blik op de toekomst

Wereld maakt kennis met slimme mobiliteitssystemen

29 maart 2019 • 3 min leestijd

In de zomer van 2019 laat Nederland aan Europa zien hoe ver we zijn met het mogelijk maken van het rijden met geautomatiseerde voertuigen in de praktijk. Dat gebeurt tijdens het Europese ITS-congres (intelligente transportsystemen) van 3 tot en met 6 juni in Brainport Eindhoven-Helmond. Ons land is wereldwijd koploper op dit gebied, zoals internationaal onderzoek onlangs weer bevestigde.

Meld je aan voor het ITS-congres

De wereld maakt tijdens het Europese ITS-congres kennis met slimme mobiliteitssystemen. Van 3 tot en met 6 juni in Brainport Eindhoven – Helmond. Ontmoet ons op één van de dagen.

Aanmelden

TNO levert als kennisinstituut een belangrijke bijdrage aan deze ontwikkelingen. We hebben unieke testfaciliteiten en toponderzoekers die de ontwikkeling, realisatie en effectiviteit van nieuwe mobiliteitssystemen versnellen en optimaliseren. Hierbij werken we op drie niveaus: het voertuig, het mobiliteitssysteem en de maatschappelijke impact. Het gaat dus over de technologie in de auto, de communicatie tussen auto’s en met de omgeving, de veiligheid, het gedrag van automobilisten, wet- en regelgeving, maar ook over hoe je de nieuwe systemen moet inrichten met maximale effecten op doorstroom, veiligheid en emissies. Dit doet TNO niet alleen, maar samen met landelijke en regionale overheden, andere kennisinstituten en nationale en internationale marktpartijen.

“We hebben hier hoogwaardige faciliteiten om de impact van connected-automated transport te voorspellen op snelwegen en in steden”

“We hebben hier hoogwaardige faciliteiten om de impact van connected-automated transport te voorspellen op snelwegen en in steden, variërend van simulatieomgevingen tot testen in gecontroleerde omstandigheden en testen tussen het normale verkeer. Dat is uniek in de wereld en de reden waarom grote fabrikanten en andere partijen met ons willen samenwerken”, vertelt innovatiemanager Joëlle van den Broek van TNO.

Internationaal netwerk

Het afgelopen decennium heeft TNO een internationaal netwerk opgebouwd van fabrikanten, toeleveranciers, overheden, verzekeraars en logistieke bedrijven. Om de zelfrijdende auto ook daadwerkelijk effectief te laten rondrijden, is ook connectie met andere voertuigen, de wegomgeving en backoffices nodig, denk aan intelligente verkeerslichten en verkeerscentrales. De grootste verandering is niet de zelfrijdende auto, hoe technisch complex ook, maar het feit dat het hele mobiliteitssysteem aan het veranderen is door automatisering, digitalisering en elektrificering. Dit gaat niet alleen over techniek, maar juist ook over processen en effecten. TNO wil daarom optimale mobiliteitssystemen realiseren door publiek-private samenwerking.

Systeemoptimalisatie

“Bij TNO hebben we ons van meet af aan gericht op systeemoptimalisatie, interoperabiliteit en daarmee op samenwerking tussen verschillende partijen met uiteenlopende belangen. We zagen het als onze rol als onafhankelijk kennisinstituut hierin een faciliterende rol te spelen. We zijn nu de spin in het web tussen alle grote fabrikanten en hun toeleveranciers. Begin 2016 hebben we tijdens het Nederlands voorzitterschap van de EU het mogelijk gemaakt dat platoons van vrachtwagens van één merk vanuit andere landen naar de Rotterdamse haven reden. Nu gaan we laten zien dat dit ook met ‘treintjes’ vrachtwagens van verschillende merken kan, tussen het gewone verkeer” geeft Joëlle aan.

