
Radarsystemen die uit de toekomst lijken te komen
Anno 2024 kunnen bedreigingen vanuit verschillende domeinen komen: land, zee, lucht, ruimte en cyberspace. Moderne aanvalswapens, zoals autonome drones en hypersonische raketten, vragen om geavanceerde radarsystemen met een groot bereik en snelle reactietijd. Hypersonische raketten kunnen immers snelheden tot Mach 10 kunnen bereiken - vijf keer sneller dan de Concorde, het snelste passagiersvliegtuig ooit.
Gelukkig beschikt Nederland over de meest geavanceerde radarsystemen ter wereld. De nieuwste gamechanger? Het radarsysteem voor de Anti Submarine Warfare Frigat (ASWF). De eerste bestellingen zijn al geplaatst bij Thales Nederland voor zowel de Nederlandse als de Belgische marine.
Deze systemen zijn cruciaal voor de nationale veiligheid en dragen bij aan de internationale positie van Nederland op het gebied van radartechnologie. Dit is niet uit de lucht komen vallen, maar het resultaat van een langdurige samenwerking tussen het ministerie van Defensie, Thales en TNO. Hieronder blikken we terug op een aantal hoogtepunten uit deze bijzondere geschiedenis van samenwerking.
Waarom is dit belangrijk?
Het kan wel vijf tot twintig jaar duren voor een technologische innovatie daadwerkelijk het verschil maakt. Bij TNO weten we dat maar al te goed. Zo ook dat er veel kennisontwikkeling en daarmee kapitaal en expertise nodig is om van idee tot toepassing te komen. Daarbij gaat het om technologische innovaties die niet alleen geld opleveren, maar die vooral ook een bredere impact hebben op de maatschappij als geheel.
Wist je dat…
Active Phased Array Radar (APAR)
Een van de meest baanbrekende innovaties was de Active Phased Array Radar (APAR). Dit systeem, ontwikkeld in samenwerking met Canada en Duitsland, vervangt de traditionele ronddraaiende radar door een kubusvormig systeem met duizenden kleine, niet-bewegende antennes. Deze antennes kunnen signalen elektronisch sturen, wat zorgt voor een veel snellere en nauwkeurigere detectie van dreigingen. In het jaar 2000 werd APAR voor het eerst in gebruik genomen op een nieuw gebouwd Nederlands marineschip.
Microchips
Om een radarsysteem te bouwen waarbij de bundel elektronisch gestuurd wordt, zijn er microchips nodig. Speciale microchips. Bijvoorbeeld exemplaren die in staat zijn om de bundel te sturen of het vermogen van de radar te versterken. Bij de start van het APAR-project waren die chips toch wel de grootste uitdaging, want ze bestonden gewoonweg nog niet. Reguliere chips zijn van silicium gemaakt en werken met een lage spanning: minder dan twee volt. Maar voor radartoepassing is er juist veel spanning nodig. “Dus ontwierpen we de benodigde microchips zelf, binnen TNO”, geeft Frank van Vliet aan. Hij werkt als principal scientist bij TNO en doet daar al sinds 1992 onderzoek naar welke microgolftechnologieën zich het best lenen voor nieuwe radarsystemen.
Koninklijke Marine
In het buitenland installeren scheepsbouwers radarsystemen op de schepen. Ook op dat vlak heeft Nederland een andere werkwijze. De Koninklijke Marine integreert de radars namelijk zelf. Het grote voordeel daarvan is dat zij zo meteen al vertrouwd raken met het radarsysteem. Daarbij kunnen zij voor instructies of vragen uiteraard altijd terecht bij Thales en TNO. Van Vliet: “We zijn een klein land, wat als groot voordeel heeft dat de lijntjes kort zijn.”
TNO's betrokkenheid
De betrokkenheid van TNO was niet zo vreemd, want de Nederlandse krijgsmacht had al het onderzoek voor defensiedoeleinden aan onze onderzoeksorganisatie uitbesteed. In andere landen deden krijgsmachten hun onderzoek nog zelf, binnen de eigen organisatie. Nederland liep daarin dus voorop.
Intense samenwerking
Simon van den Berg, Technical Innovation Director bij Thales Nederland: “Dat we zoveel vooruitgang hebben geboekt, is te danken aan de zeer intense samenwerking tussen de beste mensen in het vakgebied die elkaar volledig vertrouwen. Zo kan ik me nog goed herinneren dat we hier in een kleine vergaderzaal een brainstorm hadden met TNO en in één middag de basis legden voor de meest compacte TR-module – de zend-/ontvangstmodule – die momenteel denkbaar is, waarbij het beste van verschillende moderne halfgeleidertechnologieën worden gecombineerd. Zelden zijn er vergaderingen met zoveel impact!”
Hoofd Bovenwater Surveillance Technologie bij het Nederlandse Ministerie van Defensie: “De Koninklijke Marine werkt met superieure radarsystemen die het verschil maken tijdens hulpverlenings-, veiligheids- en gevechtsoperaties. Dit is vooral mogelijk gemaakt door een langdurige, strategische triple-helix-samenwerking: zonder het continue onderzoek van TNO, de state-of-the-art radarontwikkeling bij Thales Nederland, het ambitieniveau van het ministerie van Defensie, en hun wederzijdse commitment, zouden de huidige sensorcapaciteiten helemaal niet mogelijk zijn. Nederland zou dit ecosysteem moeten koesteren en de successen misschien nog wat meer moeten vieren.”

