uitgelicht

Slim systeem moet filedruk Amsterdam verminderen

17 februari 2016 • 3 min leestijd

Het was de grootste mobiliteitsproef ooit. Maar liefst 30.000 deelnemers deden vorig jaar mee aan de Praktijkproef Amsterdam. Zij kregen dankzij een innovatieve Superroute app advies over de –op dat moment– snelste route naar hun bestemming. ‘De helft van de reizigers was sneller op de bestemming.’

‘We hoopten aanvankelijk op 15.000 deelnemers, maar de belangstelling bleek zo groot dat we het dubbele aantal hebben gerealiseerd’, vertelt projectmanager Marco Duijnisveld van TNO. ‘De definitieve resultaten van de proef maakt Rijkswaterstaat binnenkort openbaar. Uiteindelijk moet gebruik van onze app leiden tot minder reistijd voor de automobilist en minder files rond en in de stad door een betere spreiding van het verkeer. De eerste gegevens, gebaseerd op evaluatie van een aantal ritten, tonen aan dat bijna de helft van deze deelnemers door het reisadvies op te volgen daadwerkelijk sneller op de plaats van bestemming is.’

Uniek: individueel verschillende adviezen

De Superroute app geeft automobilisten een nauwkeurige voorspelling van hun reistijd, vooraf en tijdens de rit. Stel dat er een paar kilometer verderop een ongeluk gebeurt, rekent het systeem realtime de beste alternatieve route uit en laat die op het scherm zien. Uniek is dat de alternatieve route voor weggebruikers op hetzelfde traject kan verschillen. In plaats van álle naderende automobilisten te adviseren de volgende afslag te nemen, met als gevolg dat ook daar een file ontstaat, berekent het smart routing systeem direct hoe het verkeer over verschillende wegen is te spreiden en krijgt elke automobilist een op maat gesneden advies.

Samenwerking tussen vele partijen

De proef is een samenwerking tussen de gemeente Amsterdam, de stadsregio, de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, TNO, ARS Traffic & Transport Technology en het in big data gespecialiseerde bedrijf PrimeData, waarin TNO een meerderheidsbelang heeft. TNO zette vooral expertise in op het gebied van sensortechnologie, mobiliteit, big data en menselijk gedrag. Duijnisveld: ‘De door ons ontwikkelde technologie bevat algoritmes om reistijden te voorspellen. Dit heeft zelfs geleid tot de prestigieuze Greenshields Prize van de Transportation Research Board. Aanvullend hebben we smart routing ontwikkeld. Dit algoritme houdt naast het individuele belang tevens rekening met het optimaliseren van de gehele verkeersstroom.’

Spreiden verkeer tijdens evenementen

‘Hetzelfde doen we bij grote evenementen, zoals concerten in de ArenA of Ziggodome, Koningsdag of SAIL Amsterdam. We zien realtime waar hoeveel verkeer rijdt en adviseren individueel welke parkeergarage te nemen. Zo spreiden we het verkeer optimaal’, zegt Duijnisveld. 

De Toppers en Queen

SAIL is een van grootste evenementen ter wereld en werd vorig jaar vijf dagen lang door 2,3 miljoen mensen bezocht. De app en de daaraan gekoppelde mobiliteitswebsite bereikte een half miljoen mensen en leidde tot zo’n 100.000 reis- en parkeeradviezen op maat, met uiteindelijk ruim 10.000 app gebruikers. Eenmaal geparkeerd ziet de gebruiker op het scherm de looproute naar de opgegeven bestemming en het verwachte aantal minuten om er te komen. Duijnisveld: ‘Behalve tijdens SAIL heeft deze app zijn nut bewezen bij concerten van de Toppers, Queen, Paul Simon & Sting, Paul McCartney en The Who.

Exportproduct

Dat zoveel mensen de apps actief hebben gebruikt, betekent dat we op de goede weg zijn, aldus Marco. ‘Er is volop belangstelling uit het buitenland. Er zijn al contacten gelegd in China waar rond snel groeiende steden veel wegen nodig zijn. Daar is men geïnteresseerd in slimme oplossingen in plaats van alleen maar asfalt. Met onze technologie is het verkeer letterlijk en figuurlijk in betere banen te leiden. In potentie heeft ons land hiermee een innovatief exportproduct waarmee we de wereld kunnen veroveren.’

Big data
Het fundament van de reisinformatiedienst die TNO met ARS en PrimeData heeft ontwikkeld is het combineren, verrijken en realtime ontsluiten van data uit verschillende bronnen. Hiermee kunnen we vervolgens korte- en langetermijnvoorspellingen doen. Daarvoor worden onder meer lussen in en portalen boven de weg, camera’s, verkeersregelinstallaties, de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW), het actuele en te verwachten weer, historische verkeersgegevens en zogeheten floating car data gebruikt. Bij dat laatste levert de auto gegevens over onder meer locatie en snelheid. Al die data komen samen in de rekenmodellen van TNO die permanent voor individuele automobilisten berekenen wat op dat moment vanaf die plek de beste route is. De communicatie met de smartphone van de gebruiker verloopt via 3G, 4G, WiFi of DAB.

Feiten en cijfers

  • Tweejarig project (2014-2015)
  • Samenwerking tussen overheden, bedrijven en TNO
  • Inzet van ruim twintig TNO-experts
  • Bijna 30.000 deelnemers
  • Superroute app gebruikt tijdens één miljoen autoritten
  • Ingezet bij tien grote evenementen
  • Potentieel exportproduct BV Nederland
uitgelicht

Slim systeem moet filedruk Amsterdam verminderen

17 feb '16 - 3 min
Het was de grootste mobiliteitsproef ooit. Maar liefst 30.000 deelnemers deden vorig jaar mee aan de Praktijkproef Amsterdam. Zij kregen dankzij een innovatieve... Lees meer
verhaal van de klant

De CO2-roadmap van Rotterdam naar Parijs

4 dec '17 - 2 min
Welke stappen moet de stad Rotterdam zetten om te voldoen aan de klimaatakkoorden van Parijs? Met de CO2-roadmap bracht TNO de effecten van maatregelen op het gebied... Lees meer
innovatie

25 jaar onderzoek om kwetsbare verkeersdeelnemers te beschermen

17 nov '17 - 3 min
In 2016 vielen er in Nederland 629 verkeersdoden, waarvan 189 fietsers en 51 voetgangers. TNO ondersteunt de Europese ambitie om het aantal verkeersdoden tot nul... Lees meer
blik op de toekomst

Hoe controleer je de betrouwbaarheid van data?

26 okt '17 - 5 min
Het verkeer, werkomstandigheden, ons voedsel: alles is voor onze veiligheid en gezondheid gereguleerd en staat onder streng toezicht. Hoe zit dat met data, nu veel... Lees meer
blik op de toekomst

Hoe ontwikkel je een duurzame stad?

10 okt '17 - 1 min
Steden zijn in beweging en staan voor de grote opgave om de woonomgeving van steeds meer inwoners duurzaam en leefbaar te maken én te houden. Hoe ziet de stad van... Lees meer
blik op de toekomst

Samen toewerken naar een duurzame en efficiënte stadslogistiek

21 sep '17 - 6 min
Logistiek is noodzakelijk om een stad dynamisch en leefbaar te houden. Het efficiënter en duurzamer inrichten van het logistieke systeem kan bijdragen om negatieve... Lees meer

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren. Ons privacystatement is aangepast aan de nieuwe privacywetgeving in de EU.