
CIMBATT: Naar een Nederlandse circulaire batterijketen voor zwaar vervoer
Status project
1 april 2025 – 31 maart 2029
In samenwerking met
VDL Groep, DAF Trucks, Damen Shipyards Group en meer
De transitie naar duurzaam transport vraagt om innovatie en samenwerking in de hele keten. Met CIMBATT bundelen bedrijven en kennisinstellingen hun krachten voor een nieuwe generatie circulaire batterijen, ontworpen en geproduceerd in Nederland.
De mobiliteitssector behoort tot de grootste veroorzakers van broeikasgasemissies wereldwijd. Het zware vervoer, waaronder transport met schepen, vliegtuigen, vrachtwagens en bussen, draagt fors bij aan deze uitstoot. Tegelijkertijd neemt de druk op deze transportsector toe om te verduurzamen. De behoefte aan betrouwbare, betaalbare en circulaire batterijtechnologie voor heavy-duty toepassingen groeit daarom snel.
Nederland bevindt zich in een unieke positie om een voortrekkersrol te spelen in deze transitie. Met toonaangevende bedrijven als DAF Trucks, VDL Groep, Damen Shipyards, Eleo (Yanmar Group) en Hyster-Yale beschikt ons land over een sterke productie-industrie in het zware vervoer segment.
Wat is CIMBATT?
Binnen het CIMBATT-project bundelen Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen hun krachten om een nieuwe generatie circulaire batterijpakketten te ontwikkelen en produceren. Door de hele keten – van ontwerp tot hergebruik – te integreren streven de partners naar het verlagen van de kosten, terwijl maximale kwaliteit, duurzaamheid en circulariteit worden gewaarborgd.
De samenwerking draagt bij aan strategische onafhankelijkheid, materiaalzekerheid en naleving van toekomstige regelgeving. Zo werkt Nederland niet alleen aan een schonere toekomst, maar ook aan een sterke, innovatieve economie.
Innovaties in het project
Concreet werkt de partners aan de volgende concrete innovaties:
- Zes nieuwe generatie modulaire batterijpakketten, geïntegreerd in verschillende voertuig applicaties zijnde: truck, graafmachine, vorkheftruck, drone, vliegtuig en maritieme toepassing;
- Rapid prototyping productielijn voor batterijpakketten inclusief technologie demonstrators op het gebied van snelladen, cloud verbinding, actieve balanceren en koelen, thermal runaway en schaalbare BMS-architectuur;
- 3 pilot productielijnen voor geautomatiseerde batterijassemblage in verschillende industriële omgevingen;
- Gezamenlijke standaarden voor het batterijpaspoort en inrichting van een logistieke keten voor batterijsystemen (reparatie, reviseren, vervangen, recycling en hergebruik);
- Verbeterde batterijmonitoring middels cloud-gebaseerde SoX-beoordeling en voorspelling van de resterende levensduur met behulp van machine learning-algoritmen;
- Demonstratie van een stationaire batterijcontainer met tweede leven batterijen.
Partners
Binnen dit project werken we samen met VDL Groep, DAF Trucks, Damen Shipyards Group, Eleo Technologies, Hyster-Yale Nederland, NXP Semiconductors Netherlands, Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit Twente, Tracxon, Tulip Tech, Van Meer, PNO Innovation (ondersteuning projectcoördinatie).
Dit project heeft financiële ondersteuning ontvangen van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, in het kader van de ‘Subsidieregeling Circulaire Batterijen’, uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Dit project is onderdeel van Battery Competence Cluster.

