TNO in kerngroep project SYSCHEMIQ voor een circulaire economie

Circulaire plastics
CO2-neutrale industrie
28 februari 2022

De Europese Unie heeft onlangs een financiële impuls van 9,6 miljoen euro toegezegd aan het internationale onderzoeks- en demonstratieproject SYSCHEMIQ, waar TNO aan deelneemt.

Onder leiding van Brightlands Chemelot Campus in Sittard-Geleen, werkt TNO samen met SABIC, de Universiteit Maastricht en zo’n twintig partners uit industrie, bedrijfsleven, kennis- en onderwijsinstellingen en overheden in binnen- en buitenland, om de systeemtransitie naar een circulaire economie in de regio te versnellen.

Doel om fors meer plastic te recyclen

Het SYSCHEMIQ-project is een belangrijke stap op de weg naar circulariteit en minder CO2-uitstoot en sluit nauw aan met TNO’s eigen doelstellingen omtrent circulaire plastics. De focus is het sluiten van de keten door middel van ketensamenwerking. Hiervoor wordt naast technologievernieuwing ook nadrukkelijk de belangen van de burger, lokale en regionale overheden en kennisinstellingen (mbo, hbo, universiteit) meegenomen. In SYSCHEMIQ maakt TNO de voordelen van ketensamenwerking inzichtelijk via scenario modellering van kosten, milieu-impact, beleid etc. Daarnaast werkt TNO binnen SYSCHEMIQ aan technologische vernieuwing door het ontwikkelen van circulaire verpakking en nieuwe recyclingtechnologieën.

Zo kunnen we onze data, kennis en kunde vergroten en toepassen op grote schaal, met als uiteindelijk doel het gebruik van olie en gas te verminderen en plastic als waardevolle grondstof te gebruiken.

Circulaire plastics voor een duurzame toekomst

TNO gelooft dat de ontwikkeling van circulaire plastics een essentiële bijdrage zal leveren aan het behalen van Europese milieudoelstellingen, zoals hergebruik van grondstoffen en CO2-reductie. Het project SYSCHEMIQ onderstreept de noodzaak om de transitie naar een circulaire economie te versnellen, om zo een leefbare en gezonde toekomst te bieden voor volgende generaties.

Meer weten over de ontwikkeling van circulaire plastics?

Lees verder hoe TNO werkt aan de ontwikkeling van circulaire plastics als oplossing voor plastic afval.

Autobanden en landbouwplastic met verpakkingen verrassend grootste bronnen microplastics

8 november 2022

TNO's microplasticmodel heeft de grootste veroorzakers van microplastics in kaart gebracht. Ook is er inzicht voor maatregelen tegen microplastics.

124 miljoen voor aanpak van circulaire plastics

14 juli 2022

Het kabinet heeft de eerste fase van Circulaire Plastics NL definitief goedgekeurd en investeert 124 miljoen euro vanuit het Groeifonds. Met de uitvoering van Circulaire Plastics NL spannen de overheid, bedrijven en kennisinstellingen zich in voor het halen van de circulariteitsdoelen om 50% van alle plastics te recyclen in 2030. Ook streven ze ernaar dat er minder plastics naar de afvalverbranding gaan.

Industriële transformatie

Artikel

We ondersteunen de overheid en industrie bij beslissingen om de industriële energietransitie schoon, betaalbaar en haalbaar te houden.

Plastic afval in Indonesië krijgt waarde in 2 nieuwe P4G projecten

22 juni 2022
In het "Plastics in Circles"-partnerschap van P4G werkt TNO in twee nieuwe projecten aan het gezamenlijk terugdringen van plastic afval in Indonesië.

Volgende stap in samenwerking Fieldlab Industrial Electrification

21 juni 2022
In het fieldlab werkt TNO samen met partners om industriële elektrificatie versneld in de praktijk te brengen. Beide partners willen meer impact maken op de versnelling van de energietransitie in de industrie.