blik op de toekomst

Techniek is cool

8 december 2016 • 5 min leestijd

Samen sta je sterker. Vanuit die gedachte gaat bestuursvoorzitter Paul de Krom graag in gesprek met mogelijke partners. Deze keer ontmoet hij Michiel Buchel, sinds 2003 directeur van NEMO dat bekend is van het science museum in Amsterdam en de website NEMO Kennislink. Het museum richt zich vooral op families, terwijl TNO er voor de zakelijke markt is. Beiden zien veel grond voor samenwerking.


Paul
: “NEMO laat kinderen kennismaken met het wonder van de techniek. Heb jij als jongetje van tien ook zo’n ervaring gehad?”

Michiel: “Ik herinner dat ik naar de voorloper van NEMO ging. Daar zag ik een elektromotortje dat werd aangedreven door een citroen. Een mirakel vond ik dat, iets dat uit de natuur kwam en een energiebron kon zijn.”

Paul: “NEMO is heel populair bij kinderen en met 600.000 bezoekers in 2015 het vijfde museum van Nederland. Wat is jullie sleutel tot dit succes?”

Michiel: “We spelen in op de aangeboren nieuwsgierigheid van kinderen. Eens in de maand geeft een echte wetenschapper in NEMO een ‘Wakker Worden Lezing’ voor kinderen. Zij weten verbazingwekkend veel. Sommigen kunnen 68 verschillende dinosaurussen opnoemen of alle planeten in het zonnestelsel. En die hebben ze niet op school geleerd. Nee, het komt uit henzelf, omdat ze heel nieuwsgierig zijn en op zoek gaan naar antwoorden. Ons doel is die verwondering aan te wakkeren door hen techniek en wetenschap te laten ervaren, voelen, ruiken en beleven.”

Michiel: “Techniek heeft helden nodig, zij maken mensen enthousiast”

Paul: “Die enorme nieuwsgierigheid bij kinderen heb ik ervaren toen ik aanjager was van het Techniekpact. Daarmee probeerden we de kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven te verkleinen. Ik merkte dat ouders en leraren vaak een verkeerd beeld hebben van techniek. Ze denken aan mannen in vieze pakken die zwaar werk doen. Dat is een heel erg achterhaald beeld. Het is belangrijk te laten zien wat techniek écht is en kan betekenen voor onze samenleving. Een ander probleem is dat jongeren zich weinig kunnen voorstellen bij veel technische beroepen. Wat doet een ingenieur? Wat kun je als wiskundige? Een mogelijke samenwerking tussen NEMO en TNO zie ik op dat vlak: NEMO is goed in het aanwakkeren van de interesse in techniek en wetenschap bij jongeren, wij hebben de mensen in dienst die deze technische kennis kunnen omzetten in slimme oplossingen en toepassingen.”


Michiel
: “Een overeenkomst is ook dat we beide veel vertrouwen genieten. NEMO en TNO zijn sterke merken, mensen weten dat wij geen onzin verkopen. Daar kunnen we ook de verbinding zoeken.”

Paul: “Heb jij daar ideeën over?”

Michiel: “Techniek heeft helden nodig. Ik herinner met de tv-uitzending van de maanlanding in 1969. Chriet Titulaer gaf tekst en uitleg. Ik hing aan zijn lippen, hij was voor mij zo’n held. De populariteit van NEMO, maar ook van bepaalde bètastudies, komt mede door hedendaagse helden als André Kuipers, Ionica Smeets en Robbert Dijkgraaf. Die vertellen bevlogen over techniek en wetenschap en maken mensen enthousiast. Ik neem aan dat TNO ook van dit soort helden heeft, alleen kent niemand ze. Dat is jammer.”

Paul: “Astronauten hebben we niet. Maar wel genoeg anderen. Ik denk bijvoorbeeld aan Peter Werkhoven, een hoogleraar die kinderen in NEMO een fantastisch college zou kunnen geven over robots en computers. TNO is een brede organisatie met veel verschillende disciplines. Wij kunnen kinderen laten kennismaken met minder bekende technische beroepen, zoals optometristen en econometristen. Geen kind die zich bij die beroepen iets kan voorstellen. Maar als je ze laat zien dat een econometrist algoritmes bedenkt waarmee auto’s in treintjes achter elkaar kunnen rijden of waarmee je op het dark web criminaliteit kunt opsporen, dan vinden ze dat ontzettend spannend!”

Michiel: “Het wetenschappelijk onderzoek, de kennis en toepassingen die bij TNO worden ontwikkeld, verdienen het om voor een veel breder publiek toegankelijk gebracht te worden”

Michiel: “NEMO heeft veel ervaring in het organiseren van evenementen om techniek en wetenschap nog dichter bij mensen te brengen. We zijn bijvoorbeeld initiatiefnemer van het ‘Weekend van de Wetenschap’. Dat wordt nu al op 150 plekken in Nederland gehouden, elk jaar in oktober. Dan zetten bedrijven en instituten de deuren open voor het publiek. Zou TNO daar ook aan mee kunnen doen?”

