendement op te slaan in nuttige stoffen, zoals koolwaterstoffen of alcohol. Je kunt je dat voorstellen als in water zwevende nano-goudstaafjes die als superkleine antennes het licht opvangen en zo dicht om zich heen een schilletje van hoge temperatuur en druk vormen, waardoor ze als het ware chemische nano-reactortjes worden. Dergelijke kleine reactoren in een vloeistof bij kamertemperatuur worden ook wel solar fluids genoemd.

"De efficiëntie van solar fluids kan hoger zijn omdat we in één stap doen wat nu in twee stappen gebeurt"

Brandstoffen uit zon, water en CO₂

Stel je een soort zonnepanelen voor waarin geen silicium zonnecellen zitten die elektriciteit produceren, maar solar fluids die brandstof produceren. Het wordt als een heilige graal gezien om daarmee CO en water om te zetten in bijvoorbeeld methanol of dimethylether. De efficiëntie daarvan kan hoger zijn omdat we in één stap doen wat nu in twee stappen gebeurt. We hoeven namelijk niet eerst zonlicht met zonnecellen om te zetten naar elektriciteit (slechts 20% efficiënt) en die dan weer te gebruiken voor het maken van brandstoffen (slechts 70%). Solar fluids zouden de elektrische auto tot een tussenstap kunnen maken in de evolutie naar (vracht)auto’s die CO-neutraal rijden op uit zonlicht geproduceerde brandstoffen. Een mega-impact met nano-deeltjes!


 

column

Duurzame mobiliteit: economische groei, maatschappelijke impact

27 feb '19 - 4 min
In de discussies over de toekomst van mobiliteit gaat het vaak over drie grote uitdagingen: hoe realiseren we een mobiliteitswereld zonder ongelukken en slachtoffers,... Lees meer
column

We hoeven niet allemaal het ov in

30 jan '19 - 5 min
Het is onderhand bijna een mantra: om de files te verminderen, moeten we massaal de auto uit. Allemaal lovenswaardige initiatieven worden uitgerold om mensen te... Lees meer
column

Gaat de zelfrijdende auto het ov, fietsen en lopen verdringen?

15 jan '19 - 4 min
Gaan zelfrijdende voertuigen, die we bovendien niet langer in eigendom hebben, het ov, fietsen, brommen en lopen straks verdringen? Is de auto straks niet langer... Lees meer
column

Wat de Nederlandse industrie echt verder brengt? Inspirerende missies!

10 jan '19 - 3 min
Missiegedreven beleid. Dat is wat er volgens TNO nodig is om van Nederland een écht Innovatieland te maken. Tom van der Horst, Business Director Strategies for Industry... Lees meer
column

Auto neemt bestuurder steeds meer taken uit handen

5 dec '18 - 4 min
De automobilist wordt in de nabije toekomst steeds minder bestuurder; systemen in de auto gaan rijtaken overnemen. De trend naar volledig automatisch rijden is onomkeerbaar.... Lees meer

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd  worden.