innovatie

Slimme afvallogistiek halveert transportbewegingen

11 april 2019 • 2 min leestijd

In Amsterdam Zuidoost is de eerste stap naar volledig CO2-neutraal afvaltransport gezet. Onder leiding van TNO en de Hogeschool van Amsterdam slaagden SUEZ en Renewi erin om in Zuidoost een deel van het afval duurzamer te transporteren. Tijdens een pilot wisten zij de transportbewegingen ruimschoots te halveren en de CO2-uitstoot flink terug te dringen. Met een efficiënt inzamelsysteem is ingezet op lokale recycling van het organisch afval en transport met een elektrische bakwagen.

Meld je aan voor het Topsector Logistiek congres op dinsdag 16 april.

Tijdens dit congres vertelt TNO o.a. meer over slimme afvallogisitiek.

Aanmelden

Minder transportbewegingen

De pilot is geïnitieerd door een aantal grote bedrijven in Amsterdam Zuidoost. Doel van de pilot was om te onderzoeken of het mogelijk is om transportbewegingen terug te dringen door gescheiden afvalstromen gebundeld in te zamelen. Afvalverwerkers SUEZ en Renewi hebben hiervoor hun vervoersstromen gecombineerd om in de pilot te komen tot een efficiëntere inzameling van bedrijfsafval. TNO heeft het concept bedacht, data geanalyseerd, gezorgd dat de pilot tot stand is gekomen en deze begeleid.

"De CO2-uitstoot is terug gebracht van 15,9 ton CO2-uitstoot per jaar naar nul."

Elektrische bakwagen

SUEZ heeft al het organisch afval, olie en vetten, glas en koffiebekers ingezameld met een elektrische bakwagen die zij speciaal voor deze pilot hebben ingezet. Organisch afval werd lokaal gerecycled bij Rotie in Amsterdam. Renewi organiseert het transport van papier en karton met een EURO 6 kraakperswagen, op dit moment de meest duurzame variant. Door het bundelen van de stromen van SUEZ en Renewi zijn er minder kilometers gereden. Een bijzondere samenwerking tussen twee concurrenten. Samen brachten ze het aantal transportkilometers voor het organisch afval, olie en vetten, glas en koffiebekers terug van 51.000 naar 16.700 km. De CO2-uitstoot is terug gebracht van 15,9 ton CO2-uitstoot per jaar naar nul. Van de papier- en kartonroute is nog geen resultaat bekend, omdat hiervoor te weinig data beschikbaar was.

"Afval wordt niet meer op een vaste dag opgehaald, maar pas wanneer de containers vol zijn. Dit vermindert geluidsoverlast en verkeersbewegingen."

Gescheiden afvalstromen aanmelden

De klanten van SUEZ en Renewi zijn nauw betrokken bij de pilot. Via de door TNO ontwikkelde app CoMyCo, (“collect my container”), gaven zij dagelijks aan hoeveel afval zij hadden per afvalstroom. Ook werd de beladingsgraad van de vrachtwagens bijgehouden: ongeveer een kwart van de ruimte bleef onbenut. Het is de bedoeling dat in de toekomst standaard wordt doorgegeven hoeveel afval er bij bedrijven en organisaties is per afvalstroom. Zo kunnen SUEZ en Renewi een efficiënte route berekenen langs de deelnemende partijen. Ze halen het afval niet meer op een vaste dag op, maar pas wanneer de containers vol zijn. Dit vermindert geluidsoverlast en verkeersbewegingen. Zeker in grote steden, waar het steeds drukker en voller wordt, weegt dat steeds zwaarder.

Op naar CO2-neutraal afvaltransport

De partijen die deelnamen aan de proef zijn: ABN AMRO, CSU, Hogeschool van Amsterdam, ING, Johan Cruijff ArenA, Nationale Nederlanden (voorheen Delta Lloyd), Vattenfall (voorheen NUON), en UMC-Amsterdam (locatie AMC). Samen goed voor 17 afval-inzamellocaties in Zuidoost.
Voor de deelnemende partijen heeft deze pilot bewezen dat het afvaltransport nog veel verder verduurzaamd kan worden. Bij succes willen zij deze aanpak in heel Nederland doorvoeren. De bedrijven werken aan een betere afvalscheiding binnen de organisatie, zodat in de toekomst meer afvalstromen op deze manier ingezameld kunnen worden.

De eerste stap naar CO2-neutrale afvalverwerking is hiermee gezet in Amsterdam Zuidoost. Alle betrokken partijen werken nu aan de volgende stappen.

Wilt u meer resultaten zien van het project Slimme afvalinzameling Amsterdam Zuidoost zie dan het evaluatie rapport.

Lezen
blik op de toekomst

Wereld maakt kennis met slimme mobiliteitssystemen

29 mrt '19 - 3 min
In de zomer van 2019 laat Nederland aan Europa zien hoe ver we zijn met het mogelijk maken van het rijden met geautomatiseerde voertuigen in de praktijk. Dat gebeurt... Lees meer
dossier

Een industrie zonder CO₂-uitstoot… Hoe gaan we dat doen?

15 mrt '19 - 4 min
In Nederland is de industrie verantwoordelijk voor 30 procent van alle CO₂-uitstoot. Een aanzienlijk aandeel dus. Ondertussen liggen er ambitieuze klimaatdoelen.... Lees meer
column

Duurzame mobiliteit: economische groei, maatschappelijke impact

27 feb '19 - 4 min
In de discussies over de toekomst van mobiliteit gaat het vaak over drie grote uitdagingen: hoe realiseren we een mobiliteitswereld zonder ongelukken en slachtoffers,... Lees meer
blik op de toekomst

Artificial Intelligence helpt ons kennis wijs toe te passen

20 feb '19 - 4 min
Wijs gebruikmaken van wetenschappelijke kennis kan ons leven aanzienlijk verbeteren. Alleen, in de praktijk doen we dat veel te weinig. TNO onderzoekt hoe we die... Lees meer
blik op de toekomst

Artificial Intelligence voor veilige infrastructuur

4 feb '19 - 3 min
Wanneer moet je onderhoud plegen aan een brug? Hoe lang blijft een dijk betrouwbaar? Artificial Intelligence (AI) kan de kwaliteit van controle over grote bouwwerken... Lees meer

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd  worden.