
Team Polar & TNO: Road to Antarctica
Lopen over ijsvlaktes in -40 graden Celsius en wind die met 185 km per uur voorbij raast. Dat is de uitdaging van onderzoek doen op Antarctica. Team Polar, een groep studenten van de Technische Universiteit Eindhoven, werkt aan een zelfrijdend voertuig om onderzoek op de Zuidpool duurzamer, betaalbaarder én efficiënter te maken. TNO ondersteunt het team door kennis over technologie en faciliteiten te delen.
Waarom Antarctica?
Klimaatverandering bedreigt onze toekomst. Om dit aan te pakken, moeten we begrijpen hoe het werkt. Dat betekent onderzoek doen op ongerepte plekken, zoals Antarctica en de Noordpool. Helaas is huidig onderzoek inefficiënt en duur, omdat wetenschappers grote voertuigen moeten gebruiken die op kerosine rijden. Bovendien blijft 80% van Antarctica onontdekt vanwege gevaarlijke terreinen.
Het succes hangt af van de mate waarin de studenten van Team Polar de grenzen van de bestaande technologie verleggen. Volg de reis in onze Youtube-serie the Road to Antarctica.
Fase 2: Team Polar onthult 'next-gen' duurzaam voertuig Gentoo
Begin 2025 heeft Team Polar de basis gelegd voor de bouw van het tweede duurzame, autonome en betaalbare voertuig; Gentoo. Vernoemd naar de Antarctische pinguïnsoort, zal deze rover 1.000 kilometer over Antarctica afleggen.
Episode 3: Autonoom systeem van Gentoo testen
Hoe reageert een autonoom voertuig op Antarctica waar het verschil tussen sneeuw en lucht voor ons soms al moeilijk te onderscheiden is?
Team Polar ook in 2025
TNO ondersteunt het team door kennis over technologie en innovatie te delen, ook in 2025. Ontdek wat hun volgende stappen zijn in 2025 op weg naar Antarctica.
Fase 1: De Ice Cube Research Rover
Team Polar ontwikkelde eerst de Ice Cube Research Rover. De rover moet veel kunnen. Zo moet hij bestand zijn tegen het ruige terrein van de Zuidpool, zelf kunnen rijden en sturen en z’n eigen energie kunnen opwekken en opslaan.
Daarvoor zijn bijvoorbeeld zonnepanelen nodig die ijs en sneeuw afstoten. En batterijen die verwarmd worden, zodat de rover genoeg kilometers kan maken door het ijslandschap.
Episode 2: Batterij test van de Rover
Ontmoet de Rover. Is de Rover bestand tegen koude natte weersomstandigheden? Tijd om de batterijcompetentie te testen in een klimaatkamer op de Automotive Campus Helmond.
Episode 1: Zonnepanelen testen in de sneeuw
In de eerste aflevering neemt het team ons mee in de avontuurlijke reis om klimaatverandering op Antarctica te meten. Hoe reageren zonnepanelen op extreme omstandigheden?
De studenten van Team Polar
Team Polar bestaat uit 57 studenten en wordt bijgestaan door verschillende partners en experts. Met diverse achtergronden, afkomstig uit 10 verschillende studierichtingen en 14 nationaliteiten. Lees meer over het team op de website van Team Polar.


"Als TNO staan we nooit aan de zijlijn. Ons team van experts helpt Team Polar om hun technische dromen waar te maken – hoe wild die ook zijn."
Technologische grenzen verleggen met TNO
De studenten moeten hiervoor de grenzen van bestaande technologie verleggen. Daarbij kunnen ze kennis van experts goed gebruiken.
TNO ondersteunt Team Polar onder andere met kennis over:
- autonoom rijden
- zonnepanelen
- batterijen voor auto’s
Bovendien kunnen de studenten gebruik maken van verschillende labs en faciliteiten, zoals de klimaatkamers met extreme temperaturen tot ver onder nul.


"We zijn echt bezig iets heel nieuws te ontdekken. De laatsten van wie we weten dat ze dit deden, was NASA in de jaren 2000."
Neem contact met ons op
Get inspired
Hoe is het nu met: YER winnaar Chris van der Ploeg


TNO lanceert Motion Comfort Institute voor geautomatiseerd vervoer


Snellere vrijgave van autonome software met DeepScenario en TNO’s StreetWise


MARQ opent zijn deuren: een plek om samen te werken aan de mobiliteit van de toekomst


Demonstraties geautomatiseerd rijden en laden voor logistiek op de Maasvlakte