“Wat we in de jaren negentig bedacht hebben, vormt nog steeds de basis voor alle radarsystemen van de Koninklijke Marine. Als ik nu in Den Helder ben en de marinevloot zie, ben ik er toch wel trots op dat al die schepen radarsystemen aan boord hebben waar door TNO ontwikkelde microchips in zitten.”
Budget onder druk
Zo’n tien tot vijftien jaar geleden zag de wereld er heel anders uit. Waarom veel geld in defensie investeren als er geen concrete dreigingen zijn, was toen de gedachte. Het budget voor het ontwikkelprogramma voor radartechnologie kwam zo in 2011 onder druk te staan. Op dat moment had Nederland op het vlak van radartechnologie al een vooraanstaande positie. Bij een te grote bezuinigingsslag zou die mooie positie weleens teloor kunnen gaan. Gelukkig werd dit signaal opgepakt door de politiek.
Investeren in veiligheid én verdienvermogen
De Nederlandse krijgsmacht investeert nu jaarlijks 2,4 miljard euro extra in defensie, wat het totaal op 24 miljard euro brengt. Nieuwe investeringen en innovaties zorgen ervoor dat Nederland ook in de toekomst een leidende rol zal blijven spelen. In maart 2024 is er meer dan 100 miljoen euro beschikbaar gesteld vanuit het Nationaal Groeifonds voor het POLARIS-project, dat radicale innovaties op het gebied van radiofrequentiesystemen, waaronder radartechnologie, zal aanjagen.
Op verzoek van het ministerie van Defensie zijn Thales Nederland en TNO inmiddels begonnen aan het verkennend onderzoek voor een nieuw radarsysteem dat in het begin van de jaren dertig operationeel moet zijn. Zoals altijd ligt de lat hoog. Dat moet ook, want er staat veel op het spel en uiteraard wil Nederland zijn vooraanstaande positie op het vlak van radartechnologie behouden. Het gaat daarbij om een sector met een export van honderden miljoenen euro’s per jaar, maar vooral ook om de veiligheid van Nederland en haar partners.
Impact
Het verhaal van Nearfield is onderdeel van een impact story. Lees het gehele artikel via onderstaande link.
Neem contact met ons op
Laat je verder inspireren
TNO op Lowlands festival: wetenschap in het wild


Joost Oorthuizen maakt overstap naar TNO als Director International & Investment Partnerships


Sebo Hofkamp benoemd tot Lid Raad van Bestuur en Chief Operating Officer van TNO


TNO’s Unit Defence, Safety & Security versterkt banden met Zuid-Korea


Een weerbare samenleving: hoe werkt dat voor jou?

