Artificiële intelligentie
7 afleveringen
6 mei 2019

ICT-Ontwikkelingen

In deze 7 afleveringen horen we meer van TNO-medewerkers over hun visie op ICT-ontwikkelingen.

ICT-Ontwikkelingen aflevering 1

In deze podcast aflevering komen 2 TNO medewerkers aan het woord over Cybersecurity: Andre Smulders is strategisch adviseur Cybersecurity en een echte senior in zijn vakgebied met ruim 10 jaar ervaring bij TNO. Bart Kamphorst is Junior Scientist Innovator, wiskundige en is net een paar maanden aan het werk bij TNO. Beiden werken bij de afdeling Cyber Security & Robustness van TNO.

34 minuten
  • aflevering 1 / 7

Cybersecurity

ICT-Ontwikkelingen aflevering 2

Overal om ons heen wordt data gegenereerd en verzameld. Welke verbanden kunnen we hiermee leggen? Welke maatschappelijke problemen oplossen? Wat zijn de kansen van AI en neurale netwerken in data science? In deze podcast aflevering vertellen 2 TNO medewerkers over hun vakgebied. Madelon Molhoek is Junior Scientist Innovator en trainee bij TNO en Paul Stapersma, Data Science Integrator.

27 minuten
  • aflevering 2 / 7

Data science: Neurale netwerken

ICT-Ontwikkelingen aflevering 3

Steeds meer Cyber Security werk wordt geautomatiseerd. Zowel aan de aanvallende als de verdedigende kant. Veelal gebeurd dat automatiseren voor bekende aanvallen en dreigingen. Hoe ga je Cyber verdediging automatiseren voor onbekende dreigingen? En welke rol kan data vanuit bijvoorbeeld de intelligence community spelen bij het voorspellen van Cyber Threats. In deze aflevering van TNO Insights gaan we in gesprek met 2 Cyber Security Experts. Richard Kerkdijk is Senior Security Consultant en met Hidde-Jan Jongsma, Junior Scientist.

33 minuten
  • aflevering 3 / 7

Voorspellen cyber threats

ICT-Ontwikkelingen aflevering 4

Met de quantumcomputer breekt een nieuw tijdperk aan. De belofte is dat deze computer kan zorgen voor gepersonaliseerde medicijnen, meer veiligheid en wellicht de “cure for cancer.” Maar de quantumcomputer kan er ook voor zorgen dat alle bestaande encryptie per direct onveilig is. Wat is die quantumcomputer? Wat kun je er mee? En hoe ver is het met de ontwikkelingen? In deze aflevering van TNO Insights gaan we in gesprek met twee quantumcomputer experts. Robert Wezeman is Junior Scientist Innovator. Niels Neumann werkt binnen TNO aan het onderzoeken van de toepassingen van quantumcomputers.

33 minuten
  • aflevering 4 / 7

Quantum machine learning

ICT-Ontwikkelingen aflevering 5

Om Nederland uit te laten groeien tot de nieuwe waterstof hub in Europa ziet Noé van Hulst Waterstof gezant van de regering een grote rol weggelegd voor TNO. Luister de podcast.

41 minuten
  • aflevering 5 / 7

Hydrogen hub in Europe

ICT-Ontwikkelingen aflevering 6

Met het bouwen van IT-systemen gaat het soms nog wel eens mis. De afgelopen jaren hebben we hier helaas voldoende voorbeelden van gezien in de media. Het maken van de specificaties voor IT-systemen is bijzonder complex en leidt niet altijd tot het gewenste resultaat. Hoe kun je zorgen voor betere specificaties? Een betere blauwdruk? Rieks Joosten en Ruggero Montalto vertellen in deze podcast over betere specificaties van IT-systemen en automated business intelligence.

34 minuten
  • aflevering 6 / 7

Automated business intelligence

ICT-Ontwikkelingen aflevering 7

Door kwantum computers wordt encryptie waarschijnlijk eenvoudig te kraken. In de vorige podcast bespraken we de werking en stand van de techniek van de kwantum computer. In deze aflevering vertellen we meer over hoe we onze bestanden en wellicht nog belangrijker onze communicatie beter kunnen beveiligen? We gaan in gesprek met twee Cryptografie Experts. Maran van Heesch werkt bij TNO met een sterke focus op kwantum cryptografie en secure multi party computation. En met Thomas Attema, cryptograaf bij de cyber security en robustness afdeling van TNO.

31 minuten
  • aflevering 7 / 7

Quantum computing for encrypted communication

Beluister onze podcasts ook op

Nederlandse I-Botics grijpt naast X Prize

7 november 2022

I-Botics wordt 5e op vrijdag 4 november 2022 in Long Beach Californië (VS) tijdens de 'ANA Avatar X Prize’. Een prestigieuze internationale wedstrijd waarin  17 genomineerden streden om een prijs van 10 miljoen dollar met een robotachtig systeem dat de aanwezigheid van een mens op een afgelegen locatie in real time inzet.

Quantumcomputer vormt ook bedreiging voor onze gegevensbescherming

23 september 2022

Quantumtechnologie biedt kansen voor de maatschappelij. Tegelijkertijd is het een bedreiging voor onze cyberveiligheid.

Nederland en Europa digitaal steeds afhankelijker van VS en China

15 juni 2022

Op vrijwel alle digitale fronten zijn Nederland en Europa te afhankelijk geworden van niet-Europese landen. Meer dan 90% van de Europese data staat op Amerikaanse servers opgeslagen en het merendeel van de digitale infrastructuur is in handen van een beperkt aantal niet-Europese leveranciers. Om die afhankelijkheid te verkleinen moet de invloed op het design en het gebruik van digitale technologieën en de data die daarmee gegenereerd en verspreid wordt vergroot worden, zowel op nationale als Europese schaal. Beleidsmakers, het bedrijfsleven en kennisinstellingen kunnen bijdragen door op technologisch, zakelijk en beleidsvlak samen te werken aan de ontwikkeling en implementatie van technologieën, die digitale soevereiniteit als ontwerp principe hanteren. Dat schrijft TNO in een nieuw paper over de digitale soevereiniteit van Nederland en Europa. Op maandag 20 juni worden de inzichten uit het paper uitgediept tijdens het ECP Deelnemersspecial - Digitale Soevereiniteit.

Cybercrime bestrijden met universele cybertaal

5 april 2022
CASE is een gegevensstandaard die de politie helpt om beter samen te werken bij het opsporen van cybercrime. TNO werkt aan het verder toepasbaar maken

Veelbelovend Regeerakkoord met ruime aandacht voor innovatie

16 december 2021

De vijf Nederlandse topinstituten voor toegepast onderzoek: Deltares, MARIN, NLR, TNO en WUR (verenigd in TO2), zijn positief over het nieuwe Regeerakkoord. Met het oog op de Lissabondoelstelling om 3% van het BBP in R&D te investeren zet het kabinet vol in op onderzoek en innovatie.