Monitoring arbeidssituatie
0 afleveringen
5 februari 2021

Achtergronden bij Arbobalans 2020

In de drie podcasts duiken Anita Venema, projectleider Arbobalans bij TNO, en Wendela Hooftman, programmamanager Monitoring van arbeid, dieper in de cijfers van de Arbobalans 2020.

Aflevering 1: Hoe staat Nederland ervoor?

In de eerste podcast aflevering gaan Anita en Wendela dieper in op de belangrijkste ontwikkelingen omtrent een gezond en veilig werkend Nederland. Ook duiden zij de nut en noodzaak van de Arbobalans 2020.

Aflevering 2: Vast, flexibel of zelfstandige – wat zijn de verschillen?

In een hoog tempo flexibiliseert de arbeidsmarkt. Maar wat is de impact daarvan op de arbeidsomstandigheden? Zijn er verschillen tussen werknemers met een vaste aanstelling, flexwerkers en zelfstandigen qua aantal ongevallen en burn-out-klachten? Anita en Wendela bespreken in deze podcast wat de Arbobalans hierover laat zien en wat mogelijke oorzaken en preventiemaatregelen zijn.

Aflevering 3: Arbeidsongevallen en beroepsziekten voorkomen

De Arbobalans geeft een belangrijke basis om preventiebeleid rond arbeidsongevallen en beroepsziekten mee vorm te geven. In deze podcast aflevering gaan Anita en Wendela dieper in op de oorzaken van arbeidsongevallen en beroepsziekten. Luister naar onderstaande podcast voor antwoorden op vragen als ‘hoe kan het dat bepaalde groepen werknemers meer risico’s lopen?’ en ‘in hoeverre is er een relatie tussen emotioneel zwaar werk en beroepsziekten aan het bewegingsapparaat?’.

Beluister onze podcasts ook op

Stoffen Informatie Systeem: Geavanceerde online zoekmachine voor chemische stoffen

30 maart 2022

TNO heeft in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) het Stoffen Informatie Systeem, of kortweg SIS, ontwikkeld. Het eenvoudiger toegankelijk maken van informatie over gevaarlijke stoffen kan bijdragen aan de preventie van beroepsziekten.

3 aanpassingen voor gelijke kansen in werving en selectie

2 september 2021
Door deze kleine aanpassingen in het werving- en selectieproces neem je de beste persoon voor de baan aan zonder dat persoonskenmerken onbewust meewegen.

Kristallijn silica sensor realtime succesvol gedemonstreerd op bouwplaats

13 juli 2021
TNO werkt aan een sensor waarmee in realtime en met hoge resolutie in de tijd de concentratie kristallijn silica kan worden vastgesteld waaraan medewerkers worden blootgesteld. Het eerste prototype is getest met bouwbedrijf Mateboer Groep b.v.

Podcast: een skillsbased arbeidsmarkt

17 mei 2021
Hoe maken we de arbeidsmarkt veerkrachtig en toekomstbestendig? Luister de podcast over een skillsbased arbeidsmarkt.

Slimme sensoren voor een veilige en gezonde werkomgeving

11 januari 2021
TNO ontwikkelt de Virtual Occupational Hygiene Assisant (VOHA) om blootstellingen in de werkomgeving met sensoren realtime te meten en interpreteren.