Meer begrip tussen mens en machine met Conversational AI
Met alle aandacht rond ChatGPT staat Conversational AI volop in de belangstelling. Maar hoe kunnen we interactieve spraakmodellen op een betrouwbare en veilige manier inzetten om de informatie-uitwisseling tussen mens en machine te verbeteren? Hoe waarborgen we inclusiviteit en privacy? Bij TNO onderzoeken we hoe we Conversational AI op een verantwoorde manier kunnen inzetten.
Wat is Conversational AI?
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mens en machine elkaar nog beter begrijpen? Dat is het doel van Conversational AI. Conversational AI is adaptieve taal- en spraaktechnologie die het mogelijk maakt om informatie uit te wisselen tussen mensen en AI-systemen.
De technologie moet ervoor zorgen dat de gebruiker zich echt begrepen voelt en de juiste informatie krijgt. Of omgekeerd: dat de conversatie ervoor zorgt dat het AI-systeem de juiste informatie ontvangt.
Opkomst van chatbots als ChatGPT
Door de ontwikkeling van Large Language Models en generatieve AI is Conversational AI de laatste tijd sterk in opkomst, met ChatGPT als meest bekende voorbeeld.
De toepassingen zijn veelbelovend. Met name voor organisaties die veel klantcontact hebben, of bijvoorbeeld in meerdere talen vergaderen, of les geven, kan automatisering met AI uitkomst bieden.
Uitdagingen Conversational AI
Voor een optimale inzet van Conversational AI zijn er echter nog een aantal stevige uitdagingen op te lossen. Zo kent iedereen waarschijnlijk wel de tekortkomingen van de huidige chatbots van servicedesks.
De AI kan zich onvoldoende aanpassen aan de gebruiker, waardoor antwoorden te generiek blijven. Ook zijn de spraakmodellen nog niet in staat om met dialecten, accenten, spraakgebreken, of jargon om te gaan, wat de inclusiviteit van AI in de weg staat.
Daarnaast zijn er ook zorgen over de privacy en het gebruik van data dat bijvoorbeeld door de privacywetgeving wordt beperkt. Ook rijst de vraag of Nederland en Europa niet te afhankelijk worden van Big Tech. Zou het niet beter zijn als we hier onze eigen technologie ontwikkelen, op een open en betrouwbare manier?
EU FarmBook project
Om antwoorden en oplossingen te vinden die bijdragen aan een verantwoorde inzet van Conversational AI, verricht TNO samen met stakeholders onderzoek naar deze technologie en mogelijke toepassingen.
Een van de cases waar we bij betrokken zin, is het EU FarmBook project. Met behulp van een conversational interface kunnen boeren, tuinders en beleidsmakers op een interactieve manier relevante agriculturele informatie opvragen.
Op deze manier wordt de specialistische kennis op het gebied van land- en tuinbouw vanuit heel Europa op een natuurlijke manier ontsloten voor een brede doelgroep.
Samenwerken op Conversational AI
Ook benieuwd wat Conversational AI voor jouw organisatie kan betekenen? Bij TNO denken we graag mee met bedrijven en overheden om vanuit een specifiek perspectief te verkennen hoe deze veelbelovende technologie optimaal ingezet kan worden: voor een betere informatievoorziening, op een inclusieve en betrouwbare manier, met behoud van privacy met Privacy enhancing technologies.
Neem contact met ons op
Laat je verder inspireren
Armoedebestrijding met technologie
In deze podcastserie bespreken we de mogelijkheden van technologieën als Privacy Enhancing Technologies (PET's) om de overheid te helpen armoede in Nederland te bestrijden.
ICT-Ontwikkelingen
In deze 7 afleveringen horen we meer van TNO-medewerkers over hun visie op ICT-ontwikkelingen.