Paul: “Jazeker. En dat doen we ook al. We participeren bijvoorbeeld in de ‘Dag van de Chemie’ en hebben ook sprekers geleverd voor de ‘Night of the Nerds’. Maar ik denk wel dat we dat nog meer zouden kunnen doen. Is het ook een idee bij NEMO om mooie toepassingen van TNO te demonstreren? We hebben bijvoorbeeld een lastoorts ontwikkeld waarbij alle schadelijke gassen worden afgezogen. Een bedrijf heeft het verder ontwikkeld en exporteert het nu naar circa 40 landen.”

Michiel: “Met concrete voorbeelden kunnen we inderdaad duidelijk maken dat techniek een oplossing kan bieden voor milieuproblemen of andere vraagstukken. We hebben beide een optimistische boodschap, die moeten we uitdragen. Een paar jaar geleden bracht TNO een boekje uit waarin vragen van het publiek beantwoord werden. Zulke uitgaven helpen om de beeldvorming te veranderen.”

Paul: “Dat boekje heette ‘Waarom is kaas geel’. NEMO en TNO hebben allebei natuurlijk veel inhoudelijke expertise. Kunnen we daar onze krachten bundelen? Jullie hebben, weet ik, een goedbezochte website: NEMO Kennislink.”

Michiel: “Die site trekt drie miljoen bezoekers per jaar. De redacteuren zijn onafhankelijk en hebben een diverse wetenschappelijke achtergrond. Ze laten belangrijke nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap zien en tonen de wetenschap achter de actualiteit. Met als doel nieuwe kennis over de wereld en onszelf te ontsluiten voor iedereen. Het wetenschappelijk onderzoek, de kennis en toepassingen die bij TNO worden ontwikkeld, zijn niet alleen zeer interessant voor wetenschapsjournalisten, maar verdienen het om toegankelijk gebracht te worden voor een veel breder publiek. Tussen de grote groep van NEMO Kennislink lezers zijn middelbare scholieren, zij gebruiken de website voor scripties en dergelijke. Dat lijkt me ook een interessante doelgroep voor TNO, want deze jongeren staan aan de vooravond van hun studiekeuze.”

Paul: “Als je 55 bent en een robot komt je werk overnemen, ben je niet blij. Het is zaak uit te leggen dat die robot vooral saai en gevaarlijk werk uit handen neemt”

Paul: “Ik vind het tot slot ook belangrijk dat we bijdragen aan het maatschappelijke debat. Als je 55 bent en een robot komt je werk overnemen, ben je niet blij. Het is zaak uit te leggen dat die robot vooral saai en gevaarlijk werk uit handen neemt en dat die 55-jarige werknemer via bijscholing een betere baan kan krijgen. Neem VDL in Born: daar is veel gerobotiseerd, maar er zijn ook heel veel banen bijgekomen.”

Michiel: “Daar sluit ik me bij aan. Mijn ambitie is te laten zien hoe techniek en wetenschap bijdragen aan een betere wereld. Ik zou het fantastisch vinden als NEMO ook meer ruimte had voor programma's en tentoonstellingen gericht op volwassen. In het museum zouden we meer de ethische kanten kunnen belichten, het debat bevorderen. Maar bovenal wens ik dat ook volwassenen in zo'n museum zeggen dat techniek 'cool' is, zoals ik kinderen in NEMO vaak hoor doen."

blik op de toekomst

Techniek is cool

8 dec '16 - 5 min
Samen sta je sterker. Vanuit die gedachte gaat bestuursvoorzitter Paul de Krom graag in gesprek met mogelijke partners. Deze keer ontmoet hij Michiel Buchel, sinds... Lees meer
blik op de toekomst

CPB-model hindert innovatie

9 nov '18 - 7 min
TNO heeft regelmatig contact met de overheid over innovatiebeleid en de rol van organisaties voor toegepast onderzoek (TO2-instellingen). Is het innovatiebeleid... Lees meer
blik op de toekomst

Podcast Insights #3: Kansen voor datagedreven overheidsbeleid

5 nov '18 - 1 min
Big Data, Machine Learning en Kunstmatige Intelligentie veroorzaken een revolutie bij overheden. Datagedreven overheidsbeleid belooft een meer efficiënte en een... Lees meer
nieuwsbericht

Welkom op TNO Insights!

1 nov '18 - 1 min
TNO Insights is de nieuwe naam voor het TNO TIME platform. Lees meer
verhaal van de klant

TNO actief in de regio: vruchtbare samenwerkingen in Gelderland

24 okt '18 - 6 min
TNO is flink actief in de provincie Gelderland. Binnen een aantal consortia wordt samengewerkt met onder meer Wageningen University & Research (WUR), diverse grote... Lees meer
verhaal van de klant

RESPECT4U: hoe de nieuwe privacyregels ook kansen bieden voor organisaties

26 jan '18 - 3 min
Vanwege nieuwe EU-maatregelen op het gebied van privacy moeten organisaties die persoonsgegevens verwerken hun procedures aanpassen. Dat is een flinke operatie,... Lees meer

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Wij gebruiken anonieme cookies om het gebruik van onze site te verbeteren. Ons privacystatement is aangepast aan de nieuwe privacywetgeving in de EU.