Veiligheid, doorstroming en duurzaamheid

Al deze technische en organisatorische innovaties hebben tot doel verkeersveiligheid, doorstroming en duurzaamheid te bevorderen. Wij zijn in de fase van inrichten en implementeren gekomen. Dat is ook waar het kabinet met gericht beleid op inzet. Met de vele proeven en experimenten die we afgelopen jaren hebben gedaan, hebben we zoveel kennis opgebouwd dat we nu verantwoord de stap kunnen zetten naar de daadwerkelijke invoering. Zo wordt een nieuwe generatie voertuigen effectief onderdeel van het Nederlandse mobiliteitssysteem. Dit gaat TNO dan ook demonstreren tijdens het ITS-congres, samen met haar partners.

“Het verkeer stroomt door platooning niet alleen vlotter door, de trucks en auto’s reageren ook direct op dreigende onveilige situaties”

Zo zullen op het traject Eindhoven-Helmond platoons van personenauto’s en vrachtwagens tussen het gewone verkeer gaan rijden, waarmee we laten zien hoe communicatie tussen voertuigen en de omgeving, de doorstroming en veiligheid bevordert. Op het door TNO ingerichte intelligente kruispunt in Helmond komen demonstraties van truck platooning, waarin de vrachtwagens communiceren met en reageren op verkeerslichten, personenauto’s, fietsers en andere verkeersdeelnemers. Het verkeer stroomt daardoor niet alleen vlotter door, de trucks en auto’s reageren ook direct op dreigende onveilige situaties.

“We hebben met onze oplossingen een geweldig innovatief exportproduct. Als het bij ons werkt, werkt het overal”

Geweldig exportproduct

TNO draagt met deze innovaties bij aan de landelijke realisatie van slimme mobiliteit. Met de showcase op het ITS-congres laten we zien hoe ver we hier mee zijn. “Daarmee slaan we twee vliegen in één klap”, zegt Joëlle. “We hebben als land een mobiliteitsprobleem en we laten in de praktijk zien welke oplossingen we aan het implementeren zijn. Tegelijk zijn wij hiermee het voorbeeld voor andere landen of stedelijke agglomeraties die met congestie en luchtvervuiling kampen. Want als het bij ons werkt, werkt het overal. We hebben met onze oplossingen een geweldig innovatief exportproduct. De kracht is dat dit geen geïsoleerde oplossing is, omdat alles tot stand is gekomen in samenwerking met grote autofabrikanten, telecombedrijven, makers van navigatieapparatuur en overheden. Zoals het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het noemt: Smart mobility Dutch reality.”

verhaal van de klant

Efficiëntie in de haven vraagt om meer dan datatechnologie

15 jul '19 - 4 min
Via gemakkelijk te verkrijgen publieke informatiebronnen en de juiste datatechnologie is het momenteel al mogelijk om de aankomsttijden van zeeschepen redelijk nauwkeurig... Lees meer
column

Duurzame mobiliteit: economische groei, maatschappelijke impact

27 feb '19 - 4 min
In de discussies over de toekomst van mobiliteit gaat het vaak over drie grote uitdagingen: hoe realiseren we een mobiliteitswereld zonder ongelukken en slachtoffers,... Lees meer
blik op de toekomst

Artificial Intelligence helpt ons kennis wijs toe te passen

20 feb '19 - 4 min
Wijs gebruikmaken van wetenschappelijke kennis kan ons leven aanzienlijk verbeteren. Alleen, in de praktijk doen we dat veel te weinig. TNO onderzoekt hoe we die... Lees meer
blik op de toekomst

Artificial Intelligence voor veilige infrastructuur

4 feb '19 - 3 min
Wanneer moet je onderhoud plegen aan een brug? Hoe lang blijft een dijk betrouwbaar? Artificial Intelligence (AI) kan de kwaliteit van controle over grote bouwwerken... Lees meer
column

We hoeven niet allemaal het ov in

30 jan '19 - 5 min
Het is onderhand bijna een mantra: om de files te verminderen, moeten we massaal de auto uit. Allemaal lovenswaardige initiatieven worden uitgerold om mensen te... Lees meer

VOLG TNO OP SOCIAL MEDIA

blijf op de hoogte van ons laatste nieuws, vacatures en activiteiten

Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd  worden.