Artificiële intelligentie
7 afleveringen
6 mei 2019

ICT-Ontwikkelingen

In deze 7 afleveringen horen we meer van TNO-medewerkers over hun visie op ICT-ontwikkelingen.

ICT-Ontwikkelingen aflevering 1

In deze podcast aflevering komen 2 TNO medewerkers aan het woord over Cybersecurity: Andre Smulders is strategisch adviseur Cybersecurity en een echte senior in zijn vakgebied met ruim 10 jaar ervaring bij TNO. Bart Kamphorst is Junior Scientist Innovator, wiskundige en is net een paar maanden aan het werk bij TNO. Beiden werken bij de afdeling Cyber Security & Robustness van TNO.

34 minuten
  • aflevering 1 / 7

Cybersecurity

ICT-Ontwikkelingen aflevering 2

Overal om ons heen wordt data gegenereerd en verzameld. Welke verbanden kunnen we hiermee leggen? Welke maatschappelijke problemen oplossen? Wat zijn de kansen van AI en neurale netwerken in data science? In deze podcast aflevering vertellen 2 TNO medewerkers over hun vakgebied. Madelon Molhoek is Junior Scientist Innovator en trainee bij TNO en Paul Stapersma, Data Science Integrator.

27 minuten
  • aflevering 2 / 7

Data science: Neurale netwerken

ICT-Ontwikkelingen aflevering 3

Steeds meer Cyber Security werk wordt geautomatiseerd. Zowel aan de aanvallende als de verdedigende kant. Veelal gebeurd dat automatiseren voor bekende aanvallen en dreigingen. Hoe ga je Cyber verdediging automatiseren voor onbekende dreigingen? En welke rol kan data vanuit bijvoorbeeld de intelligence community spelen bij het voorspellen van Cyber Threats. In deze aflevering van TNO Insights gaan we in gesprek met 2 Cyber Security Experts. Richard Kerkdijk is Senior Security Consultant en met Hidde-Jan Jongsma, Junior Scientist.

33 minuten
  • aflevering 3 / 7

Voorspellen cyber threats

ICT-Ontwikkelingen aflevering 4

Met de quantumcomputer breekt een nieuw tijdperk aan. De belofte is dat deze computer kan zorgen voor gepersonaliseerde medicijnen, meer veiligheid en wellicht de “cure for cancer.” Maar de quantumcomputer kan er ook voor zorgen dat alle bestaande encryptie per direct onveilig is. Wat is die quantumcomputer? Wat kun je er mee? En hoe ver is het met de ontwikkelingen? In deze aflevering van TNO Insights gaan we in gesprek met twee quantumcomputer experts. Robert Wezeman is Junior Scientist Innovator. Niels Neumann werkt binnen TNO aan het onderzoeken van de toepassingen van quantumcomputers.

33 minuten
  • aflevering 4 / 7

Quantum machine learning

ICT-Ontwikkelingen aflevering 5

Om Nederland uit te laten groeien tot de nieuwe waterstof hub in Europa ziet Noé van Hulst Waterstof gezant van de regering een grote rol weggelegd voor TNO. Luister de podcast.

41 minuten
  • aflevering 5 / 7

Hydrogen hub in Europe

ICT-Ontwikkelingen aflevering 6

Met het bouwen van IT-systemen gaat het soms nog wel eens mis. De afgelopen jaren hebben we hier helaas voldoende voorbeelden van gezien in de media. Het maken van de specificaties voor IT-systemen is bijzonder complex en leidt niet altijd tot het gewenste resultaat. Hoe kun je zorgen voor betere specificaties? Een betere blauwdruk? Rieks Joosten en Ruggero Montalto vertellen in deze podcast over betere specificaties van IT-systemen en automated business intelligence.

34 minuten
  • aflevering 6 / 7

Automated business intelligence

ICT-Ontwikkelingen aflevering 7

Door kwantum computers wordt encryptie waarschijnlijk eenvoudig te kraken. In de vorige podcast bespraken we de werking en stand van de techniek van de kwantum computer. In deze aflevering vertellen we meer over hoe we onze bestanden en wellicht nog belangrijker onze communicatie beter kunnen beveiligen? We gaan in gesprek met twee Cryptografie Experts. Maran van Heesch werkt bij TNO met een sterke focus op kwantum cryptografie en secure multi party computation. En met Thomas Attema, cryptograaf bij de cyber security en robustness afdeling van TNO.

31 minuten
  • aflevering 7 / 7

Quantum computing for encrypted communication

Beluister onze podcasts ook op

De opvoeding van AI

27 september 2022

TNO voorspelt dat intelligente algoritmes snel ‘volwassen’ zullen worden. Zo kunnen ze medisch of juridisch advies bieden, maar ook autonoom worden ingezet waar te weinig man-, denk- of tijdkracht beschikbaar is.

Innovatie met AI

27 september 2022

AI-gedreven innovatie voor het bedrijfsleven zal leiden tot een toename van 10% van het huidige Europese BNP in 2030. Hoe ziet die wereld er concreet uit? In de bouw, in de zorg en andere sectoren.

Innovatie innoveren

27 september 2022

AI verandert de rol van de onderzoeker. De door AI gegenereerde kennis zal de komende decennia nog niet ‘verklarend’ zijn. Het legt wel verbanden, maar kent geen oorzaak-gevolg. Creativiteit blijft voorlopig voorbehouden aan de mens.

Arnon Grunberg over AI, creativiteit en moreel handelen

27 september 2022

Peter Werkhoven, Chief Scientific Officer bij TNO, gaat in gesprek met Arnon Grunberg vanuit zijn standplaats New York. Jaren geleden spraken de twee elkaar tijdens een etentje over AI. Vandaag krijgen ze eindelijk de kans om dat gesprek voort te zetten. Wat is Grunbergs kijk of creativiteit? Kan dit worden geleerd aan een machine? En hoe verhoudt de mens zich moreel tot de machine?

David Deutsch over de ontwikkeling en toepassing van AI

27 september 2022

Peter Werkhoven, Chief Scientific Officer bij TNO, schuift digitaal aan bij David Deutsch: fysicus, hoogleraar in Oxford en één van de pioniers op het gebied van quantum computing. Samen praten ze over de betekenis van quantum computing voor de ontwikkeling en toepassing van AI. Zal AI ooit in staat zijn ‘verklaarde kennis’ te genereren’ of ethiek van mensen te kunnen leren?